Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen

- Food-en-retail
- 19 dec 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 19 dec 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Wat begon als een exclusief ogend high-end diner, blijkt opnieuw een slimme Lidl-stunt met een duidelijke boodschap. Op het Europaplein in Amsterdam opende de supermarkt deze week pop-uprestaurant ‘Le Deux’, waar gasten worden geserveerd met sterwaardige gerechten die volledig zijn bereid met producten uit het Lidl Deluxe-assortiment.
In de keuken werken sterrenchef Niven Kunz en kookboekenauteur en influencer Tobias Camman samen. Hun missie is 'laten zien dat een feestelijk kerstdiner niet onbetaalbaar hoeft te zijn'. De naam ‘Le Deux’ is daarbij geen toeval, maar een speelse verwijzing naar ‘Deluxe’, vergelijkbaar met eerdere Lidl-stunts zoals restaurant ‘Dill’ in Stockholm.
Volgens Lidl is de belangstelling overweldigend. Kort na opening stroomden de reserveringen binnen, waarna het aantal beschikbare plekken direct is uitgebreid. Toch werkt het restaurant inmiddels met een wachtlijst en loting, vanwege de grote vraag.
Dineren voor het goede doel
Het dinerconcept is gekoppeld aan een maatschappelijk doel. Gasten betalen geen vaste prijs, maar doneren via een QR-code wat zij kunnen missen. De volledige opbrengst gaat naar het Jeugdeducatiefonds, dat zich inzet voor kinderen die opgroeien in armoede. Lidl ondersteunt dit doel daarnaast met extra acties: de hele maand december kunnen klanten hun statiegeld doneren en per verkochte feeststol wordt één euro afgedragen aan het fonds.
Laura Klaver, Head of Marketing bij Lidl, licht toe: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat 83 procent van de Nederlanders liever geeft dan ontvangt. Met dit initiatief maken we het mogelijk om iets extra’s te doen voor een ander, terwijl we laten zien dat luxe kerst voor ieder budget haalbaar is.’
Soepjurk als statement
Een opvallend moment tijdens de openingsavond was de verschijning van Kim Feenstra. Het model en de actrice, die openlijk spreekt over haar jeugd in armoede, verscheen in een designjurk gemaakt van verpakkingen van Lidl Deluxe-zalmsoep. Daarmee gaf zij extra betekenis aan de boodschap van samen delen en oog hebben voor mensen die het minder breed hebben, juist in de feestdagen.
Le Deux is nog tot en met vrijdag 19 december 2025 geopend, meldt de retaildiscountketen.
Praktische informatie
Le Deux
Geopend tot en met 19 december, dagelijks van 18.30 tot 22.00 uur
Locatie: Europaplein 22, Amsterdam (bij de Rai)
Aanmelden en reserveren via [deze link].
Foto: Lidl
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] Alle 13 goed: Foodtrends 2026 volgens Friends & Forks
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




