130 jarig koffieverhaal van Albert Heijn gevierd

130 jarig koffieverhaal van Albert Heijn gevierd
  • Content
  • 1 okt 2025 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

130 jaar koffie in de winkel, 130 jaar vakmanschap: Albert Heijn viert het feestelijke jubileum met nieuwe Perla-smaken en twee eigen Blue Home koffiezetapparaten. Tegelijkertijd lanceert de supermarkt exclusieve samenwerkingen met bijzondere A-merken en verschijnt de nieuwste editie van het Boon Magazine.

Van Boffie naar Perla
Het koffieverhaal van Albert Heijn gaat terug tot 1895, vertelt de retailketen, toen 'meneer Heijn' in het washok van zijn kruidenierswinkel in Oostzaan begon met het branden van zijn eigen koffie. Na de verhuizing naar Zaandam in 1899 zette hij dit voort om de kwaliteit persoonlijk te kunnen blijven garanderen. In de jaren ’30 werd koffie van Albert Heijn landelijk bekend door ‘Boffie’, een van de beroemdste reclamefiguren van die tijd. Met de slogan ‘Stop, daar is Boffie met Albert Heijn’s koffie!’ groeide het kindfiguurtje uit tot een nationale bekendheid. In de loop van de 20e eeuw, met de groei van de Nederlandse koffiecultuur, ontstond in 1989 het merk Perla, vernoemd naar de Colombiaanse parelboon, een bijzondere boon met slechts één pit.

Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn: 'We zijn trots op onze geschiedenis en op de rol die we spelen in de Nederlandse koffiecultuur. Met Perla bieden we ook vandaag de dag altijd een lekker en betaalbaar alternatief in een duurder wordende markt, en we kijken voortdurend hoe we onze klanten hier nog beter in kunnen helpen. Zo komen we met heerlijke nieuwe Perla smaken en twee eigen koffiezetapparaten binnen ons Blue Home assortiment. Of je nu houdt van een krachtige espresso of juist een lekkere lungo zonder cafeïne: voor koffie moet je bij Albert Heijn zijn.'

Het beste uit elke boon
Perla wordt nog altijd gebrand in Zaandam bij de Ahold Delhaize Coffee Company. De blenders zoeken de perfecte balans tussen smaak en aroma en halen het beste uit elke boon. De nieuwe smaken zijn onder andere de krachtige Lungo Noir en de Decafé espresso, voor koffieliefhebbers die minder cafeïne willen. Tegelijkertijd breidt Albert Heijn het Blue Home-assortiment uit met eigen koffiezetapparaten. 

Net als een barista
Verder gaat Albert Heijn samenwerkingen aan met vertrouwde partners en nieuwe koffiemerken. Zo is Nescafé Dolce Gusto Neo vanaf nu volledig exclusief bij Albert Heijn verkrijgbaar, met volledig composteerbare koffiecups. Daarnaast brengt de supermarkt als eerste de koffie van populaire merken Koffiejongens en Vascobelo naar het schap, zodat klanten thuis kunnen genieten van een barista-ervaring. Het biologische assortiment wordt uitgebreid met onder andere Australian, Café Intención en Fairtrade Original, naast de prijswinnende biologische espresso van Perla. 


Nieuwe smaken uit het Perla & Blue Home koffiezetapparaat

Boon magazine 
In 'koffiemaand' oktober verschijnt de achtste editie van het Boon Magazine, een contentmarketinguitgave uit dezelfde stal als Allerhande, vol inspiratie en informatie over alles wat Albert Heijn op koffievlak te bieden heeft. Het magazine ligt vanaf 6 oktober 2025 in de winkels en is online te lezen via Boon magazine

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken