![[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel](/templates/img/lazyload.gif)
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
![[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol
Het beeld is je wapen, het geluid is de kogel. Dat is al vrij lang een bekende stelling. Maar zo te zien niet bij iedereen. Veel adverteerders hebben nog altijd de neiging om hun wapens te laden met losse flodders. Teveel woorden. Teveel stem. Teveel tekst.
![[column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian Marketing en een oude bekende](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian Marketing en een oude bekende
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] (On)logisch](/templates/img/lazyload.gif)
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
![[column] Remedie tegen volledigheidswaanzin](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Remedie tegen volledigheidswaanzin
Er worden miljoenen uitgegeven aan zakelijke en corporate websites. Ik zie er veel en heb eens alle tekst van zo'n site uitgeprint: zeventien volle A4-tjes.
![[column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker besparen en ready to festival](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker besparen en ready to festival
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiek'n en hou je adviezen voor je](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiek'n en hou je adviezen voor je
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
Marketeers en reclamemakers zijn per definitie oerconservatief. Ze zijn steeds meer geneigd om gebruik te maken van stereotypen om de dalende aandacht van steeds minder geïnteresseerde consumenten te trekken. Tijd voor verandering, betoogt onze columniste Paola Cassone.
![[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 11: Keep it simple, stupid!
Niets is moeilijker dan het simpel houden. Het is één van mijn favoriete uitspraken omdat het ook echt waar is. Mensen maken dingen vaak onnodig complex omdat ze niet goed genoeg weten waar ze het over hebben. Niet voor niets, zei Albert Einstein ooit, dat als je iets niet simpel kunt uitleggen, je het simpelweg niet goed genoeg begrijpt.
![[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] ESG heeft bitter weinig met marketing te maken
Er is een nieuwe hype in de wereld van marketing. Dit keer heet deze hype ESG. Voluit geschreven: Environmental, Social and Governance. Een wettelijk kader om de maatschappelijke impact van een organisatie te beoordelen en evalueren.
![[column] Werkgever wordt sexy met film](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Werkgever wordt sexy met film
Corporate brandfilms zijn al een tijd in zwang als effectief marketinginstrument voor bedrijven. Er is weinig dat hun merkverhaal zo tot leven te brengt dan inspirerend beeld en geluid. Beeldtaal is meer dan andersoortige communicatie in staat een emotionele connectie met de beoogde doelgroep op te bouwen.
![[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI gaat de marketingwereld veranderen, maar is dat erg?
Kunstmatige intelligentie gaat de wereld veranderen en zeker de marketingwereld. Banen verdwijnen, dus slimme marketeers denken nu na over hun veranderende rol.
![[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Wat is nog de echte waarheid?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat is nog de echte waarheid?
De snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (KI) en de daarbij horende opwinding over zowel de kansen als de bedreigingen, is een populair onderwerp om over te schrijven. Voor mij persoonlijk geldt dit ook, getuige deze poging.
![[column] Supplier diversity als onderdeel van ESG](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Supplier diversity als onderdeel van ESG
DE&I is meer dan een ‘vinkje’. Bovendien zouden marketeers wel eens meer werk kunnen maken van hun 'supplier diversity', onder het motto: kom uit je leveranciersbubbel. Dat stelt Mèlanie Bosveld, founder/strategy director Kult&Ace en van PACT United Foundation in haar bijdrage, die deze week in MarketingTribunes ESG-dossier verschijnt. Hier haar XL-column met aanvullende praktische tips.
![[column] De kommageneratie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De kommageneratie
Iedereen die met woorden of cijfers werkt, wij allemaal dus, moet het belang van punten en komma's op de juiste plaats kennen. Dat de 82-jarige Willy Janssen voor een hoedje via Marktplaats 1325 euro betaalde in plaats van 13,25, en gemeente Den Haag het honderdvoudige van wat de bedoeling was overmaakte aan bijstandsgerechtigden, laat zien dat een punt andere gevolgen kan hebben dan een komma.
![[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: appeltaart-kaas, reggae revival en online shaming
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Micro-moments of happiness](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Micro-moments of happiness
Wie de trendrapportages voor 2024 leest of hoort wordt niet bepaald vrolijk. Het wordt niet beter. Oorlog, verharde samenleving, inflatie en klimaatverandering blijven dit jaar overheersen.
![[column] De gemiste kans in sportsponsoring](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
![[column] De Gen Z-code ontrafeld](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Gen Z-code ontrafeld
De uitdaging voor marketeers die met Gen Z willen communiceren is vooral het loslaten van alle regels die voor de andere generaties gelden, zo luidt het advies van onze columniste Paola Cassone.
![[column] Top 5-TikTok-trends: howdy met Beyonce, oma's GHB & verrassende carriereswitch](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: howdy met Beyonce, oma's GHB & verrassende carriereswitch
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
![[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zeg relatie met bureau niet zomaar op
Elk jaar krijgen reclame-, media- en designbureaus te horen dat de samenwerking met de adverteerder stopt. Om allerlei moverende redenen uiteraard. Een bureauwissel moet echter niet lichtvaardig worden opgevat.
![[column] Goede copy heeft een lekker ritme](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goede copy heeft een lekker ritme
'Goed verhaal en het leest ook zo gemakkelijk weg'. Onbescheiden om te zeggen, maar dit krijg ik vaak terug van opdrachtgevers, schrijft de veelbekroonde remote corporate copywriter te Italië Peter van der Wijk.

Top-5 TikTok-trends van deze week: niks aan de hond, vakantieverleiding en boer met kiespijn
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
![[column] Zo wordt 'empathizen met je klant' weer leuk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zo wordt 'empathizen met je klant' weer leuk
Elk bedrijf dat customer centricity op de agenda heeft staan, kan niet om ‘empathizen met de klant’ heen. En niet voor niets: inzichten ophalen bij je doelgroep verbetert de snelheid en de kwaliteit van veel besluiten.
![[column] Het personasprookje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
![[column] Johan Kramer: ode aan de stylist(e)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Johan Kramer: ode aan de stylist(e)
Op een filmset kijk ik altijd met bewondering naar de stylist(e). Als creatief bij een reclame-bureau of als regisseur moet je soms best een dikke huid hebben, omdat veel mensen verstand blijken te hebben van iets creëren, en natuurlijk begrijpelijk ook als je in opdracht werkt. Maar als het gaat over wat de acteurs of figuratie aan hebben qua kleding, dan is werkelijk iedereen expert.
![[column] Top 5-TikTok-trends: doorfriemelen, Saltburn en werkvloer-vooroordelen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: doorfriemelen, Saltburn en werkvloer-vooroordelen
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Artificial Intelligence](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
![[column] Op zoek naar een klinkende coalitie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
![[column] Laten we onze klanten voortaan weldoeners noemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Laten we onze klanten voortaan weldoeners noemen
Hebben jullie goede voornemens gemaakt voor 2024? Ik hoorde dat dit eigenlijk niet meer in de mode is.
![[column] AI is de turbo op je digitalisering](/templates/img/lazyload.gif)
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
![[column] Duurzame hersenkraker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
![[column] Top 5-TikTok-trends: hapklare brokken, etiquette-kennis en stilte na de storm](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: hapklare brokken, etiquette-kennis en stilte na de storm
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Polarisatie is goed voor de kijkcijfers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Polarisatie is goed voor de kijkcijfers
Vaak kijken wij vanuit marketingperspectief naar media als bereiksinstrument; een middel om mensen te bereiken. Daarbij hebben wij als marketeers of communicatieprofessionals geen mening over de media zelf, maar deze keer willen we er ons wel aan wagen, omdat de rol van media dusdanig verandert dat het ook ons doel raakt. Wat is er aan de hand?
![[column] Willem-Albert Bol's Koffiedik-notities 2024](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Willem-Albert Bol's Koffiedik-notities 2024
'Heerlijke traditie is Koffiedik Kijken toch. Goed dat VIA, BvA, DDMA, PMA, Result en Adformatie dit evenement blijven organiseren', schrijft Willem-Albert Bol van Abovo Maxlead over de van origine IAA-traditie, in zijn onnavolgbaar beknopte notities. Hier die van editie 2024.
![[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Johan Kramer: 2024 wordt het jaar van de creatief](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Johan Kramer: 2024 wordt het jaar van de creatief
2024 wordt het jaar van de creatief (hij, zij, hen). Dat hoop ik althans. Want de creatief is steeds minder in beeld. In vakbladen recenseren marketeers tegenwoordig creatieve ideeën. En bij prijsuitreikingen zien we tegenwoordig groepen van 30 man op het podium. We doen het met z’n allen is het motto.
![[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Pitchen tussen wolken en zand met... 13-06-2025
- Allianz Direct stunt met bold... 13-06-2025
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid... 13-06-2025
- KVK speelt met realiteit in nieuwe... 11-06-2025
- Karvan Cévitam mixt verfrissende... 11-06-2025
- Jysk investeert in merkbeleving en... 10-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation