'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer'
In 2030 heeft een kwart van de retailers geen voorraad meer in de winkel en staat in de winkel vooral ‘beleving’ centraal. Dit blijkt uit de jaarlijkse Retail Monitor van PwC, waarbij in deze editie de focus ligt op de winkel van de toekomst.
[branded content] ‘Slim4 is het fundament onder onze inkoop’
AGU geniet brede bekendheid als oer-Hollands merk in fietskleding, regenkleding en fietstassen. Minder bekend is dat het ook een groothandelsbedrijf is. De variëteit in assortimenten en afzetkanalen stelt speciale eisen aan AGU’s voorraadbeheer.
Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
IJsmerk Magnum brengt de nieuwe varianten Euphoria Pink Lemonade en de Chill Blueberry Cookie op de markt. Tegelijkertijd laat moeder Unilever weten de ijsdivisie te verkopen. Ook reden voor euforie?
Live uitzending Olympische Spelen op DOOH-schermen
Warner Bros. Discovery en Ocean Outdoor hebben een partnership afgesloten waardoor Ocean Outdoor tijdens de Olympische Spelen in Parijs dagelijks een aantal uur aan live-beelden van de TeamNL-wedstrijden mag uitzenden via verschillende Digital Out of Home schermen.
[column] Aanbiedingsverslaafd
Reuring in retail-land! ‘Jumbo stopt met de kiloknaller’. Stichting Wakker Dier claimt het succes, want haar actie, waarin Jumbo werd opgeroepen om voor minder dier en meer plant te kiezen, deed – volgens Wakker Dier – Jumbo besluiten te stoppen met vleesaanbiedingen. En dat besluit is gedurfd in een land verslaafd aan kortingen en aanbiedingen.
Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
Eén op de twee mensen tussen de 60 en 75 jaar praat over de toekomst, blijkt uit nieuw* onderzoek. Om het gesprek over later te stimuleren lanceert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de landelijke campagne ‘Praat vandaag over morgen’.
FC Emmen vraagt aandacht voor zaadbalkanker met 'roze muur'
FC Emmen treedt op vrijdag 29 maart 2024 tijdens de thuiswedstrijd tegen Jong Ajax aan in een speciaal roze tenue. Daarmee vraagt de club samen met hoofdsponsor EasyToys aandacht voor zaadbalkanker.
Longlisten SAN ABC Accenten 2023 bekend gemaakt
De Longlisten voor de zogenaamde ABC Groot Accenten 2023 zijn bekend gemaakt door de ABC vakjury.
Yune wint pitch tijdens Branded Content Event 2024
Eén van de hoogtepunten van elk Branded Content Event is de pitch, waarbij een echt merk een echte pitch uitschrijft die (soms) voor echt geld wordt uitgevoerd. De pitch van 2023 leidde tot een vruchtbare samenwerking tussen Bever en Mediahuis. Dit jaar won Yune de pitch voor het Nederlandse merk Elho.
Warc Media 100: 'Gebruik van partnerships vergroot impact op het publiek'
De Warc Media 100 editie 2024 is verschenen. Deze wereldwijde benchmark biedt een overzicht van de meest bekroonde campagnes en mediabedrijven wereldwijd en is gebaseerd op de resultaten van de, volgens Warc, belangrijkste mondiale en regionale awards. Nederland stijgt 11 plekken vergeleken met vorig jaar.
Branded Content Event 2024: AI en virtuele influencers ‘gaan het vak opschudden’
De vraag ‘Shaken or stirred’, het thema van het Branded Content Event 2024, is na de eerste twee keynotes nog niet beantwoord. Maar dat AI, virtuele influencers en ‘digitaal’ een enorme impact op het marketingvak en op customer service hebben, staat als een paal boven het al dan niet virtuele water.
Natwerk belooft 'totale creatieve vrijheid' in eigen bureaucampagne
In hun eigen bureaucampagne op BNR en in het FD belooft Natwerk ‘totale creatieve vrijheid van een van de laatste onafhankelijke grote bureaus’. Het reclamebureau zet zich hiermee af tegen de consolidatie in reclameland.
Thuiswinkel Markt Monitor: Cross-border bestedingen groeien met name China
Nederlandse consumenten hebben in 2023 voor € 34,7 miljard online uitgegeven. Dit is een groei van 3% vergeleken met 2022. Het aantal online aankopen is gestegen met 1% naar 365 miljoen. De online groei komt met name door uitgaven aan vakanties en tickets voor attracties en evenementen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org: ‘Opvallend is de online cross-border groei; deze bestedingen zijn toegenomen met 13% en het aantal aankopen met 17%.’
The Drum over SXSW 2024
Van 8 tot 15 maart vond SXSW - South by Southwest - editie 2024 plaats. Namens The Drum was een reporter ter plaatse. Enkele van zijn bevindingen.
BoekTok-creators schragen verkoop Boekenweek
De hashtag #boektok is inmiddels ruim 70.000 keer gebruikt in Nederland, stelt TikTok. Daarmee levert het momenteel veelbesproken sociale medium een belangrijke bijdrage aan het activeren van jonge lezers. Voor het CPNB een reden voor samenwerking.
NMD op donderdag 13 juni 2024; early bird-tickets nu verkrijgbaar
Op donderdag 13 juni 2024 organiseren Nima en MarketingTribune de 8e editie van Nima Marketing Day in DeFabrique te Utrecht. Tot en met 4 april kun je nog een fikse early bird-korting regelen, kijk hier verder.
BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event "the place to be" om inspiratie op te doen'
Mandy van der Wal en Edwin Koeners verzorgen tijdens het Branded Content Event een inspiratiesessie getiteld ‘Hoe zien we merken het liefste terug in een podcast?’
Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor SAN Accenten, 112 nominaties in totaal
Dit jaar jureerde ruim 240 juryleden verdeeld over 12 jury’s de 285 ingezonden campagnes & cases over 2023 met als resultaat 112 nominaties.
[RMD24] Europese standaarden voor meting retailmedia ter kritiek gepubliceerd
IAB Europe, de Europese branchevereniging voor digitale marketing en reclame, heeft de eerste reeks aanbevelingen gepubliceerd voor meetgegevens en meetstandaarden voor digitale reclame in retailmedia in Europa.
Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
Met een uitgebreid assortiment voor de paastafel, inclusief nieuwe lekkernijen, een vrolijke TV-commercial en de inzet van AI zegt Albert Heijn de fantasie van vooral de kleinste klanten tot leven te willen brengen, komende periode.
Woedend wint Samsung Climate Solutions pitch
Samsung Climate Solutions gaat samenwerken met Woedend Creative Agency om hun positie op de Europese markt voor warmtepompen en airconditioning te versterken.
ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
Bij de ACM komen veel meldingen binnen over telefonische verkoop. Daarom lanceert de Autoriteit Consument & Markt op 15 maart 2024, Wereld Consumentendag, een video met uitleg welke regels consumenten beschermen. Eén van de tips: sluit nooit telefonisch een energiecontract af.
De marketingtransfers van week 11, 2024
Ook deze week draaide de creatieve wisselmolen weer vrolijk (of niet) door. Diverse marketeers, PR-personen en andere creatievelingen ruilden hun droombaan om voor een nóg dromerige baan. MarketingTribune behoudt, zoals altijd, het overzicht.
[interview] Merkexpert Van Leeuwen: markt voor 'good food' trekt aan
Peter van Leeuwen is zo’n twaalf jaar zelfstandig werkzaam -onder de naam Leone- als interim manager op het vlak van marketing, communicatie & branding. Hij kent veel achtergronden van het vak en weet wat er speelt, dus tijd om even bij te praten.
Albert Heijn zoekt klantervaringen voor AH Packathon 2024
Albert Heijn organiseert 17 mei 2024 de tweede editie van de AH Packathon. Voor deze editie nodigt de retailketen klanten uit om te delen waar zij tegen aanlopen bij verpakkingen van het huismerk.
Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
Jumbo stopt met aanbiedingen op vers vlees. Dit laat de supermarkt aan Wakker Dier weten en op de website weten. Jumbo is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze stap zet.
ING-campagne rond en in Schiphol draait om ‘unieke verhalen’
ING is een campagne in en rond luchthaven Schiphol gestart die zich richt op de ‘unieke verhalen’ van de ruim 60 miljoen reizigers die per jaar langskomen. De luchthaven symboliseert de levensreis die iedereen maakt, en waar de bank een rol in wil spelen.
Gedwongen verkoop TikTok VS, platform hekelt stemming
ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, heeft zes maanden de tijd TikTok te verkopen. Lukt dat niet, dan wordt de app verboden in de Verenigde Staten. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel van die strekking aangenomen. De Senaat moet het voorstel nog aannemen.
NIQ Retail Spend Barometer: Consumentenbestedingen in Nederland stijgen met 6 %
De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 in Nederland met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023.
Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor achterstand
‘Nederland blijft achter op het gebied van GenQAI en dreigt daarmee zijn positie als digitale koploper te verspelen’, aldus Martijn Bertisen, VP Google Nederland. Hij baseert zijn uitspraak op onderzoek door Implement Consulting Group naar de impact van Generatieve AI op de Nederlandse economie dat vandaag is gepubliceerd.
Beter Bed: 'Gooi je telefoon de slaapkamer uit'
Aankomende vrijdag is het Internationale Dag van de Slaap. Slaapspecialist Beter Bed komt daarom met een praktijkonderzoek onder testslapers en adviseert onder andere: weg met die smartphone uit de sponde.
McDonalds introduceert platform Family Mode voor 'quality time'
McDonalds introduceert het nieuwe platform Family Time in de restaurants en app. In deze nieuwe campagne roept de fastfoodketen gezinnen op tijd voor elkaar te maken en te genieten van geluksmomentjes voor de kinderen groot zijn.
Marketeer Beemster Kaas, Nicole van Gorp: 'Het is moeilijker om de grootste te blijven'
Het marktaandeel van Beemster Kaas groeide de afgelopen jaren 50% en daarmee is Beemster momenteel het grootste A-merk onder de kazen. Met de nieuwe campagne ‘Echte smaak komt uit de Beemster’ wil het merk nog nadrukkelijker ventileren dat het ook echt de lekkerste kaas maakt.
Europees Parlement stemt vóór AI-wet
Een overgrote meerderheid van het Europees Parlement heeft de AI-wetgeving goedgekeurd. De wet heeft als doel de rechten, van burgers te beschermen maar tegelijkertijd de ontwikkeling van AI te stimuleren.
DOSSIER ESG - Esther Overmars: 'Purpose is een werkwoord'
Tijdens de recente sessie over ‘purpose oriëntatie’ aan de Universiteit van Amsterdam kwamen veel ESG-aspecten samen. Swocc maakte er een interessant boekje over vanuit merkperspectief, MarketingTribune was er bij en interviewde de auteur-onderzoeker. ‘Purposegedreven zijn gaat verder dan minder schade toebrengen.’
[RECAP] Rotterdam presenteert Agency at Night
Rotterdam start met de eerste editie van 'Agency at Night', het antwoord op de 'Adnight' vanuit de Havenstad. Doel is om jonge creatievelingen te enthousiasmeren voor een potentiële baan in de Rotterdamse bureauwereld.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [interview] Marktonderzoek door en over tieners: 'Tof moet je...
- Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
- Mobiel dataverkeer stijgt, bellen daalt
- LOI bekendste online opleider
- [branded content] Merken in loyaliteitscrisis? Dit is de...
- [onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing