Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen

Digital humans, data en durf, zo bouwt Hibou aan de PR van morgen
  • Bureaus
  • 8 jul 2025 @ 15:13
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Geen tag

Afgelopen donderdag 3 juli stroomde het kantoor van Hibou in Amsterdam vol met klanten, vakgenoten en nieuwsgierige volgers. De aanleiding? Het 7-jarig bestaan van het bureau dat de PR-wereld een digitale schop onder de kont gaf én de lancering van een nieuw hoofdstuk. Want Hibou is niet meer het bureau dat in 2018 begon met een frisse blik. Het is een beweging geworden. En die bewéégt opnieuw.

‘Zeven jaar geleden wilden we de PR-wereld wakker schudden,’ opent oprichter Matthijs Rutten. ‘Geen loze buzzwords of onderbuikgevoel, maar data-gedreven communicatie met maatschappelijke impact.’ PR synoniem voor persberichten en mediatraining? Niet voor Hibou. De aanpak van het bureau draait om autoriteit opbouwen, stap voor stap, met content, inzichten en digitale innovatie.

Van meerdere merken naar één krachtig verhaal

De afgelopen jaren groeide Hibou hard. Met klanten als MUNT Hypotheken, een nieuwe creatieve wind met Contenture en digital human-expert John Meulemans aan boord, ontstond er een breder ecosysteem. Maar die groei bracht ook een groeistuip met zich mee door het onderling schuiven met proposities en profielen. Tijd voor helderheid.

‘We wilden weer één verhaal kunnen vertellen,’ vervolgt Edwin van Druten, Head of Strategy bij Hibou. ‘Onder één naam, één merk, met meer slagkracht. Met 30 FTE bouwen we nu aan een agency dat richting geeft  voor merken én hun publiek. Die nieuwe koers kreeg op 3 juli ook visueel vorm: een nieuw logo en huisstijl die leiderschap symboliseren. Letterlijk. De typografie zet Hibou deels op een podium, met een sturende lijn erboven, een knipoog naar richting geven in communicatie.

AI, avatars en autoriteit

Wie dacht dat het bij een feestje en een nieuwe huisstijl zou blijven, had het mis. Tijdens de middag werd ook de toekomst geschetst door John Meulemans, verantwoordelijk voor de kersverse innovatiehub Hibou/x. Meulemans toonde voorbeelden van AI-clones (met als case onze eigen hoofdredacteur Imke en avatars, waaronder een virtuele versie van James Parkinson, ontwikkeld voor het ParkinsonFonds (Lex Knobben van het ParkinsonFonds vertelde hierover zelf tijdens het event). ‘Een digital human is geen gimmick,’ voegt Meulemans nog toe. ‘Het is een schaalbare manier om thought leadership te personifiëren.’

Met innovaties als Avatar/x en Podcast/x experimenteert Hibou met virtuele merkambassadeurs, social strategen en zelfs podcast-hosts op AI. De belofte: autoriteit opbouwen via geautomatiseerde en geloofwaardige digitale persoonlijkheden. ‘De digitale hypotheekadviseur, pensioenvoorlichter of fitnesscoach is dichterbij dan je denkt,’ aldus Meulemans.

De methode Hibou

Wat Hibou eigen maakt, is de integrale benadering. De methode bestaat uit zeven stappen, van diepgravende data-analyse tot content met mening en influencer marketing die schuurt in plaats van alleen maar glimt. Alles met één doel, structureel bouwen aan merkautoriteit. Je hoeft kortom niet de luidste stem te zijn, maar wel degene die gehoord wíl worden.

De middag bij Hibou voelde als een nieuwe aftrap, waar technologie, creativiteit en strategie samenkomen. Of, zoals ze het zelf samenvatten: focus op de inhoud, durf een mening te hebben, vergroot je invloed en ga het gesprek leiden in plaats van volgen. 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken