
De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor iedere marketeer
Wil je je marketingactiviteiten goed aanpakken? Ben je starter, professional, ondernemer, docent of student? Met 'De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C' (boek + online leeromgeving) krijg je uitleg van de marketingtheorie, actuele marketingmodellen en direct toepasbare formats waarmee je zelfstandig en gestructureerd aan de slag kunt gaan.

ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
ASN Bank lanceert vandaag een grootschalige merkcampagne onder de titel ‘Nu al zin in morgen’, ter ere van de rebranding van De Volksbank. Daarmee verdwijnen de merknamen SNS, RegioBank en BLG Wonen uiteindelijk uit het straatbeeld en gaat alles verder onder de naam ASN Bank. Een van de meest zichtbare gevolgen: het openen van 116 ASN-winkels in één weekend.

ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
Met de nieuwe merkpositionering ‘Goed voor jou, goed voor de toekomst’ slaat ASN Bank een duidelijke richting in. Onder leiding van Chief Sales & Marketing Officer Angela Eijlander, wordt het duurzame karakter van de bank nu gekoppeld aan bredere maatschappelijke relevantie, fysieke nabijheid én herkenbare symboliek - denk: de iconische eekhoorn.

Veggies First: van bijgerecht naar craving
De internationale groentecampagne ‘Veggies First’ is gelanceerd in Nederland. De beweging richt zich op het verhogen van de groenteconsumptie onder generatie Z en jonge millennials, met als doel om groente tegen 2035 structureel de hoofdrol te geven in het dagelijkse eetpatroon.

Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
Vooroordelen over ouder worden hebben niet alleen een maatschappelijke, maar ook een fysieke en mentale tol. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van DVJ Insights in opdracht van Stichting Ideële Reclame (Sire), dat de aanleiding vormt voor de campagne ‘Je bent nooit te oud om te leven’. Met deze campagne wil Sire een breed publiek bewust maken van de schadelijke effecten van zogeheten seniorisme - discriminatie op basis van leeftijd - en vijftigplussers aanmoedigen om zichzelf te blijven uitdagen.

Wefilm stelt jong creatief talent aan als leider
Na de lancering van zusterbedrijf We Agency keert Wefilm terug naar de kern: het maken van impactvolle films. Met de aanstelling van de 25-jarige Valentijn van den Heuvel als creatief leider onderstreept het productiehuis zijn ambitie om dé productiepartner voor creatieve bureaus te zijn.
![[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: masterclasses lopen vol](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI-geletterdheid is nu verplicht: masterclasses lopen vol
Niet voor elke vakgenoot, ondernemer en HR-manager is het al helder dat sinds februari 2025 bedrijven verplicht zijn de regels uit de ‘EU AI Act’ inzake ‘AI-geletterdheid’ binnen hun organisatie te borgen. Daarom start nu de Masterclass AI-Geletterdheid voor marketing-, communicatie- en salesprofessionals. Een inspirerende, louterende en noodzakelijke dag, ervoer ik.

Dappr pleisters voor buitenspelen met lef
De jonge start-up Dappr lanceert deze week een opvallende merkcampagne onder de noemer ‘Famous Last Words’. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau The Family in samenwerking met Blow Up Media, is landelijk te zien op Digital Out of Home-locaties.

Dotdotdash opent Europese hub in Amsterdam
Het internationale technologie- en designbureau Dotdotdash opent officieel een Europese vestiging in Amsterdam. De dagelijkse leiding is in handen van twee zwaargewichten uit de creatieve industrie: Chris Henderson (r), voormalig Managing Director van AKQA, en Daniel Sytsma, voorheen global design executive bij Dentsu Creative en Hypersolid.

Gut en The Valley reageren op kwestie Hertog Jan Leeuw: 'teamwork'
Werd er gepronkt met andermans veren in de casefilm en daaruit volgende prestigieuze bekroning van Hertog Jan bier, die recent op het festival van creativiteit in Cannes goud won? Moet de gewonnen Leeuw worden teruggegeven? Wij vroegen betrokkenen Gut, The Valley, InBev en de Cannes Lions organisatie om een reactie.

Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
Tijdens Pride 2025 lanceert KPN de campagne Pride Verified om duidelijk te maken dat queer zijn geen tijdelijke hype is. De telecomprovider wil met deze campagne bijdragen aan een veiliger en inclusiever internet voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Daarmee bouwt KPN voort op haar bredere #BeterInternet-initiatief.

Praxis introduceert AI-hulp in app voor winkelbezoek
Doe-het-zelvers kunnen met een nieuwe functie in de Praxis-app sneller hun weg vinden in de winkel. De retailer lanceert een AI-gestuurde ‘Product locator’ die direct antwoord geeft op locatievragen van klanten.

Nieuwe campagne Grand’Italia viert Italië thuis
Grand’Italia trapt een nieuwe merkcampagne af onder het thema Thuis in Italië. De campagne, ontwikkeld door Joe Public Amsterdam, benadrukt de Italiaanse roots van het merk en speelt in op de smaakherinneringen die een pastagerecht kan oproepen.
![[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant
Mark Ritson zei het laatst nog: vergeet die wildgroei aan P’s. Laten we back to the basics gaan, naar de Product – Place – Price – Promotion zoals gedefinieerd door de marketing godfather Philip Kotler, die dit jaar zelf de 93 aantikt. Tijd voor een update met enkele marketeers die opgroeiden met Kotlers ‘Principles’; aangevuld met een VU student van nu, die zijn klassiekers blijkt te kennen.

Bijna helft Nederlanders lid van loyaliteitsprogramma
Maar liefst 42 procent van de Nederlandse consumenten is aangesloten bij een of meerdere loyaliteitsprogramma’s. Dat blijkt uit de Retail Radar 2025 van marketingtechnologiebedrijf Voyado. Populaire motivaties zijn extra korting, gratis verzending en incidentele cadeaus. Bol Select is het vaakst genoemde favoriete programma.

Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
De vlag hangt uit bij Dirk. In een rapport van onderzoeksbureau YouGov en vakmedium Distrifood krijgt prijsvechter Dirk het hoogste cijfer van alle landelijke supermarkten.

Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF Europe af
Guillaume Motte, CEO van Sephora, opent in september de allereerste editie van NRF 2025: Retail’s Big Show Europe in Parijs. Tijdens zijn keynote, getiteld 'We Belong to Something Beautiful', deelt hij de visie van het iconische beautymerk: een inclusieve wereld waarin iedereen zijn of haar eigen schoonheid kan vieren.

Popal kiest Umfang na pitch
Popal, naar eigen zeggen het enige familiebedrijf onder de Nederlandse fietsenmerken en onderdeel van PMG, heeft na een pitch creatief bureau Umfang geselecteerd voor de ontwikkeling van een nieuwe merkpositionering.

Aldi scoort met nieuwe XXL-fancampagne
Aldi verwelkomt in een nieuwe campagne een opvallende hoofdrolspeler: een klant die voor het eerst een voet in de winkel zet, en dat nog wel tijdens de XXL Voordeelweken. In de commercial is te zien hoe hij zich verbaast over de extra grote verpakkingen en het nog grotere voordeel.

Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
Mediahuis E-commerce, onderdeel van Mediahuis Nederland, heeft het Thuiswinkel Waarborg Duurzaamheidscertificaat ontvangen. Daarmee wordt het bedrijf erkend voor zijn structurele en strategische aanpak van duurzame e-commerce.
![[column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
Alles wat mis is met Cannes (en ons wereldje) komt samen in de Gouden Leeuw voor Hertog Jan door Gut Amsterdam, signaleert Jeroen van Eck, co-founder bureau Joe Public en even in een 'tussenjaar'. Nu kan hij niet stil blijven: 'Gut Amsterdam?? Maar is The Valley niet sinds jaar en dag het hoofdbureau van Hertog Jan en met groot succes? Precies! En hier begint de hele zaak een beetje te stinken.'

‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
'Je moet de groenten van Hak hebben is al decennialang een bekende slogan, maar blijkt anno 2025 nog altijd springlevend. Liefst 79% van de Nederlandse consumenten koppelt deze pay-off moeiteloos aan het merk Hak. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en Unravel Research.

All Response Media werkt voor Proefdiervrij
Vanaf juli 2025 verzorgt All Response Media de landelijke media-inzet voor de nieuwe DRTV-campagne van Proefdiervrij: ‘Het Rad van Dierenleed’. De campagne is bedoeld om fondsen te werven én het bewustzijn rondom het gebruik van proefdieren te vergroten. Emotie en urgentie staan centraal.

PXR verkoopt advertentieruimte voor Voetbal.nl
PXR en Voetbalmedia slaan de handen ineen: vanaf 1 augustus wordt PXR verantwoordelijk voor de verkoop van online advertentieruimte op de Voetbal.nl website en app. Met deze strategische samenwerking verbindt PXR zich aan een omvangrijke en trouwe doelgroep binnen het Nederlandse amateurvoetbal.

Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet kinderrechten centraal
Kinderen hebben recht op een stem. Dat is de kernboodschap van de wereldwijde ‘Speak Up’-campagne die deze week werd gelanceerd door Unicef, Paramount Pictures en de ActNow-campagne van de Verenigde Naties. De timing is slim gekozen: vlak voor de internationale première van de nieuwe Smurfenfilm gaan de blauwe iconen, samen met supersterren als Rihanna en Hannah Waddingham, buiten het witte doek in actie.

Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR aan het denken
Een paar oranje hesjes, een handvol borden en een idee: creatief bureau Klabats en Droombaas-initiatiefnemer Koen Lohmann wisten vorige week op ludieke wijze de aandacht van de HR-wereld te grijpen.

Digitale bureaus toonden veerkracht in 2024
De jaarlijkse benchmark van Dutch Digital Agencies (DDA) laat zien dat de digitale bureauwereld in 2024 veerkrachtig heeft gereageerd op een uitdagend marktklimaat. Ondanks een daling in het aantal fte’s, bleven de meeste bureaus winstgevend en lieten ze zelfs een lichte omzetgroei zien. Vooral de zogeheten High Performers onderscheiden zich door slimme keuzes in teamopbouw en technologie.

Nieuwe NIX18-campagne richt zich op ouders
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) lanceert de campagne ‘Ik leerde je NIX’ als vervolg op de inmiddels tien jaar lopende NIX18-campagne. De boodschap: ouders spelen een cruciale rol in het alcoholgedrag van hun kinderen.

Independer vindt Happiness
De grote onafhankelijke vergelijkingssite Independer heeft na een bureau-oriëntatie gekozen voor Happiness Amsterdam als nieuw creative agency. Met deze samenwerking wil Independer haar merk verder versterken en de relevantie van haar dienstverlening nog beter onder de aandacht brengen bij een breed publiek.

Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw gezicht
Evian heeft tenniskampioen Carlos Alcaraz officieel verwelkomd als nieuwe wereldwijde merkambassadeur. De Spaanse topper, die onlangs nog geschiedenis schreef met zijn overwinning op Roland Garros, sluit zich aan bij het watermerk om de kernboodschap 'Live Young' uit te dragen.

DPG Media lanceert Ad Manager+
Ad Manager+ is een suite van vier AI-gedreven tools binnen het bestaande self-service platform Ad Manager. Tijdens het jaarlijkse klantevenement Grow Live presenteerde DPG Media deze innovatie als antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntere en slimmere advertentiecampagnes, zónder in te leveren op controle, transparantie of brand safety.

Van Gogh langs de Brabantse snelwegen
Op 2 en 3 juli 2025 worden de huidige bruine Groene Woud borden aan de A2, A58, A50 en N65 vervangen. Met de toekenning van status tot Nationaal Park in oktober afgelopen jaar is Het Groene Woud namelijk onderdeel geworden van het grotere werkgebied van Van Gogh Nationaal Park.

Rookvrije Generatie kiest nieuwe koers om jongeren te beschermen
Na jaren van dalende rookcijfers onder jongeren, ziet stichting Rookvrije Generatie nu een zorgwekkende trend: het gebruik van de vape en andere verslavende nicotineproducten neemt snel toe. De vape, ooit gepresenteerd als ‘onschuldig alternatief’, blijkt volgens hen in werkelijkheid een geraffineerd verslavingsproduct, gericht op jongeren. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Blend en Home.

Hoe Clipper kleur bracht in het theeschap en harten won
Van Britse roots naar duurzame doorbraak in Nederland: Clipper groeit hard dankzij slimme activatie, uitgesproken positionering én een flinke dosis humor.

Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
Het iconische Nederlandse interieurmerk en woonketen Rivièra Maison is officieel failliet verklaard. Rivièra Maison begon in 1985 als bloemenwinkel en groeide uit tot een internationaal interieurmerk met vestigingen in Europa en de VS.

Onderzoek ‘State of Pricing 2025’ van start
Wat doen pricing-koplopers anders dan achterblijvers? Welke trends bepalen het speelveld in 2025? En hoe scoort jouw organisatie ten opzichte van de rest van de markt? Het jaarlijkse ‘State of Pricing’-onderzoek van The House of Marketing is weer van start gegaan en roept marketing- en pricingprofessionals in Nederland en België op om deel te nemen.

Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
Per 1 juli treedt Viaplay toe tot Screenforce, de Nederlandse marketingorganisatie voor Total Video. Daarmee worden de lineaire zenders Viaplay TV en Viaplay TV+ voortaan meegenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

DDB Amsterdam nieuwe creatieve partner Transavia
Transavia heeft na een uitgebreide pitch DDB Amsterdam geselecteerd als nieuwe strategische en creatieve partner. De luchtvaartmaatschappij, die in oktober 2025 haar 60-jarig bestaan viert, grijpt dit jubileum aan om het merk klaar te maken voor de toekomst.

Lebara prikt met ‘Logisch!? Award’ door onlogisch consumentengedrag heen
Telecomprovider Lebara lanceert samen met social agency Unlike een nieuwe campagne die inspeelt op consumentengedrag dat, op z’n zachtst gezegd, niet altijd even logisch is. Onder de noemer ‘Logisch!? Award’ nodigt het merk Nederlanders uit om alledaagse, overbodige of bizarre aankopen aan de kaak te stellen. Doel: het gesprek openen over bewuste keuzes, met een knipoog.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers