Shein krijgt 40 miljoen boete voor nepkortingen

Shein krijgt 40 miljoen boete voor nepkortingen
  • Food-en-retail
  • 7 jul 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Het 'ultra-fast fashionmerk' Shein krijgt een boete van 40 miljoen euro van de Franse consumentenwaakhond Direction Générale de la Concurrence de la Consommation et de la Répression des Fraudes ( DGCCRF), vanwege misleidende handelspraktijken. De boete valt samen met Sheins recent aangekondigde groeiplannen in Europa.

De sanctie volgt op een onderzoek naar Infinite Style E-commerce LTD (ISEL), verantwoordelijk voor de verkoop van Shein-producten, meldt de DGCCRF in een persbericht. Uit het onderzoek bleek dat de prijzen van duizenden producten op fr.shein.com waren verhoogd, waaruit bleek dat ISEL consumenten misleidt over de werkelijke kortingen, signaleert Fashion United.

'Volgens de DGCCRF wordt de referentieprijs voor kortingen gedefinieerd als de laagste prijs in de 30 dagen voorafgaand aan de promotie. Shein overtrad deze regels door eerdere promoties te negeren of prijzen te verhogen voordat er korting op werd gegeven. Deze sanctie volgt op een actie van de Europese Commissie op 27 mei 2025 tegen het online platform. De commissie eiste dat Shein een einde maakte aan misleidende praktijken jegens Europese consumenten, zoals valse kortingen, aankoopdruk, misleidende informatie en ondoorzichtige informatie.'

Ook bronnen als BNR en WSJ bevestigen de forse Franse boete. Het bericht van de DGCCRF meldt daarnaast dat Shein de duurzaamheidsclaims op haar website niet kon onderbouwen. Deze claims zijn de afgelopen dagen snel aangepast.

Het nieuws komt in een periode dat Shein en Chinese branchegenoot Temu terrein verliezen in de VS, meldt vakmedium Twinkle [lees hier verder], vanwege de recente verhoogde 'tariffs' in dat land. Beide platforms richten daarom nu de blik op Europa. Temu oogstte eerder kririek omdat de openingspagina van de app zou ogen als een gokspel.

beeld: Appshunter.io /Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken