![[column] Het loont om stikjaloers te zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het loont om stikjaloers te zijn
Fantastisch werk van anderen is wat je nodig hebt om het zelf ook te gaan maken. Want leren doe je van de besten. Waarom gaan we naar Cannes? Omdat je daar de kans krijgt adembenemend goed werk uit alle delen van de wereld te zien.
![[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe beschermen we muzikale creativiteit? (3)
Het laatste artikel van Niels de Jong van Tambr van zijn drieluik over muziek en AI: 'Je eerste tekening is nog geen cultureel erfgoed.'
![[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 15: Marketeer als perfecte strateeg
Creativiteit is essentieel voor elke organisatie en toch wordt de nadruk steeds vaker gelegd op rationaliteit. Organisaties richten zich, vaak onder druk van aandeelhouders, op kortetermijnresultaat waardoor marketeers veelal de rol van performance marketeers moeten spelen. Hetzelfde zie je aan bureauzijde waar de toegenomen focus op technologie steeds meer ten koste gaat van creativiteit. Het idee wordt steeds meer ondergeschikt aan de executie, wat je uiteindelijk ook terug ziet in het resultaat.
![[column] De lol van lekker wroeten tot je 't hebt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De lol van lekker wroeten tot je 't hebt
De lol van lekker wroeten tot je 't hebt... Gisteren stond de inspiratie voor deze post zomaar in onze tuin. Op zoek naar de wortel. Het ziet er anders uit, maar het verschilt niet zoveel van wat ik zit te doen, bedacht ik me. Het is wroeten om te vinden wat je zoekt. In mijn geval zijn dat de roots van wat een fundamenteel merkverhaal kan worden.
![[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Generatie Alpha gaat onze wereld op zijn kop zetten
Terwijl marketeers nog steeds bezig zijn met het begrijpen en bereiken van Gen Z, klopt Gen Alpha al hard op de deur. Het is de eerste generatie die volledig in de 21e eeuw is geboren. Gen Alpha’s zijn niet alleen de klanten van morgen van de merken waar wij voor werken. Het zijn óók de collega’s van morgen. En er lopen er hier bij mij thuis twee rond, dus ik ben in de gelegenheid om ze goed te bestuderen.
![[column] Doe mij maar een abonnementje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Doe mij maar een abonnementje
De groei van abonnementsmodellen is een belangrijke trend in de moderne economie, aangedreven door veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang.
![[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Less talk, more rock; positioneren is een kwestie van de eenvoud bewaken
Als marketeer leef en adem je jouw merk, en het lijkt alsof elke keuze die je maakt van het grootste belang is. Het perspectief van de klant is minder intens. Voor die klant is jouw merk vaak slechts een van de vele indrukken die dagelijks op hem of haar afkomen. Jouw merk is dus niet het centrum van zijn wereld. Dat is even schrikken.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Bye bye B&B, patatje hagelchup en pijnlijke paralympics-missers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Bye bye B&B, patatje hagelchup en pijnlijke paralympics-missers
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd
Laat ik het voor een keer onbeschaamd onbescheiden aanvliegen. Hier wat pay-offs die ik zelf bij elkaar schreef door de jaren heen. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Al 't goeie komt van Melkunie koeien. Red Band, als je voor pret bent.
![[column] Top 5-TikTok-trends: komkommers, Tanja-ja en een knaller van een PR-stunt](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: komkommers, Tanja-ja en een knaller van een PR-stunt
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Doe gekker dan gek](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Doe gekker dan gek
Doe eens gek, dat is al goed. Doe eens gekker, dat is nog beter. Gek is alles wat afwijkt. Dit is de industrie die daar een vak van heeft gemaakt. Gek doen is waar we ons geld mee verdienen. Wat wij doen kan niet gek genoeg zijn. Want gek is de tegenpool van gewoon en gewoon is onze grootste vijand.
![[column] Top 5-TikTok-trends: very mindful, ik haat hem voor jou en wat vind je er echt van?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: very mindful, ik haat hem voor jou en wat vind je er echt van?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Bedacht door een mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
![[column] De paradox van muzikale AI (2)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De paradox van muzikale AI (2)
De titel van het tweede artikel in het drieluik over muziek en AI luidt: ‘De grenzen van muzikale zeggingskracht’. Niels de Jong van Tambr: ‘Muzikale zeggingskracht zit niet in de noten, maar in de ontmoeting met de luisteraar.’
![[column] Marketeers, laat ons lachen!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers, laat ons lachen!
In het reclameslagveld, waar iedereen om aandacht vecht, is humor een belangrijke en vaak doorslaggevende factor.
![[column] Klantkennis: van mokken naar makkie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Klantkennis: van mokken naar makkie
Voor marketeers is klantkennis een onmisbaar element in het creatieproces. Waar raak je de consumenten mee? Wat heeft waarde? Waar gaan ze ‘op aan’? Marktonderzoek is de meest logische reflex, maar nog steeds zie ik marketeers mokken als er klantkennis opgehaald moet worden. Nergens voor nodig!
![[column] De toekomst van marketing is menselijk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De toekomst van marketing is menselijk
Niet zo lang geleden was ik op bezoek bij de specialisten in sonic branding van Amp Amsterdam. Echte geluidstovenaars. Er ging een wereld voor me open. Goed idee om daar binnenkort ook eens column over te schrijven, maar ik wil het nu graag over iets anders hebben: AI.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Give me my money, trouwen met Laura en B&B vol keuzestress](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Give me my money, trouwen met Laura en B&B vol keuzestress
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Moeilijk doen hoort erbij](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Moeilijk doen hoort erbij
Moeilijk doen is alles in dit vak. Je moet al moeilijk doen over een briefing die te vaag is. Dring aan, hou vol, doe een suggestie voor meer scherpte. Zonder dat wordt elk project moeilijker dan nodig. En creëren is een en al moeilijk doen over alles wat je schrijft of bedenkt.
![[column] Mobieltjes de klas uit!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?
![[column] Denk nooit dat je kunt schrijven](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Denk nooit dat je kunt schrijven
Schrijven, dat doen schrijvers. Wij copywriters schrijven niet, we praten. We praten zelfs heel raar, in een eigen taal die copy heet. Dat is een taal waarvan we zelf de regels verzinnen. Om die regels telkens als het ons uitkomt te breken en in te ruilen voor andere.
![[column] De paradox van muzikale AI (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De paradox van muzikale AI (1)
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
![[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie
We leren het al sinds we kunnen lopen en praten: liegen mag niet. Maar in marketing en communicatie, leek er lange tijd wel wat ruimte te zijn voor ‘creatieve vrijheid’. Met de komst van de Green Claims Directive, is die tijd nu wel echt voorbij.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] Een SOS voor copywriters](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een SOS voor copywriters
Kort, kort, kort, lang, lang, lang, kort, kort, kort. Neem het niet te letterlijk. Maar als je copy schrijft, hou die morsetaal in gedachten.
![[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity
Gen Z. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of het gaat over Gen Z en steeds met dezelfde vraag: spelen we wel voldoende in op Gen Z? Gen Z, de eerste generatie die de wereld echt gaat veranderen. Ja, ja, waar hebben we dat eerder gehoord?
![[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook
Ook al leven we allemaal wel een ander leven, in grote lijnen beschikken we allemaal over dezelfde set van emoties. We huilen als we verdriet hebben of iets zieligs zien. We lachen als we blij zijn of iets lolligs ervaren. We schrikken van het onverwachte, we worden bang van enge dingen en we worden boos als ons iets niet bevalt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Pak alles wat je pakken kan, zomerhacks en Roxy rockt 'm weer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Pak alles wat je pakken kan, zomerhacks en Roxy rockt 'm weer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Nikes inhaker op de overstap van Mbappé naar Real geeft hoop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nikes inhaker op de overstap van Mbappé naar Real geeft hoop
Destijds ging 't ongeveer zo. Je bouwde een merk. Dat merk stond ergens voor. Het had een overtuiging en droeg dat uit. Zo'n merk kreeg fans. En die kochten het merk omdat ze er 'n band mee hadden. Dat is de korte versie. Want geloof me: zoiets kostte tijd. En geld. Merken zijn nu niet meer nodig. We willen snel, instant, goedkoop en op dit moment, stelt Herbert van Hoogdalem.
![[column] Stop Koning Toto](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop Koning Toto
Het EK is in volle gang en je ziet Koning Toto overal voorbijkomen. Ook bij het 'Effie-Fest' deze week. Voor wie niet in mijn vak werkt... de Effie is de award voor de meest effectieve reclame. En ja, Toto heeft die (te) vaak gewonnen.
![[column] Een pleidooi voor mooi](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een pleidooi voor mooi
Krijn van Noordwijk, André van Leeuwen, Jan van Meel, Robbert Jansen a.k.a. Kanado, om er een paar te noemen: ik heb de mazzel gehad om met geweldige art directors een creatief team te vormen. Allemaal verschillend van aard en karakter. Maar wat ze met elkaar gemeen hadden: ze maakten het mooi. Alles wat we bedachten. Zij maakten het mooi.
![[column] Sportzomer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportzomer
Al maanden kijken de media-exploitanten van Nederland reikhalzend uit naar de sportzomer. De 17e editie EK voetbal in Duitsland, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Het moment dat heel Nederland aan de buis gekluisterd zal zitten, is om de Nederlandse successen te vieren. Wat trots al niet kan doen.
![[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
![[column] Dentsu Café: oplossingen op maat voor een landschap in de steigers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dentsu Café: oplossingen op maat voor een landschap in de steigers
Recent vond de vijfde editie van Dentsu Café plaats. Klanten en relaties weten de weg naar deze reclame-‘Ted Talks’ te vinden, waarop sprekers van Dentsu, Merkle, en Dentsu Creative deze editie optraden. Er werden bovendien scherpe vragen gesteld, schrijft strateeg Jip van de Meent. Hier haar verslag.
![[column] Anders is (niet) altijd beter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Anders is (niet) altijd beter
Anders is onze core business. Anders is onze opdracht en ons bestaansrecht, als goede copywriters. Wat we doen, moet altijd anders zijn dan wat anderen doen.
![[column] Top 5-TikTok-trends: oranjekoorts, 'noot' aan de man en kom je mee dansen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: oranjekoorts, 'noot' aan de man en kom je mee dansen?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende
![[column] Luxeprobleem](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Luxeprobleem
Manage je wachtrij, betoogt onze columniste Paola Cassone. Want een wachtrij geeft niet altijd een eenduidige boodschap.
![[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'
6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.
![[column] Start je zomer-hitteplan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Start je zomer-hitteplan
Juni: de vakantieperiode is weer in aantocht. Snel projecten afronden voordat je straks OOO-en krijgt met een vrolijke ‘genieten van de zon – tot over drie weken’! Hoe zorg je dat jouw merk helemaal voorbereid is op deze zomer?
![[column] Schrijf altijd voor de trein](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Schrijf altijd voor de trein
In de trein zitten je moeder, je vader, je broer, je zus, je vrouw, je man, je ex, je oma, je buurman, je BFF, je eerste vriendin, je tweede man, je laatste scharrel. Denk daar aan als copywriter.
![[column] Het imperfecte plaatje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
![[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Pitchen tussen wolken en zand met... 13-06-2025
- Allianz Direct stunt met bold... 13-06-2025
- 'Mannen - Praat' maakt kwetsbaarheid... 13-06-2025
- KVK speelt met realiteit in nieuwe... 11-06-2025
- Karvan Cévitam mixt verfrissende... 11-06-2025
- Jysk investeert in merkbeleving en... 10-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation