[column] Het loont om stikjaloers te zijn

[column] Het loont om stikjaloers te zijn
  • Bureaus
  • 18 sep 2024 @ 10:30
  • Link
  • Peter van der Wijk
    Peter van der Wijk

    creative director
  • CopywritingMarketing

Fantastisch werk van anderen is wat je nodig hebt om het zelf ook te gaan maken. Want leren doe je van de besten. Waarom gaan we naar Cannes? Omdat je daar de kans krijgt adembenemend goed werk uit alle delen van de wereld te zien.

De hele godganse week zat ik daar de godganse dag in de filmzaal, hooguit onderbroken door een godganse middag tussen alle print en outdoor.

Anderen kwamen bruin verbrand terug uit Cannes, ik alleen maar stikjaloers. Nee, geen jalousie de métier, maar gezonde jaloezie. Een mix van respect, bewondering en verbazing.

Omdat je weet hoe verdomd moeilijk het al is om reclame maken die mensen laat opkijken van wat ze aan het doen zijn in hun leven.

Laat staan reclame die dus ook nog eens zo bijzonder is dat zelfs serieuze vakgenoten er een duim voor over hebben in de vorm van applaus.

'Dat daar, op een dag wil ik dat ook maken. Liefst nog beter'. Dat gevoel, dat is wat gezonde jaloezie teweeg brengt. Dat moet je in jezelf mee dragen.

Een poosje terug postte copywriter Martijn Horvath een comment onder een van mijn schrijfsels. Hij vond mijn pen jaloersmakend.

Martijn, voor wie hem niet kent, is de man die met zijn eigen pen schreef: Leuker kunnen we 't niet maken, wel makkelijker.

Hallo.

Daar was ik in die tijd dus toevallig weer stikjaloers op. Ik ben geen tearjerker, maar ik wil wel bekennen dat zijn reactie me iets deed. It made my day.

Ik bedoel maar te zeggen. Zorg dat je stikjaloers blijft op werk dat nog beter is dan jij zelf maakt en op mensen die nog beter zijn dan jij bent.

Kijk ernaar, leer ervan en zie dat je even jaloersmakend wordt. Dat is goed voor jezelf, dat is goed voor je bureau, goed voor alle klanten en goed voor het vak.

Er is een tijd geweest dat iedereen buiten de reclame stikjaloers was op iedereen binnen de reclame. Vanwege die fantastische reclame van ons.

Het wordt tijd dat we iedereen van nu weer minstens zo jaloers gaan maken als toen.

Peter van der Wijk
corporate remote copywriter

Peter van der Wijk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken