[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot

[column] Eurovisieschandaal: Van Klein naar Groot
  • Media
  • 16 mei 2024 @ 10:53
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

EBU, een op Koreaanse wijze geleide organisatie uit de oertijd, heeft het Europees songfestival in korte tijd behoorlijke reputatieschade berokkend. Enkele snelle marketing- en pr-lessen voor het EBU van onze columnist Leo van Sister.

Europapa uitgesloten van de finale, f*ck EBU

Het leek een fantastisch sprookje te worden met onze Joost Klein. Zijn eigenzinnige lied Europapa met een ode aan Europa en aan zijn vader was meteen na de lancering al populair bij de Nederlanders. En hetzelfde gebeurde tijdens de halve finale in Malmö, het publiek ging volkomen uit hun dak en gabberde voluit mee met Joost. De bookmakers gaven Joost hierdoor een top-3 notering voor de komende finale.

Donderdagmiddag na de repetitie ging het blijkbaar mis. Volgens het Nederlandse team was kristalhelder afgesproken dat er na iedere podiumrepetitie geen tv-opnames gemaakt zouden worden en toch was de Zweedse cameravrouw hem gewoon aan het filmen. Dat leidde begrijpelijk tot irritatie en aansluitend een verbaal handgemeen tussen Joost en de cameravrouw.

De vrouw voelde zich “bedreigd” en trok haar woke schoenen aan en diende een klacht in bij de EBU-organisatie. Joost heeft haar overigens excuses aangeboden, maar toch heeft de EBU in haar opperste wijsheid solitair besloten de aller zwaarste straf op te leggen, namelijk uitsluiting van de finale.

De EBU stelde dat er “inbreuk was geplaagd op de veilige werkomgeving van werknemers”. Dat werkafspraken niet werden nagekomen door werknemers van EBU was blijkbaar niet belangrijk. Een “buitenproportionele” straf, zo noemde de directeur van AVROTROS en vele anderen het en zelfs de immer correcte Cornald Maas kraaide “f*ck EBU”.      

EBU organisatie behoorlijk inconsequent

De autoritair ingestelde EBU heeft overigens een zwalkend beleid op het politieke vlak. Zo mocht het oorlog voerende Rusland - overigens zeer begrijpelijk - niet deelnemen, maar werd Israël wel toegelaten. Dat leidde vooraf en tijdens de songfestivalweek tot zeer veel protesten en bracht duizenden demonstranten op de been en ook in de zaal zelf werd geprotesteerd. Zelfs teams als Frankrijk e.a. brachten tijdens de repetities politieke statements, maar werden daarvoor niet gestraft. Het kan nog gekker, alle deelnemende landen mochten hun vlag laten zien, maar de Europese vlag werd verboden en dat wekte ook de woede bij de top van de Europese commissie. Hoezo Eurovision…

Is er überhaupt iemand beschikbaar voor communicatie?

Het is ongelooflijk hoe een grote organisatie als EBU zo slecht met communicatie kan omgaan. Het vermeende voorval met Klein gebeurde al op donderdagmiddag. Het is de EBU gelukt om team Joost Klein, de Nederlandse delegatie, de tientallen journalisten en het grote miljoenenpubliek ruim een dag in het ongewisse te laten door simpelweg helemaal niet te communiceren. En vervolgens een dag later de vertellen dat Klein werd uitgesloten van verdere deelname, maar niet waarom.

De organisatie verschool zich achter de Zweedse politie die ermee bezig was. Ook tijdens de finale was er meerdere malen veel boegeroep te horen uit het publiek, maar de organisatie wist dat weg te filteren door er applausbandjes voor te zetten. De hectiek was groot, iedereen heeft een mening, de media roeptoeteren een eind in de ruimte en het volk roept schande; waarom zou je dan als organisatie een poging doen om de verhitte gemoederen tot bedaren te brengen.

Marketing- en communicatielessen

  • Reageer als organisatie altijd als er grote issues zijn; speel geen verstoppertje
  • Hou pers en publiek proactief regelmatig op de hoogte
  • Hou politiek buiten de deur
  • Neem je businesspartners serieus (hier de deelnemende landen)
  • Volg de social media en participeer zo nodig
  • Door niet te reageren creëer je vooral speculatie en onrust
  • Baseer je oordeel op feiten, speculeer niet zelf
  • Zorg dat je altijd een operationeel en actueel draaiboek hebt ingeval van issues en calamiteiten

And the winner is … Joost Klein

De grote verliezer is het merk Eurovision Songfestival. De reputatie heeft een flinke dreun gekregen door het dubieuze optreden van de EBU

Door de amateuristisch opstelling van EBU, het zwalkende beleid van de organisatie en de slechte communicatie zullen de komende edities van het festival met veel scepsis bekeken gaan worden en is de kans groot dat dit steeds vaker tot kleinere en grotere issues gaat leiden. Dat wordt laveren tussen de incidenten door.

Ook is het vreemd dat de straf al door EBU is uitgedeeld terwijl het onderzoek nog loopt. Wat gebeurt er als de Zweedse Justitie het voorval als een klein vergrijp ziet of de zaak seponeert?

Daarentegen is de eigenzinnige Joost Klein onterecht heel zwaar gestraft door de amateurs van EBU, maar blijkt nu achteraf als de grote winnaar tevoorschijn te komen. Marketing prevaleert doordat in social media en ook de traditionele media erg veel sympathie is gewekt voor Joost en hij met zijn Europapa momenteel zeer hoog scoort op alle muziekranglijsten zoals Spotify. Ook is Joost in no time gegroeid naar ruim 2,0 miljoen volgers op TikTok, zijn favoriete medium. uropapa is inmiddels al ruim 55 miljoen keer bekeken op Spotify. Joost Klein is in zeer korte tijd doorgegroeid naar een ijzersterk merk…dankzij EBU.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken