Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?
Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen steeds meer onder druk staat, te veel mensen nu al betalingsproblemen hebben en dat er een langdurige recessie voor de deur staat. Wat te doen als marketeer?
[column] Merkwaarde is sturend voor strategiekeuze
Strategie in marketing en merkenland is vaak onderhevig aan evaluatie. Als het even tegenzit met de groei van de omzet of er stapt een nieuwe CMO of reclamebureau naar binnen dan komt de strategie snel weer onder een vergrootglas te liggen.
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
[column] Is CMO overbodig?
De CMO heeft pas de laatste jaren beetje voor beetje de boardroom weten te veroveren, er werden speciale congressen aan gewijd en nieuwe CMO- netwerken opgezet. Maar de titel van CMO lijkt aan inflatie onderhevig. Althans bij Unilever. Is dit een trend?
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
[column] Wie heeft de beste spion?
Sinds korte tijd strijden Google en Apple om de gunst van de ‘zoekende’ consument. Met de geavanceerde smartphone camera’s i.c.m. met hun smart apps kun je via deze ‘spionnen’ nagenoeg alles te weten komen. Hoe proberen techgiganten als Google en Apple elkaar af te troeven?
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen
Sinds enige tijd staan bij twee van de grootste bouwmarkten vrouwen aan het roer en dat is te merken. Waren de campagnes en het assortiment van oudsher veel meer op klusmannen gericht, nu is dankzij de vrouwelijke CEO’s van Gamma en Praxis de female touch in communicatie duidelijk merkbaar.
[column] Hoe robuust is uw reputatie?
Reputatie, met de Voice-perikelen actueler dan ooit. Velen staan niet vaak stil bij de reputatie van hun merk of organisatie. In deze tijd van transparantie en snelheid van media is het echter slim om je reputatie zorgvuldig te bouwen en te reviewen.
[column] Merkenbouw is mensenwerk
Als dynamisch merk dien je ook in 2022 authentiek te blijven, je DNA te behouden, je positionering te bewaken, maar tegelijk ook met je tijd mee te gaan. Voor het behoud van je doelgroep. Hierbij van de Merkcommissarissen enkele slimme branding dynamics op een rij.
[column] 2022: wat wil de klant?
Na twee jaar geterroriseerd te zijn door Covid-19 en bijbehorende meerdere lockdowns zijn sectoren zoals retail, horeca, cultuur, evenementen en leisure zwaar geraakt. Ons shoppinggedrag is daardoor enorm veranderd. Blijven we liever online shoppen of gaan we nog terug naar de fysieke winkel? En welke andere veranderingen wachten ons?
[column] Wat betekent overname voor de branding van beide merken?
De economie trekt weer aan en dat lokt overnames uit. Vaak zijn organisaties door de Covid-19 crisis verzwakt en vormen een gemakkelijke overnameprooi. Dit jaar gaat de boeken in als hét jaar van de fusies en overnames. Wat betekenen al die overnames voor de branding van de betrokken bedrijven?
[column] Marketeer moet niet te veel op purpose vertrouwen
Professor Byron Sharp schudde onlangs de marketingwereld weer eens flink wakker met zijn artikel in Marketingweek waarin hij waarschuwt voor een 'culturele cringe' en een gevoel van onveiligheid binnen marketing. Ook roept Sharp marketeers op om te stoppen met de zelfhaat en meer trots te zijn op hun vak.
[column] Made in China: EV
Dat China al tijden zwaar investeert in de mondiale automarkt is geen geheim meer. De Chinese auto-industrie draait na een groot aantal overnames op volle toeren. Gaat China op de automarkt in Europa zorgen voor een revolutie?
[column] Vroemmmmmm, daar gaat je reputatie!
De laatste jaren wordt er door bedrijven steeds vaker onderzoek gedaan om vast te stellen of de reputatie van het bedrijf of merk nog wel op koers ligt. Een gedegen reputatie bouwen is een kwestie van een hele lange adem, maar het beschadigen ervan is zo gepiept. Kijk naar onze oranje prins.
[column] Gescheiden merken: bloeien of bloeden?
In de Duitse markt wil het nog wel eens knetteren binnen familiemerken. Dat leidt niet alleen tot heftige taferelen, maar ook tot splitsingen van het merk. Bekende voorbeelden zijn – allemaal familiebedrijven - Aldi Nord en Aldi Sud, Adidas en Puma en Hansgrohe en Grohe in de sanitair. Recent is daar de splitsing van Dr. Oetker bijgekomen. Maar, wat doet dat met het merk?
[column] Marketeers, let op uw zaak en merk
Als je de marketing- en communicatieliteratuur kritisch volgt plus de social media op dit terrein, dan zou je bijna denken dat de fragmentatie compleet is. Vrijwel elke denkbeeldige cel in de wereld van marketing, online, communicatie, content en media krijgt aandacht en heeft vaak ook al een eigen congres, platform of blad.
[column] Laat de cowboy in je los en innoveer!
Het introduceren van nieuwe producten en diensten, laat staan een nieuwe standaard in de markt zetten, is altijd heel spannend en tegelijk ook risicovol. Er komt heel veel bij kijken en het vraagt een consciëntieuze voorbereiding en anderzijds ook een beetje cowboy mentaliteit.
[column] Startups, start with branding!
De samenleving en de economie zijn sterk gebaat bij nieuwe initiatieven en innovaties volgens columnist Leo van Sister. Maar halen al die initiatieven de markt wel en hoe overleven ze? Vroeg beginnen met branding is alvast een goede start.
[column] Brand Valuation: merk opgedeeld verkopen verstandig?
Columnist en Merkcommissaris Leo van Sister ziet dat de complete Household divisie van Philips, inclusief het merk Philips wordt verkocht. Is het merk dit bedrag waard en is het marketingwise slim om het merk zo op te knippen?
[column] Verkiezingen: hoe val je op als politiek merk?
Het is weer spitsuur in politiek Den Haag. Maar liefst 37 partijen zijn toegelaten door de kiesraad. Leo van Sister vraagt zich af hoe politieke merken zich manifesteren.
[column] Mark Rutte creëert nieuwe markt van schaarste
Onder grote druk van de samenleving heeft het kabinet besloten dat vanaf 3 maart de winkels weer een heel klein beetje open mogen. Twee personen per 10 minuten. Ja, daar is de retail enorm mee geholpen natuurlijk…
[column] Is het merk Apple echt 1900 miljard dollar waard?
In het FD staat dat het merk Apple 1900 miljard dollar waard zou zijn. Mooi, maar klopt dat ook? Columnist Leo van Sister over zijn nieuwe merkwaarderingsmodel dat volgens hem de werkelijke merkwaarde aangeeft.
[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?
Tony's Chocolonely heeft Akwasi gekozen als uithangbord voor onder meer hun Tony's Fair. Een op het eerste oog wellicht logische en slimme keuze, maar zijn de radicale denkbeelden van de rapper niet te extreem?
[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com, AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken
Het is terecht dat zeer veel mensen uit het reclamevak Giep Franzen veel mooie herinneringen en kwaliteiten toedichten voor al zijn prestaties in het reclamevak en als oprichter van het eens zo befaamde FHV-BBDO, het ‘ministerie van reclame.’
[column] Change is good: van groei naar duurzaam
De Covid-19 crisis gaat de verandering in onze economie behoorlijk versnellen. De gedeeltelijke lockdowns in het voorjaar en najaar en het feit dat zeer velen thuis hun werk doen heeft vele ondernemers en werknemers flink aan het denken gezet. Is dit de genadeklap voor de groei-economie?
[column] Merkwaardering B2B merken: een lastige klus
Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang. Hoe kun je anders een merk optimaal managen? Merkcommissaris Leo van Sister verdiept zich in de meewegende factoren.
[column] Wildwest op coronatestmarkt
Heb je ooit een nieuwe markt zich zo grillig zien ontwikkelen? Al ruim 6 maanden houdt het coronavirus ons in de houdgreep en tracht de overheid onze gezondheid te beschermen. Maar dat lukt maar moeizaam en dreigt nu uit de hand te lopen.
[column] Zeeman: leveren stunts juiste resultaat op?
Die Zeeman toch. Alweer een nieuwe stunt. Dit keer wordt “lucht” verkocht voor 4,99 euro. Zeeman stunt graag en vaak, maar levert het ook nieuwe klanten op?
[column] Wie verdient er aan de coronamarkt?
Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?
[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland
Dankzij Covid-19 en de angst om in het buitenland besmet te raken – als je er al naartoe mag - blijven veel Nederlanders deze zomer in eigen land. Dat schept na maanden van lockdown weer extra omzetkansen voor cultuur, horeca, retail en leisure.
[column] Overheidscommunicatie coronacrisis: management bij speech
De overheid liet zich overvallen door Covid19. In eerste instantie werd er nog lacherig over gedaan, maar al snel bleek het menens. Hoe te communiceren vanuit de overheid? Dat bleek nog niet makkelijk.
[column] De gecoronaliseerde Homo Economicus
Vele jaren lang konden de meesten van ons baden in welvaart. We consumeerden, vaak zonder er veel bij na te denken, tegen de klippen op. En opeens kwam er - out of the blue - Covid-19 en gooide roet in ons welvaarts-eten. Leo van Sister van de Merkcommissarissen maakt de balans op.
[column] Disruptie in zuivelland: de Vegan Cowboys
De disruptie: The Vegan Cowboys willen zuivel zonder dieren maken. Nota bene op wereldmelkdag, 1 juni 2020 lanceerden Jaap Korteweg en Nico Koffeman, oprichters van de Vegetarische Slager, hun nieuwe bedrijf Those Vegan Cowboys.
[column] Corona verandert de customer journey in cultuursector
Met de 1.5 metersamenleving als nieuw gegeven moet ook de cultuursector zich opmaken voor een nieuwe marketing en customer journey. Merkcommissaris Leo van Sister op verkenning.
[column] Merkpositionering: handen af
Door een zware crisis als de huidige worden veel marketeers en merkenbouwers behoorlijk onzeker en willen dan nog wel eens, soms ook aangespoord door hun reclamebureau, gaan sleutelen aan de merkpositionering.
[column] De time-slot economie
Columnist Leo van Sister maakt zich zorgen om de lockdown voor de economie. Is een timeslot economie wellicht een oplossing?
[column] Gezocht: wat is jouw merk echt waard?
Merkcommissaris Leo van Sister is op zoek naar marketeers/merken die hun merk op basis van een eigen ontwikkelde waarderingsmodel willen laten waarderen.
- AlgemeenWeblog [column] RookNieuws 'Ruim een derde Nederlanders...Nieuws Tomorrowland en Loop Earplugs willen...Nieuws [branded content] Influencer...Nieuws Vandebron en Peter Koelewijn...Nieuws [NMD22] Van der Poel wint gouden...
- B2BWeblog [column] B2B-marketeers missen focus...Weblog Je marktaandeel laten groeien doe je...Nieuws onderzoek Helft Gen Z bereid meer te...Nieuws Zendesk voor ruim 10 miljard dollar...Nieuws Patrick Kuijsters directeur Brand,...Nieuws Monitor Consumentengedrag:...
- BureausNieuws [onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste...Weblog [column] Een beetje waarde toevoegen...Nieuws Communicatiebureau Fitzgerald krijgt...Nieuws Dierenacademie nieuwe campagne...Nieuws Social agency Unlike breidt uitNieuws DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De...
- ContentmarketingNieuws Zwitserleven lanceert merkcampagne...Nieuws NTR Podcastprijs naar docu over...Nieuws Mastercard lanceert muziekalbumNieuws Podcast CMOtalk verhuist naar BNRNieuws Novotel lanceert campagne met...Nieuws Vierdelige podcast over Hanzesteden:...
- DesignNieuws Lego wil meer vrouwen in design Nieuws 22 European Design Awards voor...Nieuws Nationale Bioscoopbon helemaal in...Weblog [column] Kijken en zien is een...Nieuws Tambr Wij geloven dat audio elk merk...Weblog [column] Treingeluiden
- Food en RetailNieuws Dutch Weed Burger werkt samen met...Weblog [video] Mulder inspecteert Albert...Nieuws Bolletje brengt bakker Daan uit logo...Nieuws Hands Off My Chocolate lanceert...Nieuws Zomercampagne Kruidvat in het teken...Nieuws Buitenwinkel Bever opent eerste...
- MediaNieuws NLziet voegt kinderzender Pebble TV...Nieuws [branded content] ‘Zoeken naar het...Nieuws Cannes awards winnende regisseur...Nieuws Mag Inspiration Day en 3 Mercurs op...Nieuws Pathé legt grootste handdoek ooit op...Nieuws Twitter opent zee aan...
- Online MarketingNieuws Virtuele influencer Esther gaat...Nieuws Veronique Bouree Sales Director...Nieuws Bedrijven gaan standaard ontwikkelen...Nieuws TikTok moet meer onderscheid reclame...Nieuws Benetton verenigt fysieke en...Nieuws Online fondsenwerver Kentaa...
- SponsoringNieuws KNVB en ING slaan handen ineen om...Nieuws Fietsen op de dam voor vluchtelingenNieuws DPG Media verlengt partnership met...Nieuws Acne Amsterdam lanceert campagne...Nieuws Kansino nieuwe hoofdpartner van AZNieuws Johan Cruijff ArenA: Huis van Oranje...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- [onderzoek] SAN en MetrixLab: 'Beste... 29-06-2022
- Communicatiebureau Fitzgerald krijgt... 28-06-2022
- Dierenacademie nieuwe campagne... 28-06-2022
- Social agency Unlike breidt uit28-06-2022
- DOSSIER THE YOUNG ONES Stelling: 'De... 28-06-2022
- DOSSIER BUIKGEVOEL Ohra28-06-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference
- Toon alle events »