[column] Denk nooit dat je kunt schrijven
![[column] Denk nooit dat je kunt schrijven](/bureaus/weblog/2024/07/column-denk-nooit-dat-je-kunt-schrijven/beeld-Denk-nooit-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 17 jul 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingMarketing
- 17 jul 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Schrijven, dat doen schrijvers. Wij copywriters schrijven niet, we praten. We praten zelfs heel raar, in een eigen taal die copy heet. Dat is een taal waarvan we zelf de regels verzinnen. Om die regels telkens als het ons uitkomt te breken en in te ruilen voor andere.
Dat komt omdat we geen tijd hebben om gewoon te praten.
We moeten praten als iemand die bij de tramhalte een niets vermoedende burger probeert te interesseren voor wat dan ook.
Nieuwe luiers? Andere auto? Sneller internet? Interessante belegging? Duurzame cruise naar Antarctica? Slim leasecontract?
Het moet snel, het moet to the point, het moet overtuigend. Altijd, overal, in welk medium ook. Iemand niet gepakt, kans voorbij, budget verspild.
Schrijvers mogen uitweiden, copywriters moeten indikken.
Dat is een fundamenteel andere craft. Onze zinnen kunnen niet die van een schrijver zijn, elegant literair om 'ns eventjes een beeld te scheppen.
Die luxe hebben we niet. Het is elke zin erop of eronder. Overleven van woord tot woord. Geef ze 1 moeilijk woord om over te struikelen: ze doen het prompt.
De spanningsboog van tegenwoordig is nog korter dan een Cobra lontje met Oud & Nieuw. Je krijgt de aandacht geen seconde cadeau.
Dat schrijvers hun Boekenbal hebben en wij iets soortgelijks met Lampen, daar houdt de gelijkenis tussen schrijvers en copywriters wel op.
Is dat erg? Goed, dat ik niet zo'n schrijver geworden ben als een Ilja Leonard Pfeijffer is jammer.
Maar hey, gewoon een Peter van der Wijk, ik kan er wel mee leven.
Peter van der Wijk
corporate remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Alpaca’s stelen de show in nieuwe Allianz-campagne
- Akqa Amsterdam, TBWA\, Ace en Happiness triomferen op 59ste...
- BridgeFund lanceert nieuwe MKB-campagne: ‘Voor je weet maar...
- Commercialreview Q1 2025: ING, Welkoop en Lidl grote winnaars
- Nationale-Nederlanden: een hardloper in ons allemaal
- Look-O-Look lanceert kleurrijke merkcampagne
Laatste Nieuws
- Branded content werkt pas echt als... 25-04-2025
- WE Fashion selecteert Springbok voor... 24-04-2025
- Gamestate groeit uit tot Europese... 24-04-2025
- TicketSwap kiest voor The Romans als... 24-04-2025
- EY zet in nieuwe campagne menselijke... 24-04-2025
- CZ gaat voor Ace als strategisch... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management