[column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker besparen en ready to festival

[column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker besparen en ready to festival
  • Media
  • 22 mrt 2024 @ 16:01
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: Experts say that…

De mening van echte kenners laten we vaak meewegen in onze beslissingen. Ook op TikTok laten gebruikers nu volop zien dat ze weloverwogen keuzes maken aan de hand van advies van ‘échte experts’. Die experts blijken echter niet altijd even hoogstaand… Met deze nieuwe trend, waarbij experts zogenaamd advies geven over iets waar ze zelf baat bij hebben, kun je eigenlijk alle kanten op. Het is een beetje het bekende ‘wij-van-wc-eend-scenario’. Het enige wat je nodig hebt, is een bepaalde (lollige) situatie die je uit wil lichten. Over lichten gesproken, dat doet het Wereld Natuurfonds bijvoorbeeld door aandacht te vragen voor Earth Hour (alle lichten een uurtje uit) op 23 maart. Bij een brandende kaars valt er in beeld te lezen: “Experts: ‘mensen die meedoen aan WWF Earth Hour zijn supersexy legends’”. Vervolgens komt één van die experts in beeld: uiteraard een medewerker van het WNF met de bekende pandakop op z’n hoofd. Ook dit voorbeeld is een leuke: de expert (een hond) adviseert om kaas (z’n lievelingskostje) buiten de koelkast te bewaren. Echt, voor iedere branche valt hier wel op in te haken, dus geef er vooral een leuke draai aan.

 


@WWF

Wees een supersexy legend. Lichten uit op zaterdag 23 maart om 20:30 voor Earth Hour.

♬ Promoted Music - WWF

2. SOUND: Laura Ponticorvo’s festivalplannen

Nu de lente officieel van start is en het festivalseizoen op punt van beginnen staat, duikt plots een bekend fragment uit 2013 weer op in diverse TikToks. Deze sound - een fragment uit een YouTube-interview voor Amsterdam Fashion TV met influencer Laura Ponticorvo - verscheen enkele dagen geleden op het platform dankzij ene Justin Verkijk, die een bepaald gedeelte hiervan uitlicht. Terwijl in beeld te lezen valt “Festival season ‘24 loading…” horen we Laura vertellen dat ze - als ze niet hoeft te werken - ook weleens naar festivals gaat, wat ze dan aantrekt en dat dat vooral “te gek” is als de zon schijnt. Het ietwat (best wel) tenenkrommende  interview achtervolgt Laura al jaren; ze is er naar eigen zeggen zelfs live in een uitzending mee gepest door radio-duo Coen en Sander, wat uitliep in een kleine ruzie. Ruim tien jaar later is Laura er dus nog steeds niet vanaf, nu TikTok het bekende ‘Secret Garden’-gesprek weer herontdekt heeft. Hoe dan ook: de sound is een ding en is uiteraard perfect voor organisatoren van festivals en andere events, maar kan ook door andere branches ingezet worden, bijvoorbeeld door kledingmerken.

 


https://www.tiktok.com/@pleinvreesnl/photo/7348447389293907233

3. TREND: I think I like this little life-scare prank

Mensen die ergens héél erg van schrikken. Tja, da’s eigenlijk altijd een succesnummer op sociale media. Ook TikTok gaat hier momenteel behoorlijk lekker op, want zowel mens als dier wordt de stuipen op het lijf gejaagd met, jawel, één zin uit het liedje Little Life van zangeres Cordelia. Waar TikTokkers het lied in eerste instantie gebruikten om dingen uit hun leven uit te lichten waar ze blij mee zijn, is de trend op de één of andere manier veranderd in een scare prank-trend, waarbij mensen de zin “I think I like this little life” zingen of uitspreken, maar daarbij het eerste woord gillen of schreeuwen, om zo een ander enorm te laten schrikken. We weten niet welke we grappiger vinden, de versie met geschrokken honden hieronder, of deze variant met mensen. Die laatste laat wel weer mooi zien dat je met deze trend prima je collega’s (of misschien wel je klanten - goede tip als je ze liever kwijt dan rijk bent) op de kast kunt jagen en dat dat hartstikke geinige content kan opleveren.


 



4. TREND: Realizing my age is getting serious

We worden allemaal een dagje ouder (gelukkig maar!), maar met name Millennials  lijken daar nog een beetje moeite mee te hebben. In het kader van ‘je bent zo jong als je je voelt’, wordt er nu volop content gedeeld waarbij ze onderstrepen dat hun gedrag of levensstijl nog niet helemaal matcht met hun huidige leeftijd. Koophuizen, de perfecte partner  en droombanen komen tegenwoordig niet iedereen zomaar aanwaaien natuurlijk. Bij uiteenlopende beelden van zichzelf delen ze in beeld de tekst: “Realizing my age is getting serious, but my life is definitely not”. Deze trend wordt veelal gecombineerd met de sound Fast Car, het beroemde nummer van zangeres Tracy Chapman. Ook de recente remake / wereldhit van zanger Luke Combs horen we terug onder deze video’s. Wederom een laagdrempelige trend waar je met (of zonder) collega’s op de werkvloer snel mee uit de voeten kunt.

 



5. SOUND: ‘Mijn hobby is besparen’

Een nieuw seizoen betekent doorgaans ook volop nieuwe, hebberigmakende collecties in de winkels. Dat maakt dat het bij velen begint te kriebelen om te gaan shoppen, maar niet iedere portemonnee is daar even goed op voorbereid. Gelukkig zijn Nederlanders niet alleen dol op korting, maar winkels ook gek op het geven van korting, waar deze nieuwe populaire sound perféct van pas komt. Een fragment uit Expeditie Oost, een YouTube-serie van RTV Oost, horen we momenteel in diverse TikToks terug. Hierin ging RTV Oost op bezoek bij ene Bianca Zandbergen die ‘besparen’ als hobby heeft en de meest opmerkelijke fratsen uithaalt om het geld in haar zakken te houden. Het Man Bijt Hond-achtige fragment wordt nu volop gebruikt door zowel TikTokkers die hun (niet zo) slimme handigheidjes om geld te besparen delen, zoals vaak avondeten bij je ouders of meer bestellen zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Maar ook professionele accounts haken hier vrolijk op in, waaronder Hema en Intratuin., die hiermee het belang van inslaan tijdens aanbiedingen op lollige wijze onderstrepen. Film jezelf terwijl je lip-synct op het fragment en klaar is Kees. Of Bianca. Zo klaar, dus ook meteen tijd bespaard. Handig!

 


@hemanederland Run, don’t walk!! 🏃💨 Dit is de laatste week dat je van deze stapels aan korting kan profiteren 🫣 #HEMA #stapelkorting #besparen ♬ Mijn hobby is besparen - DvdB

Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken