[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol
![[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol](/bureaus/weblog/2024/04/column-praat-praat-praat-je-film-niet-zo-vol/Praat-beeld-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 5 apr 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- CopywritingStorytelling
- 5 apr 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Het beeld is je wapen, het geluid is de kogel. Dat is al vrij lang een bekende stelling. Maar zo te zien niet bij iedereen. Veel adverteerders hebben nog altijd de neiging om hun wapens te laden met losse flodders. Teveel woorden. Teveel stem. Teveel tekst.
Natuurlijk, 20 of 30 seconden, dat is kort. Voorbij voor je 't weet. Toch loont het juist daarom je tot het uiterste te beheersen als het op informatie aan komt.
Om te beginnen met de vraag: hebben we wel een voice over nodig?
Kies je voor film, dan kies je voor emotie als drager van je boodschap. Je zet film in om zo memorabel mogelijk indruk te maken op het gevoel van de kijker.
Het idee kan zodanig sterk zijn, dat elk woord er een teveel is. Dat een ragfijn titeltje aan het eind genoeg is om mensen een wow-momentje te laten beleven.
Denk aan: Even Apeldoorn Bellen. Uit de tijd dat het nog fenomenaal werd ingevuld, zeg ik er even bij (voorbeeld zie het venster hieronder).
'Ja, maar ons product heeft nu eenmaal altijd wat uitleg nodig'. Laat dat zo zijn, dan nog doe je er goed aan om het inderdaad bij 'wat uitleg' te houden.
Laten we zeggen: vijftien seconden aan voice over copy voor een 30 seconden commercial is een goed hanteerbare vuistregel.
En bindende tip voor klanten: er bestaat niet zoiets als Definitieve Copy op een vel papier. De definitieve copy wordt in de geluidsstudio geschreven.
Wat je schrijft, klinkt altijd anders als je het hoort. Een voice over schrijf je ook in dienst van de man of vrouw die 'm in de film moet krijgen.
Met precies de juiste intonatie op precies de juiste plek. Met daar dat minuscule lachje in z'n stem en dat laatste zinnetje aan het eind dan heel droog.
Kan zo'n acteur of actrice ermee overweg? Zitten ze met een lastige overgang? Werkt het niet zo leuk als je dacht toen je het schreef? Iets anders proberen?
Doe er alles aan om je film vooral film te laten zijn in plaats van radio met beeld.
Commercials, maar ook langere bedrijfsfilms en corporate brandvideo's worden zoveel beter als je bedenkt wat je oma vroeger al zei.
Spreken is zilver, zwijgen is goud.
Peter van der Wijk
remote copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
- Lamp
- kort
- Peter van der Wijk remote copywriter
- lessen
- voice over
- short copy
- spreken is zilver
- copy
- zwijgen is goud
- wow moment
- tekstschrijver
- praat Nederlands met me
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- Nederland ervaart grootschalige uitvalscampagne
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
- Artis viert duisternis met campagne ‘Donker in Artis’
- Neople wint publieksprijs bij Deloitte Rising Star 2025
Laatste Nieuws
- Nominaties Gouden Zaag 2025 bekend24-11-2025
- Koepelcampagne bundelt strijd tegen... 24-11-2025
- Perk lanceert rebrand en... 24-11-2025
- Nieuwe Belgische campagne tegen... 24-11-2025
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

