Shein krijgt 40 miljoen boete voor nepkortingen

- Food-en-retail
- 7 jul 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 7 jul 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Het 'ultra-fast fashionmerk' Shein krijgt een boete van 40 miljoen euro van de Franse consumentenwaakhond Direction Générale de la Concurrence de la Consommation et de la Répression des Fraudes ( DGCCRF), vanwege misleidende handelspraktijken. De boete valt samen met Sheins recent aangekondigde groeiplannen in Europa.
De sanctie volgt op een onderzoek naar Infinite Style E-commerce LTD (ISEL), verantwoordelijk voor de verkoop van Shein-producten, meldt de DGCCRF in een persbericht. Uit het onderzoek bleek dat de prijzen van duizenden producten op fr.shein.com waren verhoogd, waaruit bleek dat ISEL consumenten misleidt over de werkelijke kortingen, signaleert Fashion United.
'Volgens de DGCCRF wordt de referentieprijs voor kortingen gedefinieerd als de laagste prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de promotie. Shein overtrad deze regels door eerdere promoties te negeren of prijzen te verhogen voordat er korting op werd gegeven. Deze sanctie volgt op een actie van de Europese Commissie op 27 mei 2025 tegen het online platform. De commissie eiste dat Shein een einde maakte aan misleidende praktijken jegens Europese consumenten, zoals valse kortingen, aankoopdruk, misleidende informatie en ondoorzichtige informatie.'
Ook bronnen als BNR en WSJ bevestigen de forse Franse boete. Het bericht van de DGCCRF meldt daarnaast dat Shein de duurzaamheidsclaims op haar website niet kon onderbouwen. Deze claims zijn de afgelopen dagen snel aangepast.
Het nieuws komt in een periode dat Shein en Chinese branchegenoot Temu terrein verliezen in de VS, meldt vakmedium Twinkle [lees hier verder], vanwege de recente verhoogde 'tariffs' in dat land. Beide platforms richten daarom nu de blik op Europa. Temu oogstte eerder kririek omdat de openingspagina van de app zou ogen als een gokspel.
beeld: Appshunter.io /Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers