[column] Een goede pay-off schrijf je voor altijd
- Bureaus
- 4 sep 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingCommunicatie
- 4 sep 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Laat ik het voor een keer onbeschaamd onbescheiden aanvliegen. Hier wat pay-offs die ik zelf bij elkaar schreef door de jaren heen. Een slimme meid is op de toekomst voorbereid. Al 't goeie komt van Melkunie koeien. Red Band, als je voor pret bent.
En: ...., daar kun je mee thuis komen, als praktisch verbindende paraplu voor alle mogelijke verkeerscampagnes van het ministerie van Verkeer.
Er is er in ieder geval een die niet door de tijd is platgewalst.
De 'slimme meid' regel zie en hoor ik nog geregeld op poppen in de media. Die heeft kennelijk het collectief geheugen gehaald.
Veel meer kun je je niet wensen als copywriter.
Eigenlijk moet dat ook je standaard ambitie zijn. Een duurzame pay-off. Een relevante, kern rakende en aansprekende regel die het merk kan verankeren.
Zo een die zich in het consumentenbrein settelt en er nooit meer uit verdwijnt. Zo'n regel die je merk top voorkeurspositie geeft in de categorie. Voor jaren.
Een pay-off schrijf je niet voor een campagne. Je schrijft 'm voor het merk. Een pay-off wordt deel van de identiteit, drager van het hele merkbouwwerk.
Een sterke pay-off is een fundament. Je moet 'm blijven helpen. Je moet die merkregel invulling blijven geven. Zo creatief mogelijk en zo lang mogelijk.
Maar doe je dat consistent, dan loop je de kans iedereen omver te blazen. Voor 'Even Apeldoorn Bellen' is op die manier geschiedenis geschreven.
Schrijf 'm voor de eeuwigheid: wat mij betreft de enige regel als je aan een pay-off werkt. Alles kan, alles mag, als het 't merk maar past als een jas.
Het mag grappig zijn, zolang het nog net geloofwaardig is: Wij van WC Eend adviseren WC Eend. Of vrij arrogant als dat niet misstaat: ABN Amro, de bank.
Of stellig, zolang het klopt voor het merk: BMW maakt rijden geweldig. Het mag confronterend als dat nodig is: Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.
Zelfs woordspel kan werken als het precies zegt wat je wilt: Je moet de groenten van Hak hebben. Zo'n regel kunnen schrijven, wat een feest.
Een payoff om dit verhaaltje mee te eindigen? Just do it en think different.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- fundament
- Peter van der Wijk
- BMW
- slogan
- copy
- Even Apeldoorn bellen
- paraplu
- pay-off
- slimme meid
- ABN Amro
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- RA*W presenteert After-Cannes talk06-09-2024
- Dentsu wint wereldwijde mediapitch... 05-09-2024
- Health-e start campagne om digitale... 05-09-2024
- Nieuwe Bolletje-campagne vol pit(jes)04-09-2024
- Winnaars Gerety Awards 2024 bekend,... 03-09-2024
- Bierbrouwerij De 7 Deugden komt met... 03-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing