[column] Het loont om stikjaloers te zijn
![[column] Het loont om stikjaloers te zijn](/bureaus/weblog/2024/09/column-het-loont-om-stikjaloers-te-zijn/x-Stinkjaloers-beeld-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 18 sep 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingMarketing
- 18 sep 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Fantastisch werk van anderen is wat je nodig hebt om het zelf ook te gaan maken. Want leren doe je van de besten. Waarom gaan we naar Cannes? Omdat je daar de kans krijgt adembenemend goed werk uit alle delen van de wereld te zien.
De hele godganse week zat ik daar de godganse dag in de filmzaal, hooguit onderbroken door een godganse middag tussen alle print en outdoor.
Anderen kwamen bruin verbrand terug uit Cannes, ik alleen maar stikjaloers. Nee, geen jalousie de métier, maar gezonde jaloezie. Een mix van respect, bewondering en verbazing.
Omdat je weet hoe verdomd moeilijk het al is om reclame maken die mensen laat opkijken van wat ze aan het doen zijn in hun leven.
Laat staan reclame die dus ook nog eens zo bijzonder is dat zelfs serieuze vakgenoten er een duim voor over hebben in de vorm van applaus.
'Dat daar, op een dag wil ik dat ook maken. Liefst nog beter'. Dat gevoel, dat is wat gezonde jaloezie teweeg brengt. Dat moet je in jezelf mee dragen.
Een poosje terug postte copywriter Martijn Horvath een comment onder een van mijn schrijfsels. Hij vond mijn pen jaloersmakend.
Martijn, voor wie hem niet kent, is de man die met zijn eigen pen schreef: Leuker kunnen we 't niet maken, wel makkelijker.
Hallo.
Daar was ik in die tijd dus toevallig weer stikjaloers op. Ik ben geen tearjerker, maar ik wil wel bekennen dat zijn reactie me iets deed. It made my day.
Ik bedoel maar te zeggen. Zorg dat je stikjaloers blijft op werk dat nog beter is dan jij zelf maakt en op mensen die nog beter zijn dan jij bent.
Kijk ernaar, leer ervan en zie dat je even jaloersmakend wordt. Dat is goed voor jezelf, dat is goed voor je bureau, goed voor alle klanten en goed voor het vak.
Er is een tijd geweest dat iedereen buiten de reclame stikjaloers was op iedereen binnen de reclame. Vanwege die fantastische reclame van ons.
Het wordt tijd dat we iedereen van nu weer minstens zo jaloers gaan maken als toen.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- copy
- jalousie de métier
- Martijn Horvath
- inspiratie
- Peter van der Wijk
- tekstschrijver
- Cannes
- jaloers
- schrijfsels
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers