Oatly voorspelt 5 smaaktrends: van vezelrevolutie tot thee als nieuwe koffie

Oatly voorspelt 5 smaaktrends: van vezelrevolutie tot thee als nieuwe koffie
  • Food-en-retail
  • 30 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Wat drinken we in 2026? Volgens het eerste ‘Future of Taste Report’ van haverdrinkpionier Oatly staat de drankenwereld aan de vooravond van grote veranderingen. De studie combineert inzichten van honderden barista’s en drankexperts uit 23 landen.

Deze insights worden gekoppeld aan data van onderzoeksbureau CultureLab en identificeren vijf mondiale smaaktrends die koffiebars en merken in 2026 volgens het merk zullen vormgeven.

‘De keuzes die mensen maken worden beïnvloed door een veranderende wereld,’ zegt Rowena Roos - van der Stege, global head Food and Drinks Experience bij Oatly. ‘Technologie maakt het makkelijker om smaken te ontdekken, aan te passen en te delen van Londen tot Seoul.’

De 5 smaaktrends volgens Oatly

1. Wereldwijde smaakuitwisseling

Aziatische ingrediënten als ube, pandan, yuzu en hojicha veroveren westerse koffiemenu’s. De matcha-hype blijkt slechts het begin: merken spelen in op de vraag naar exotische, visueel aantrekkelijke drankjes die cultureel onderscheid uitstralen.

2. Bewuste verwennerij

De zoektocht naar balans drijft merken richting ‘low-caf, low-sugar’ formules. De opkomst van decaf — met een toename van 90x in zoekvolume dit jaar — toont dat consumenten willen genieten zonder schuldgevoel. Nostalgische smaken zorgen voor emotioneel welzijn, niet alleen fysieke gezondheid.

3. Vezels verdringen eiwitten

Na de fibermaxxing-trend wordt vezel de nieuwe ster in drankenmarketing. Fermentatie en darmgezondheid zijn mainstream geworden; traditionele gefermenteerde dranken als Tepache (op basis van ananas, red.) winnen terrein. Merken die ‘gut health’ weten te koppelen aan smaak, pakken een voorsprong.

4. Lokale signatuursmaken

Authenticiteit wordt cultureel kapitaal. Koffiebars en merken ontwikkelen unieke blends met lokale ingrediënten, van Finse bosbessen tot Australische citroenmyrtle. 85% van de barista’s ziet dat klanten avontuurlijker worden — een kans voor merken om hun lokale roots te benadrukken.

5. De toekomst na matcha

De volgende golf in drankentrends draait volgens het onderzoek om thee. Earl Grey, oolong en jasmijn worden de 'nieuwe sterren' van milk tea-bars en koffieketens. De grens tussen koffie- en theewereld vervaagt, met ruimte voor creatieve crossover-concepten.

Roos - Van Der Stege vat samen: ‘Gezondheid, duurzaamheid en wereldse smaken komen samen in een generatie die via elk drankje op zoek is naar identiteit én verbinding.’

Oatly lanceerde bij het rapport ook een visueel Autumn/Winter Lookbook, waarin de vijf trends zijn vertaald naar nieuwe drankconcepten.

(bron en foto's: Oatly Future of Taste Report 2025, in samenwerking met CultureLab)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken