[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook
![[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook](/bureaus/weblog/2024/07/coumn-wat-jou-raakt-raakt-een-ander-ook/beeld-Raakt.jpg)
- Bureaus
- 3 jul 2024 @ 10:31
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingMarketingcommunicatie
- 3 jul 2024 @ 10:31
- Peter van der Wijk
Ook al leven we allemaal wel een ander leven, in grote lijnen beschikken we allemaal over dezelfde set van emoties. We huilen als we verdriet hebben of iets zieligs zien. We lachen als we blij zijn of iets lolligs ervaren. We schrikken van het onverwachte, we worden bang van enge dingen en we worden boos als ons iets niet bevalt.
Gradaties daargelaten is dat wel zo'n beetje de basis. Waar het allemaal vandaan komt, buik, hart, eigenlijk weten we er niks van. We vatten het voor het gemak samen als gevoel.
Wat we weten, is dat het er is. Als vak hebben we zelfs aardig uitgedokterd wat een bepaald gevoel zou kunnen triggeren.
Wetenschap, onderzoek, we zitten niet stil.
Maar ratio kan ons niet kan vertellen of een idee goed is of niet. En hoe dit gaat binnenkomen bij mensen. En hoe ze erop zullen reageren.
Je kunt er je hele briefing, alle marktonderzoeken, doelgroep profielen en psychologische paneldiscussies als criteria op los laten - maar zo werkt het niet.
Het is de primaire emotie die jou vertelt wat hier voor je ligt. Een idee dat het gaat halen of een idee dat 'het' niet is. Je voelt het of je voelt het niet.
Je voelt iets bij een bepaald beeld, zinnetje, gedachte en kleur. Je weet misschien niet precies wat, maar je voelt iets. Daar ben je mens voor.
Verberg het niet.
Boardrooms vol mensen die expres niet reageren op de visueel gemaakte ideeën, ik heb ze veel meegemaakt en daar zakte mijn broek van af.
Net doen alsof je geen mens bent, hoe onnatuurlijk is dat. Bovendien nogal onbeschoft, zeg ik er even op persoonlijke titel bij.
Marcom is mensenwerk. We kunnen wel gewichtig doen met rationele argumenten om campagnes te bouwen. Maar waar mensen werken om andere mensen een boodschap te sturen, is emotie de baas.
In de wereld van alle mensen zijn we gewoon zoals alle mensen, maar toevallig uitgerust met de skills om te weten hoe je ze moet raken.
Gevoel bedriegt niet in dit vak. Blijf dus mens eerst en mens erna.
Peter van der Wijk
remote corporate copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- raken
- creatie
- corporate copywriter
- tekstschrijven
- mens eerst en mens erna. Peter van der Wijk
- remote
- copy
- emotie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- PwC lanceert nieuwe merkidentiteit en campagne
- AI brengt James Parkinson tot leven
- Volkswagen kiest voor DC social: 'Van automerk naar love brand'
- EY zet in nieuwe campagne menselijke kant leiderschap centraal
- Branded content zonder verhaal is gewoon ruis
- Branded content werkt pas echt als het hoofd én hart raakt
Laatste Nieuws
- Zonnebankmaker JK Group lanceert... 02-05-2025
- Goud voor 'Stukje van mij' van KPN... 02-05-2025
- Monks zijn wereldwijd B Corp... 01-05-2025
- Museumkaart kiest Act Agency voor... 01-05-2025
- Vinted viert tweedehands met 'New... 30-04-2025
- AI brengt James Parkinson tot leven30-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management