[column] Nikes inhaker op de overstap van Mbappé naar Real geeft hoop
- Bureaus
- 1 jul 2024 @ 11:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - CreatieMarketing
- 1 jul 2024 @ 11:00
- Gastblogger
Destijds ging 't ongeveer zo. Je bouwde een merk. Dat merk stond ergens voor. Het had een overtuiging en droeg dat uit. Zo'n merk kreeg fans. En die kochten het merk omdat ze er 'n band mee hadden. Dat is de korte versie. Want geloof me: zoiets kostte tijd. En geld. Merken zijn nu niet meer nodig. We willen snel, instant, goedkoop en op dit moment, stelt Herbert van Hoogdalem.
Vandaag besteld morgen in huis - dat werk. Service, garantie, kwaliteit, levensduur, betrouwbaarheid: mastodontische begrippen uit lang vervlogen tijden.
Is dat erg? Welnee. Het is. Hoe het is. Daarin beweeg je mee. Ik schreef er ooit al dit over.
Maar: je mag dat natuurlijk wel missen. Die iconische uitingen van famous brands door famous agency’s. Die je af en toe #pats #boem #rechttussendeogen raken, vooral in je buik. In je maagstreek. Ik schreef er vorige week nog dit over: 'Mijn vader was drogist'.
Campagnes die je soms even naar adem doen happen terwijl je op je knieën de Schepper van zo’n poster, film, pagina of whatever wat eert.
Maar: het heeft ook een keerzijde. De dood van merken. Dat is dat ‘sales’ belangrijker is dan branding.
Instagram en zelfs LinkedIn zijn verworden tot platte en commerciële verkoopplatforms waar content niets anders is dan funnelgetrut (is-ie weer) waarin je van alles wat je niet nodig het door je strot geduwd wordt met gratis masterclasses, webinars, strategycalls en weggevers om je nog jaren gevangen te houden en van 37,00 naar 97,00 naar 147,00 en uiteindelijk 25K ('káá') uit je zak te geperst te krijgen met 'n high end kutprogramma wat 1000 anderen ook bekeken hebben, zo zwerven er ook hordes hijgerige salesmanagers over de aardbol om zomaar zonder enige vorm van verbinding te canvassen. En je personal space binnen te dringen met iets waar je niet op zit te wachten. Alles voor de omzet, de targets, de marges, schaal en aantallen.
Ik had er zo één weer, afgelopen week. Ene Thomas van de Groep (ik krijg 'm niet getagd) van Eventgoose. Hij deed of ik met ‘m geknikkerd had, terwijl-ie m’n mailadres natuurlijk gewoon bij de KVK gekocht had. Flikker op joh, ga een ander lastigvallen.
Ik schreef er 'n stukje over op Substack (waar ik jullie uiteindelijk allemaal heen wil krijgen).
Godzijdank kwam Nike in diezelfde week met 'n mooie inhaker op de overstap van Mbappé naar Real Madrid C.F. Waardoor ik toch nog iets van geloof in de mensheid behield. En in merken.
#pats #boem
De swoosh is genoeg. De pay-off hoor je er vanzelf bij in je hoofd.
En: niks call-to-action. Niks door m'n strot.
Maar als ik ooit hardloopschoenen nodig heb (ik zei als, hé?) is het op dat moment geen vraag meer wat ik koop.
Zo. Dan ga ik nu even op m'n knieën.
Herbert van Hoogdalem
creatief directeur
Professional Outsider
Nikes inhaker op de overstap van Mbappé
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Eventgoose
- Herbert van Hoogdalem
- Nike
- reclame
- Kylian Mbappé
- #rechttussendeogen
- #boem
- swoosh
- AI
- creatie
- merkenbouwen
- kwaliteit
- De dood van merken
- #pats
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Seneda wint Gouden Zaag 202411-12-2024
- Nieuwe campagne FinancieringsGids... 11-12-2024
- Kerst 2024: Deutsche Telekom, omdat... 11-12-2024
- Dentsu Creative geeft Alexa... 10-12-2024
- Volhouden-campagne: Bob wordt Top10-12-2024
- Esprix: Menheere nieuwe... 10-12-2024