[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme

[column] Top 5-TikTok-trends: de emotionele hamster, geld-dromen en promotie-sarcasme
  • Media
  • 1 mrt 2024 @ 19:00
  • Link
  • Justine en Thamar
    Justine en Thamar

    Content worth sharing
    C2B
  • Geen tag

TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.

1. TREND: de emotionele hamster

Honden, katten, konijnen… Een dierentrend komt geregeld voorbij op TikTok. Ook deze week kunnen we er niet omheen: de emotionele hamster is een ding. Het beestje met extra groot gemaakte, waterige ogen - waarvan slechts een low-quality-foto rondgaat - wordt gebruikt om een verdrietige, teleurgestelde of ongemakkelijke reactie te geven op een bepaalde gebeurtenis. Hiervoor wordt een carrousel gebruikt, waarbij in de eerste foto een verwijtende vraag wordt gesteld of opmerking wordt gemaakt, en in de tweede foto de hamster te zien is. Het knaagdier wordt geplakt in een relevant beeld en krijgt in de meeste gevallen ook een aantal accessoires of props die de grap of situatie ondersteunen. De trend wordt gecombineerd met een sound die al eerder viral ging, de mini-viool.  Al met al een makkelijk toepasbare trend waarop onder andere Hema al is ingehaakt.



2. SOUND: You have been promoted!

Een sound die bij uitstek geschikt is voor TikToks op en rond de werkvloer, is een fragment van Tiktokker @mainlymannie. Hij is vooral bekend van zijn sketches op het platform, waarin hij zich voordoet als een vreselijke, vrouwelijke ‘boss en CEO’. In één van zijn video’s promoveert de ‘boss en CEO’ één van haar werknemers naar een lullig baantje (waarvan de vorige werknemer zojuist ontslagen is). De sound is groots opgepakt en wordt nu door veel TikTokkers nu op twee verschillende manieren gebruikt. Zo worden bekenden gepromoot naar een nieuw level van hun vriendschap, maar wordt de sound ook ingezet om te refereren aan een tegenvallende beloning die hen op het werk is gegeven of beloofd. Uiteraard druipt het sarcasme er hierbij van af. Hiermee zou je als bedrijf de relatie tussen collega’s of een bepaalde gebeurtenis op de werkvloer kunnen uitlichten, maar je zou er ook een vernieuwd product mee onder de aandacht kunnen brengen, zoals frisdrankmerk AriZona hier doet.


@nurse.johnn Baby that’s how you make a work wife/bestie y’all got into one of the crappiest shif together now a bond has form that y’all know each others to the bones. #nursejohnn #nurselife #nursesoftiktok #nursehumor #nursetok #nurseproblems #nursing #nursingstudent #nursingschool #healthcareworker #healthcarehumor #hospitallife #hospitaltiktoks #medicalhumor #medicaltiktok #fyp #foryou ♬ original sound - Ryan Blackwell

3. SOUND: Nobody knows me like you do

De volgende trend klinkt gelukkig een stuk vrolijker. Geen depri vioolspel, maar een lekker upbeat nummer van de Amerikaanse artiest Muni Long. Haar nummer Nobody Knows Me Like You Do wordt momenteel volop gebruikt onder lollige video’s waarin TikTokkers hun sterke band in de spotlight zetten. Beste vrienden, familieleden, maar ook collega’s laten zo zien hoe goed ze elkaar kennen en op elkaar zijn ingespeeld. Er is geen specifieke opzet voor deze trend, maar wel wordt het nummer gelipsynct en gooien gebruikers vaak wat overdreven dansmoves in de strijd.

 



4. TREND: If I won the lottery…

Wie de loterij wint, doet er vaak verstandig aan dit niet aan de grote klok te hangen. Tenminste, als je niet wil dat iedereen ineens op je stoep staat met een gloednieuwe vriendschap in de aanbieding. De volgende trend haakt hierop in en laat zien dat zo’n winst - waarmee je al je dromen zou kunnen verwezenlijken - niet altijd even makkelijk geheim te houden valt. In een carrousel of video delen TikTokkers eerst een foto van zichzelf met in beeld te tekst “If I won the lottery, I wouldn’t tell anyone”. Daarna volgen één of meerdere beelden van wat ze met hun geld zouden doen, met daarbij de tekst: “But there will be signs”. Die signs zijn dan dingen waar je inderdaad niet bepaald omheen kunt, zoals verhuizen naar een bizarre villa, wonen op je eigen eiland of een wagenpark waar je u tegen zegt. De trend wordt gecombineerd met een nummer dat het al een aantal weken lekker doet op TikTok: End of Beginning van acteur (én dus zanger) Joe Keery, bekend van series als Stranger Things en Fargo.

 



5. FILTER: Galway Girl-meme

Ed Sheeran, één van de grootste en tegelijkertijd ook normaalste artiesten die er rondlopen op deze planeet. De zanger is zó down to earth gebleven, zó normaal, zó relatable… Eigenlijk is-ie net als jij en ik. Letterlijk trouwens op dit moment, want zowel jij als ik kunnen voortaan als Ed Sheeran door het leven (op TikTok). Een nieuwe filter, waarmee je je eigen hoofd kunt vervangen door dat van de Britse popster, gaat als een razende op het platform. Daarbij wordt de sound Galway Girl, één van zijn grote hits, als sound gebruikt en is het de bedoeling dat je het nummer lipsynct. De trend wordt daarom ook wel de Galway Girl-meme genoemd en heeft zelfs de enige echte Ed himself al zover gekregen een duit in het zakje te doen. Ja echt, Ed heeft een TikTok gemaakt met zijn eigen hoofd op zijn eigen hoofd. Snap je het nog? Een leuke trend om ook als bedrijf op in te haken met je leukste collega’s.

 



Justine en Thamar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken