[column] Stop Koning Toto
![[column] Stop Koning Toto](/bureaus/weblog/2024/06/column-stop-koning-toto/Effie-geen-koning-Toto-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 27 jun 2024 @ 16:00
- Link
-
Martijn de Vreeze
freelance copywriter
Copy Commando - MVOPolitiekMarketing
- 27 jun 2024 @ 16:00
- Martijn de Vreeze
Het EK is in volle gang en je ziet Koning Toto overal voorbijkomen. Ook bij het 'Effie-Fest' deze week. Voor wie niet in mijn vak werkt... de Effie is de award voor de meest effectieve reclame. En ja, Toto heeft die (te) vaak gewonnen.
Want dankzij de Koning Toto campagnes zijn veel meer jonge mensen, nog vóór de liberalisering van de gokmarkt, online op wedstrijden gaan wedden. Missie geslaagd dus en Effie-waardig. Maar dat was toen. Nu leven we in een andere tijd én realiteit. Want helaas is de campagne ook heel effectief geweest in het veroorzaken van serieuze gokproblemen bij jonge mensen.
En iedereen weet dat. Dus als je dan als voorzitter van Effie Awards Netherlands Koning Toto een podium geeft.... zeg er dan wél bij dat we in de tijd van nu met heel andere ogen naar die campagne kijken. Nu applaus vragen voor Koning Toto zónder zo'n bijsluiter is hetzelfde als een effectieve rook-campagne tonen als goede case.
Dan weet je dat je 'ahum' en 'kuch' reacties uit het publiek gaat krijgen. Of een kritische vraag krijgt. Zoals afzwaaiend jurylid Rens Plandsoen dat gisteren deed. Zij stak haar vinger op en vroeg waarom deze campagne onze aandacht verdiende, terwijl bekend is dat gokken voor grote maatschappelijke problemen zorgt.
Gelukkig herpakte de voorzitter zich met dit gouden antwoord: 'Toto zou nou nooit meer een Effie kunnen winnen.' En dat is natuurlijk heel goed nieuws. Maar het allermooiste zou zijn: als gokreclame definitief verdwijnt. Zodat iedereen eindelijk kan zeggen: 'Hèhè, effie geen gokreclame meer.'
Martijn de Vreeze
#stopalsvakmetgokreclame
www.copycommando.nl
[update] Verslag Casinonieuws
-
Martijn de Vreeze
- Werkt bij: Copy Commando
- Functie: freelance copywriter
- Website:https://copycommando.nl/
- Profiel »
- Koning Toto
- verslaving
- jongeren
- winstbejag
- Effie Fest
- EK
- Effie Awards
- moreel besef
- gokken
- gokreclame
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

