[column] Schrijf altijd voor de trein
![[column] Schrijf altijd voor de trein](/bureaus/weblog/2024/06/column-schrijf-altijd-voor-de-trein/beeld-Altijd-voor-de-trein.jpg)
- Bureaus
- 7 jun 2024 @ 15:03
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- StorytellingCreatieCopywriting
- 7 jun 2024 @ 15:03
- Peter van der Wijk
In de trein zitten je moeder, je vader, je broer, je zus, je vrouw, je man, je ex, je oma, je buurman, je BFF, je eerste vriendin, je tweede man, je laatste scharrel. Denk daar aan als copywriter.
Ze zijn ambtenaar, helpdesk supervisor, verpleegster, PA, fluitiste, receptionist, agent in burger, tandarts-assistent, inkoper, polishouder, stagiaire, kunstenaar.
Ze checken hun Insta, ze zitten op Tiktok, appen een selfie, reaguren op #GeenStijl, sturen een Tikkie, denken aan verhuizen, morsen latte op hun verse witte shirt.
Ze zijn op weg naar hun werk, naar nat asfalt om aan vast te plakken, een kind in het ziekenhuis, de uni, de Tweede Kamer, een dagje shoppen, het graf van opa, de redactie van Binnenstebuiten, het vliegtuig naar Londen.
Zij zijn gewoon Nederland en gewoon Nederland is voor wie je schrijft.
Er wordt gezegd en gedacht dat je moet schrijven in de taal van je doelgroep. Voor ingenieurs anders dan voor ambtenaren, voor huismoeders anders dan voor doe-het-zelvers, voor docenten anders dan voor Raden van Bestuur.
Vergeet dat.
Schrijf altijd voor gewoon Nederland in de trein van 07.29 naar Wageningen. Omdat ons vak bestaat uit mensen raken. Wie dat ook zijn. Wat ze ook doen.
Tussen de ogen of recht in het hart.
Daar is andere taal voor nodig dan vakjargon. Vakjargon krijgt het bloed niet in beweging. Er is maar een taal die dat wel lukt.
Gewone taal, herkenbaar geschreven.
In gewone taal herkenbaar schrijven over de zorgen van een CEO, de sores van de huisvrouw en de twijfels van een gemeentelijke inkoper Park Onderhoud.
In gewone taal herkenbaar schrijven over vervelende vlekken in de was, de remweg van winterbanden, de zachtheid van water, het bedrag dat je spaart met een lijfrentepolis, de zekerheid van een tampon, het nut van zonnepanelen.
Gewone taal herkenbaar schrijven. Gewone taal bijzonder maken. Zodat gewoon Nederland opkijkt en denkt: 'Wow, het lijkt wel of ze me kennen'.
Dat is waar we voor zijn. En waarom we nooit moeten vergeten dat we zelf ook in die trein zitten.
Peter van der Wijk
remote corporate copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- doelgroep
- BFF
- creatie
- Insta
- Peter van der Wijk
- creatie
- tekstsschrijver
- TikTok
- copy
- PA
- remote corporate copywriter
- trein
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

