[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone
![[onderzoek] Gen Z wacht langer met nieuwe smartphone](/algemeen/nieuws/2025/10/gen-z-wacht-langer-met-nieuw-smartphone/smartphone-gebruik-groep-creative-christians-unsplash-nw-juist-25.jpg)
- Algemeen
- 3 okt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 3 okt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Bijna de helft van de jongeren uit Generatie Z vervangt hun smartphone pas na ruim 2,5 jaar. Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat 48,4 procent van de 16- tot 29-jarigen pas dan een nieuw toestel aanschaft.
Slechts een kwart (25 procent) zegt elke twee jaar te wisselen.
Volgens de Consumentenbond gaat een smartphone gemiddeld 2,5 jaar mee. Gen Z sluit daar volgens Pricewise duidelijk bij aan. Duurzame toestellen zoals de iPhone gaan overigens jaren langer mee.
‘Gen Z kiest vooral uit noodzaak voor een nieuw toestel, en niet uit luxe of hebberigheid voor het nieuwste model,’ aldus Bram Cornelisse, telecomexpert van Pricewise. Pricewise is opgericht in 2006 als een digitaal vergelijkingsplatform dat het aanbod voor verschillende diensten zoals energie en telefonie naast elkaar zet voor consumenten.
Batterijproblemen grootste reden
De belangrijkste reden voor jongeren om hun telefoon te vervangen is volgens het onderzoek een slecht werkende batterij. Maar liefst 73,2 procent noemt dit als doorslaggevende factor. Daarnaast wijst 55,8 procent op trage prestaties en 53,8 procent op een kapot toestel. ‘Het valt op dat technische mankementen, een snel verslechterende batterij en tragere prestaties zwaarder wegen dan uiterlijk of nieuwe functies,’ zegt Cornelisse.
Beperkte interesse in design en extra functies
Nieuwe ontwerpen en innovatieve snufjes verleiden deze generatie nauwelijks tot aanschaf van een nieuw toestel. Slechts 17,8 procent zegt een nieuw model of design als reden te zien voor vervanging. Ook de camera (21,8 procent) en extra functies (11,8 procent) op de smartphone spelen een beperkte rol.
Het onderzoek laat zien dat Gen Z zich vooral laat leiden door functionaliteit en kosten, en veel minder door trends en marketing van fabrikanten. En raad eens waar je advies over die kosten kunt vinden...
foto: CC voor Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes