ADCN viert 60 jaar creativiteit

- Bureaus
- 1 dec 2025 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 1 dec 2025 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
ADCN viert in 2026 haar 60-jarig bestaan. Sinds de oprichting als club voor het creatieve vak, beoogt de organisatie makers, denkers en vernieuwers samen te brengen om het beste creatieve werk van Nederland te vieren en te bekronen met een Lamp. Voor de 60e keer editie kan nu worden ingezonden.
Het jubileumjaar draait niet om terugblikken, maar om vooruitgang, met nieuwe categorieën, aangescherpte beoordelingscriteria en een vernieuwde manier om de Grand Prix toe te kennen, stelt de directie.
Een opvallende toevoeging in 2026 wordt de bekroning 'Outstanding Achievement in Production', een categorie die het productievak expliciet in de schijnwerpers zet. Inzendingen worden beoordeeld binnen de context van het productieproces, waarbij factoren zoals budget, schaal en technische uitdagingen worden meegewogen. Hiermee krijgt ‘het team dat ideeën tot leven brengt’ meer erkenning.
Voor werk dat niet in opdracht van een merk is ontwikkeld, voert ADCN een heldere splitsing door tussen 'Ideas Beyond Advertising' en 'Craft Beyond Advertising'. De nieuwe namen onderstrepen het onderscheid tussen concept en uitvoering. Ideas Beyond Advertising richt zich op ‘de kracht van het idee’, terwijl Craft Beyond Advertising ‘het vakmanschap achter projecten’ beoordeelt, zoals de regie van muziekvideo’s.
De categorie Influencer & Brand Partnerships is op basis van juryfeedback opgesplitst in Influencer Campaigns en Brand Partnerships, zodat zowel creatieve makers als strategische samenwerkingen een eerlijker peertjesregen tegemoet kunnen zien.
Ook de procedure voor de ADCN Grand Prix is vernieuwd. Elk juryteam draagt één case voor als kandidaat; de jurypresidenten bepalen vervolgens gezamenlijk de winnaar. Dit vervangt volgens de creatievenclub het eerdere systeem waarbij ‘het aantal behaalde Lampen’ sterk kon meewegen, waardoor werk dat breder was ingestuurd soms een voordeel had.
‘60 jaar geleden ontstond ADCN uit de behoefte om makers samen te brengen en ideeën te vieren. Dat is nooit veranderd. Wat wél verandert, is het vak en dus groeien wij mee,’ zegt Denise Willigers, managing director ADCN.
Belangrijke Lampendata
01.12.2025 – Open voor inzendingen
31.12.2025 – Early Bird Deadline
09.02.2026 – Regular Deadline
20.02.2026 – Final Deadline
20.03.2026 – Bekendmaking finalisten
07.05.2026 – ADCN Awards Show
De 60e ADCN Awards zijn vanaf vandaag geopend voor inzendingen. Alle details over de nieuwe categorieën, jury en planning zijn te vinden via www.adcn.awardhub.org.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- 113-campagne stelt de ongemakkelijke... 01-12-2025
- ADCN viert 60 jaar creativiteit01-12-2025
- Schoonenberg kiest voor intieme... 01-12-2025
- De succesformule achter Nederlands... 01-12-2025
- Dentsu Lab Amsterdam focust op... 28-11-2025
- Nieuwe campagne Wingman Condoms... 27-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

