Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

[column] Neemt Tony's met Akwasi de verkeerde afslag?
Tony's Chocolonely heeft Akwasi gekozen als uithangbord voor onder meer hun Tony's Fair. Een op het eerste oog wellicht logische en slimme keuze, maar zijn de radicale denkbeelden van de rapper niet te extreem?
[column] Gaat Blokker het in blokjes redden?
Blokker heeft de laatste jaren behoorlijk veel last gehad van formules als Action, Big Bazar, bol.com, AliExpress, Hema en sinds kort ook van Amazon.nl. De toenmalige directies dachten een tijdlang dat dit Blokker niet veel zou raken. Hoe anders pakte het uit voor de formule.
[column] Vaarwel Giep, grote inspiratiebron voor het merkdenken
Het is terecht dat zeer veel mensen uit het reclamevak Giep Franzen veel mooie herinneringen en kwaliteiten toedichten voor al zijn prestaties in het reclamevak en als oprichter van het eens zo befaamde FHV-BBDO, het ‘ministerie van reclame.’
[column] Change is good: van groei naar duurzaam
De Covid-19 crisis gaat de verandering in onze economie behoorlijk versnellen. De gedeeltelijke lockdowns in het voorjaar en najaar en het feit dat zeer velen thuis hun werk doen heeft vele ondernemers en werknemers flink aan het denken gezet. Is dit de genadeklap voor de groei-economie?
[column] Merkwaardering B2B merken: een lastige klus
Het meten van merkperformance is voor bedrijven en organisaties van enorm belang. Hoe kun je anders een merk optimaal managen? Merkcommissaris Leo van Sister verdiept zich in de meewegende factoren.
[column] Wildwest op coronatestmarkt
Heb je ooit een nieuwe markt zich zo grillig zien ontwikkelen? Al ruim 6 maanden houdt het coronavirus ons in de houdgreep en tracht de overheid onze gezondheid te beschermen. Maar dat lukt maar moeizaam en dreigt nu uit de hand te lopen.
[column] Zeeman: leveren stunts juiste resultaat op?
Die Zeeman toch. Alweer een nieuwe stunt. Dit keer wordt “lucht” verkocht voor 4,99 euro. Zeeman stunt graag en vaak, maar levert het ook nieuwe klanten op?
[column] Wie verdient er aan de coronamarkt?
Covid-19 oftewel corona houdt de hele wereld al maanden in zijn greep en is daarnaast tegelijkertijd een grote commerciële markt geworden. Een markt waar vele aanbieders veel geld verdienen en een markt die zeker niet zo maar verdwenen is. Wie zijn zoal die verdieners aan corona?
[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland
Dankzij Covid-19 en de angst om in het buitenland besmet te raken – als je er al naartoe mag - blijven veel Nederlanders deze zomer in eigen land. Dat schept na maanden van lockdown weer extra omzetkansen voor cultuur, horeca, retail en leisure.
[column] Overheidscommunicatie coronacrisis: management bij speech
De overheid liet zich overvallen door Covid19. In eerste instantie werd er nog lacherig over gedaan, maar al snel bleek het menens. Hoe te communiceren vanuit de overheid? Dat bleek nog niet makkelijk.
[column] De gecoronaliseerde Homo Economicus
Vele jaren lang konden de meesten van ons baden in welvaart. We consumeerden, vaak zonder er veel bij na te denken, tegen de klippen op. En opeens kwam er - out of the blue - Covid-19 en gooide roet in ons welvaarts-eten. Leo van Sister van de Merkcommissarissen maakt de balans op.
[column] Disruptie in zuivelland: de Vegan Cowboys
De disruptie: The Vegan Cowboys willen zuivel zonder dieren maken. Nota bene op wereldmelkdag, 1 juni 2020 lanceerden Jaap Korteweg en Nico Koffeman, oprichters van de Vegetarische Slager, hun nieuwe bedrijf Those Vegan Cowboys.
[column] Corona verandert de customer journey in cultuursector
Met de 1.5 metersamenleving als nieuw gegeven moet ook de cultuursector zich opmaken voor een nieuwe marketing en customer journey. Merkcommissaris Leo van Sister op verkenning.
[column] Merkpositionering: handen af
Door een zware crisis als de huidige worden veel marketeers en merkenbouwers behoorlijk onzeker en willen dan nog wel eens, soms ook aangespoord door hun reclamebureau, gaan sleutelen aan de merkpositionering.
[column] De time-slot economie
Columnist Leo van Sister maakt zich zorgen om de lockdown voor de economie. Is een timeslot economie wellicht een oplossing?
[column] Gezocht: wat is jouw merk echt waard?
Merkcommissaris Leo van Sister is op zoek naar marketeers/merken die hun merk op basis van een eigen ontwikkelde waarderingsmodel willen laten waarderen.
[column] Van lockdown naar meltdown?
Het coronavirus sloopt inmiddels onze eens zo bloeiende economie. Hoe lang gaat dit nog duren? En wat staat ons straks te wachten wat marketing en merken betreft, vraagt merkcommissaris Leo van Sister zich af.
[column] Hoe het virus marketing verandert
Het coronavirus zal iedereen aan het denken zetten, uiteraard ook de marketeers. Wat kunnen we nu al zeggen over het post-coronatijdperk in marketingtermen? Merkcommissaris Leo van Sister doet een eerste beschouwing.
[column] Aanpassing logo BMW doet niets af aan das Gestalt
De autowereld is volledig in rep en roer. BMW heeft haar wereldwijde bekende merklogo drastisch aangepast. Maar volgens columnist Leo van Sister doen de aanpassingen niets af aan de merkwaarde.
[column] Corona infecteert de economie (en marketing)
Het coronavirus rukt op. Niemand en niets schijnt eraan te kunnen ontsnappen. Menselijk leed is evident, maar ook de economie krijgt rake klappen. Columnist en marketingcommissaris Leo van Sister maakt de balans op.
[column] XS4ALL-WAYS of toch niet?
Xs4ALL lijkt de strijd te hebben gewonnen. Lijkt, want volgens columnist Leo van Sister is de genade van KPN waarschijnlijk niet meer dan een mooi staaltje van windowdressing.
[column] Elon Musk met Tesla ook in 2020 de grootste marketingheld
Uit de jaarlijkse enquête van MarketingTribune, welke wordt uitgevoerd samen met de Merkcommissarissen, komt duidelijk naar voren dat het aantal onzekerheden voor marketingprofessionals verder groeit.
[column] Tesla's slimme marketingmachine
Alweer was het raak bij Tesla. De eind vorige week gepresenteerde elektrische pick-up truck was na anderhalve dag bijna 150.000 keer gereserveerd, zo schrijft Tesla-topman Elon Musk op Twitter. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen cent aan promotie uitgegeven. Slimme marketing en PR.
[column] Facebook staat er gekleurd op
Facebook staat al een tijd onder grote druk van politiek, overheden, media en gebruikers. De privacyschending als gevolg van datalekken hebben er hard ingehakt. Voeg daarbij een groot marketingprobleem en het is duidelijk dat er wat moest gebeuren. Of de nu gekozen rebranding de gewenste oplossing brengt is de vraag.
[column] Go right, go China!
‘Wij zijn intussen slimmer en sneller dan jullie.’ Wie China volgt, weet dat dit citaat waar is. Traditioneel hebben wij ons als marketeers en in de zakenwereld aangeleerd om vooral naar links te kijken. Naar het grote Amerika waar de bakermat van marketing ligt en waar Silicon Valley de techwereld domineert. We kijken echter te weinig naar rechts, naar China.
[column] Gaat vega met creativiteit de echte vleeseter verleiden?
De Vegetarische Slager timmert al sinds 2010 aan de weg en het heeft even geduurd, maar nu lijkt de consument toch echt om te gaan. Zelfs het grote Unilever gelooft erin en lijfde de alternatieve slager dit jaar voor 30 miljoen euro in. Vraag is of met ludieke namen de producten beter gaan verkopen.
[column] Prijselasticiteit als boomerang
De consument heeft het al lang in de gaten. Laat in 2018 en zeker de eerste maanden van 2019 werden de dagelijkse boodschappen, levensmiddelen, flink duurder.
[column] Hoe ga je om met brand-transfers?
Recent dienden zich achter elkaar twee opvallende brand transfers aan. Telfort wordt onderdeel van het merk KPN, terwijl Allsecur voortaan Alliantz Direct gaat heten. Eveneens onlangs werd het corporate merk Bavaria veranderd in Swinkels Family Brewers, om het familiebedrijf te benadrukken. Is een brand-transfer wel zo logisch en succesvol? Hoe ga je daar in de praktijk mee om?
[column] MarketingTroonrede: snel en slim bijpraten
Het marketingvak is altijd in beweging. Simpelweg omdat de markt en het aanbod steeds opnieuw veranderen en de consument altijd op zoek is en zijn consumptiegedrag altijd weer aanpast.
[column] Hudson's Bay: managing wrong expectations
Hudson’s Bay worstelt sinds zijn intrede in de Nederlandse markt in 2017 met zijn positionering en zadelt de aandeelhouders op met veel verlies. Maar belangrijker nog: de belangrijkste stakeholders, de consumenten, begrijpen niet wat Hudson’s Bay hen te bieden heeft. Er zijn aanhoudende berichten dat Hudson’s Bay wil stoppen, maar langlopende huurcontracten zitten nog in de weg. Hoe lang gaat dit nog goed, is er nog tijd voor een echt unieke propositie?
[column] Marketing van groeiend toerisme
Amsterdam bedenkt steeds meer maatregelen om maar minder toeristen naar de hoofdstad te krijgen, terwijl de rest van het land de groei van de toeristenstromen juist omarmt. Wat is hier aan de hand? Laten we de marketing van het groeiende toerisme eens analyseren.
[column] Facebook wil online betaalmarkt domineren
Facebook wil ook de online betaalmarkt gaan domineren. Opmerkelijk, want het bedrijf is amper bekomen van het schandaal uit 2018 waar de persoonsgegevens van vele miljoenen mensen uitlekten naar andere bedrijven.
[column] Maakt bvA juiste keuzes?
Bij de lancering van het nieuwe bvA manifest en dito positionering verklaarde bvA voorzitter Frenkel Denie dat de huidige CMO-agenda complex is. Kiezen in marketing wordt ingewikkeld. Maar maakt bvA wel de juiste keuzes?
[column] La Place biedt koffie met gebak voor één euro: briljant of riskant?
Je kan de aanbieding bijna niet gemist hebben. Gedurende de hele maand april kan iedereen bij La Place elke soort koffie of thee samen met een taartje kopen voor slechts één euro. Iets waar je normaal gesproken zomaar vijf euro voor betaalt. Waarom doet La Place dit?
[column] The art of positioning
Waarom hebben we het zo vaak over ‘Why’ in marketingland? De adoratie voor het Golden Circle-model van Simon Sinek kent bijna geen grenzen. Het is het Nirwana voor talloze marketeers en adviseurs.
[column] Shoe-gate nachtmerrie voor Nike?
Nike is weer eens in opspraak, niet vanwege een politiek of controversieel statement maar vanwege de sportschoen van topbasketballer Zion Williamson die tijdens een wedstrijd explodeerde. Gevolg was massale aandacht in zowel social media als de klassieke media. Het betrof de vrij nieuwe serie Nike PG 2.5. Effecten zijn een gewonde Zion, een teruggevallen beurskoers en talloze boze fans.
Disruptie ontwricht verzekeringsmarkt
Alsof de ruim acht jaar durende financiële crisis in Nederland nog niet genoeg schade heeft aangericht en veel bedrijven en particulieren zwaar heeft getroffen, waarschuwde het World Economic Forum een tijdje geleden ook nog eens voor een ingrijpende kanteling van de hele verzekeringsmarkt.
Kan VD.nl als online warenhuis veertigers binden?
Het klinkt bijna romantisch zoals Ronald van Zetten over V&D praat, maar de eerste zes maanden bewijzen zijn gelijk. De gestaakte retailformule is terug als webwinkel. De eerste jaaromzet zal om en nabij 5 miljoen bedragen, zei hij op de Webwinkel Vakdagen.
Marketeer, neem een time-out in 2019!
Tegenstrijdige berichten overspoelen ons land. Enerzijds schijnen we te behoren tot de gelukkigste landen ter wereld en anderzijds neemt de onvrede bij grote groepen burgers stevig toe over de ongelijkheid in de maatschappij en ontstaan de massale protesten van gele hesjes in meerdere landen tegelijk. Waar leidt dit naartoe? Had Thomas Piketty toch gelijk met zijn economische ongelijkheid?
[column] Branding: purpose only?
Purpose-marketing is volgens de Grote Marketing Enquête het meest besproken buzzword van 2018. Maar bedoelen we eigenlijk wel allemaal hetzelfde?
[column] Merk en sportheld, goede combinatie?
Herrie in het sponsorkamp rond Cristiano Ronaldo. Recent zijn de sponsors van de superster erg nerveus geworden door een opgerakelde verkrachtingszaak uit 2009. Hoe kwetsbaar is sponsoring van sporthelden?
Nike, een merk met een stevige mening
Het merk Nike staat voor de Griekse godin van de overwinning. Iets wat uitstekend past bij sporters, evenals de merkessentie ‘Everybody is an athlete’. Nike is er niet vies van om controversiële onderwerpen aan het merk te koppelen, zoals dit keer Colin Kaepernick. Hoe pakt dit uit?
- AlgemeenWeblog [column] BasisNieuws Mijn marketing: Maartje BlijlevenWeblog column Merkvoorkeur verdwijnt in rap...Weblog column Goed idee is halve werkNieuws Supermerk 9 Storytelling De kracht...Nieuws Marketing the Rainbow 2 Skyy is the...
- B2BNieuws Stefanie van Rootselaar directeur...Nieuws Fieldlab kondigt eerste test-events...Nieuws 65 minder internationale bezoekers...Nieuws SAN juryseizoen via livestream geopendNieuws Monitor Consumentengedrag: nieuwe...Nieuws Trendrapport: merken moeten...
- BureausNieuws Anne Sophie Erbé naar The Brand FatherNieuws Wandeltoer Koffiedik Kijken...Nieuws Introductie platform THX in België...Nieuws Ritter Sport stoft merk af en maakt...Nieuws Onderzoek: vaccinatiecommercial laat...Nieuws Nieuw bureau: Campaign Company
- ContentmarketingWeblog Wat marketeers kunnen leren van het...Weblog HoeracommunicatieNieuws Carlijn Postma presenteert...Weblog 6 grote contentuitdagingen 2021Weblog 2021: we weten amper wat ons te...Weblog 7 tips voor een ijzersterke...
- DesignNieuws Gat in de markt: vakantiehuisje voor...Nieuws Design Week Awards 2021 open voor...Nieuws interview Harald Dunnink van Momkai...Nieuws Nieuwe identiteit Ancienne Belgique...Nieuws NPO lanceert NPO Kennis in co...Nieuws visuele identiteit Gerse huisstijl
- Food en RetailNieuws Brouwerij Duvel Moortgat viert...Nieuws Pokon laat planten appen als ze iets...Nieuws Michele van Spilbeeck nieuwe...Nieuws Voormalig AH-marketeer en...Nieuws Tony's Chocolonely maakt...Nieuws Asos bevestigt exclusieve gesprekken...
- MediaNieuws Suzuki investeert in lokale marketingNieuws Paul van Riessen hoofdredacteur QuoteNieuws Radio 538 lanceert de Avondklokshow Nieuws Tessa van der Starre nieuwe CEO...Nieuws TV-bestedingen e-commerce stijgen...Nieuws Talpa Network grootste radiogroep in...
- Online MarketingNieuws Louwman lanceert de Leasefietsshop Nieuws Concertgebouworkest treedt dagelijks...Nieuws Thom Ligthart (Amstel) over digitale...Nieuws [big data] Jack Ma opgedokenNieuws Wijnand Jongen weg bij Thuiswinkel.orgNieuws onderzoek Van Customer Experience...
- SponsoringNieuws Houthoff verlengt hoofdsponsorschap...Nieuws Onderzoek: voetbalsponsoring is zeer...Nieuws Swapfiets en Team Jumbo-Visma gaan...Nieuws KNLTB verlengt met Pink Elephant Nieuws Vrienden van Amstel: 20 artiesten in...Nieuws Hoofdsponsor Ziggo verlengt...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

XSAGA

XSAGA

VBO

BBP Media

Citymarketing Arnhem via Colourful People

Fontys Hogescholen via Colourful People

HAN

Effenaar

DAK Intermediairscollectief

Today Designers B.V.
Laatste Nieuws
- Stefanie van Rootselaar directeur... 27-01-2021
- Fieldlab kondigt eerste test-events... 26-01-2021
- 65 minder internationale bezoekers... 25-01-2021
- SAN juryseizoen via livestream geopend25-01-2021
- Monitor Consumentengedrag: nieuwe... 22-01-2021
- Trendrapport: merken moeten... 22-01-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »