[column] Willem-Albert Bol's Koffiedik-notities 2024

[column] Willem-Albert Bol's Koffiedik-notities 2024
  • Bureaus
  • 12 jan 2024 @ 11:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TrendsMarketing

'Heerlijke traditie is Koffiedik Kijken toch. Goed dat VIA, BvA, DDMA, PMA, Result en Adformatie dit evenement blijven organiseren', schrijft Willem-Albert Bol van Abovo Maxlead over de van origine IAA-traditie, in zijn onnavolgbaar beknopte notities. Hier die van editie 2024.

De winnaar van beste voorspeller van 2023 (en dus trots eigenaar Gouden Koffiekopje 🍵) is geworden Kristel Vanderlinden.

De voorspellers van 2024 straalden hun licht op hun eigen invalshoeken:

  • Charelle Akihary (NPO) sprak over het belang van pionieren. Om dat te symboliseren droeg zij haar vaders oude Apple-jasje. 2024 gaat volgens haar pittig en onzeker worden 'van aardschok tot aardschok'. Daarom zullen wij radicale verschuivingen gaan zien. Marketing moet dus andere plek aan de directietafel nemen. Maar dit gaat ook tot grote clashes leiden. Laatste voorspelling: er gaan hierdoor veel burnouts in het vak komen. Bron zijn de rusteloze nachten door ethiek, cancelcultuur en transparantie. 
     
  • Dean C.  (Boomerang FT) sprak vooral over de nieuwe generaties. Komend jaar zal tegenbeweging op gendervooroordelen komen. Ook omdat Next Gen op social media meer gaat onderzoeken, informeren en delen. Zeker rond hun niche interesses. Content creators gaan meer hun persoonlijke dagboek laten zien. De 'traditionele' influencers gaan daarom hun invloed verliezen.
     
  • Geertrui Mieke De Ketelaere (Springbok) nam zaal mee in demystificatie van AI. Alleen die technologie die verbindt zal het overleven. Eerste voorspelling is dat text-to-video van labs naar de echte wereld in gaat. Tweede voorspelling is dat ChatGPT de AI-strijd ruimschoots gaat winnen. Durf dus hiervoor te kiezen. Derde voorspelling is dat AI zeer verslavend gaat werken. Consumenten maken immers relatie met technologie. Vierde voorspelling is dat technologie zich moet verantwoorden voor impact op de planeet. Haar vijfde voorspelling is dat de juridische kant van AI een groot probleem blijft.
     
  • Laatste voorspeller was Johan van der Zanden  (AH). De onzekerheid van 2023 zal zich volgens hem doorzetten in 2024. Maar het wordt geen somber jaar. Johan nam zaal ook mee met verleden van AH. Van pinnen tot vele nieuwe gerechten. Van koelkastpenetratie tot sherry. Voor plannen AH 2024 zijn de grootste pijlers:
    1) klimaat
    2) gezondheid
    3) betaalzekerheid
    4) verharding in samenleving
    5) verdeeld wordt samen
    6) invloed technologie groeit hard.

    Pas wel op met inspringen op elke hypes. Pas op met polarisatie. Pas op met te veel vooroplopen. Want na elke beweging volgt altijd een tegenbeweging. Tenslotte de belangrijke voorspelling gaat over het meest gegeten gerecht van 2024: Pasta Pesto.
     
  • En er was meer moois! Susanne van Nierop trapte af met 'Lekker manifesteren'. Henriëtte van Swinderen waarschuwde voor 'onverstandige reclameverboden'. Rik Ledder riep op 'voorkom meuk'. Mathijs (Thijs) Muller  hoopt dat 'relatie merk en bureau versterkt wordt'. Creatief Erik Kessels vormde de briljante afsluiter en predikte voor het belang van de 'Complete Amateur'. Als een outsider zie je namelijk soms juist meer en kom je tot verrassingen. Maak daarom dingen soms juist imperfect. Hilarische voorbeelden toonden zijn volledige gelijk.

Willem-Albert Bol
ceo Abovo Maxlead

foto boven: #KDK24 keynote Erik Kessels. daaronder: zaal- en borrelbeeld. fotocredits: WAB

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken