
Shortlist Gouden Zaag 2024
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 21ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het JongeHonden-bestuur, juryleden Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Dit is de shortlist!

Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Vandaag wordt bekend dat Albert Heijn Nederland de gerenommeerde B Corp certificering ontvangt. Deze mijlpaal onderstreept naar eigen zeggen de missie van Albert Heijn om ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Knap is het zeker, voor zo'n grote keten.

ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne
Met een aangescherpte merkpositionering en nieuwe strategische aanpak wil de zorgverzekeraar het merk naar eigen zeggen ‘sterker emotioneel laden.’

Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
Unilever heeft zijn plantbased voedingsassortiment-merk De Vegetarische Slager te koop gezet. Dat meldt bron Sky. Een partner polst al mogelijke kopers in de markt.

De marketingtransfers van week 48, 2024
Het is nog geen 5 december, maar de marketingwereld is al druk met cadeautjes uitpakken: nieuwe banen! Soms zelfs totaal branchevreemd en aan de overkant van de Atlantische Oceaan en voor de gein ook een Master of Wine. Vrees niet, MarketingTribune houdt het allemaal in de smiezen.

Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
Met een speciale kerstcollectie, alleen verkrijgbaar bij Action, wil schoonmaakmerk Fabulosa een feestelijke frisheid in huis brengen 'met warme, herkenbare geuren die de magie van de feestdagen nog langer laten duren'.
![[fotoverslag] Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI](/templates/img/lazyload.gif)
[fotoverslag] Rijksmuseum lanceert Collectie Online met AI
Met 800.000 kunstwerken in hoge resolutie, 500.000 boeken en 800 meter documentatie op één plek vormt de 'Collectie Online' een nieuw platform van het Rijksmuseum. Met behulp van Linked Open Data en AI-technologie wordt de collectie verder ontsloten en gepersonaliseerd. MarketingTribune was bij de vernissage.

Meer winkeliers kritisch op Black Friday
Black Friday, de actiedag voor stuntaanbiedingen die officieel vrijdag 29 november startte maar tegenwoordig bijna een hele maand duurt, leidt volgens kritikasters tot onnodige impulsaankopen, overconsumptie, onnodige vervuiling en extra CO2-uitstoot.
![[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederlandse CMO kijkt meest rooskleurig naar de toekomst
De nieuwste CMO Barometer van de Serviceplan Group onthult dat Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) wereldwijd voorop lopen in optimisme en een strategische focus op kunstmatige intelligentie (AI). Het jaarlijkse trendonderzoek, gebaseerd op input van 835 CMO’s uit elf landen schetst de belangrijkste marketingtrends en verwachtingen voor 2025.
![[onderzoek] CMO vindt media belangrijkste strategische pijler voor groei](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] CMO vindt media belangrijkste strategische pijler voor groei
Uit de Dentsu CMO Navigator, het tweejaarlijkse Dentsu onderzoek waarin 1.900 CMO’s uit 13 landen worden ondervraagd over hun toekomstverwachtingen, blijkt dat 88% van alle CMO’s media ziet als belangrijkste business driver. Een grote zorg is de gebrekkige transparantie bij de grote techbedrijven.

MyHeritage animeert LiveMemory met AI
MyHeritage, het bekende wereldwijde online platform voor familiegeschiedenis, kondigt de release aan van LiveMemory, een nieuwe functie waarmee favoriete herinneringen opnieuw worden beleefd door van elke foto met AI een korte videoclip te maken.

Tony's lanceert campagne 'Strooi goed'
Met een nationale wildplakcampagne doet Tony’s een oproep tijdens Sint: Strooi goed. Vanzelfsprekend zit de slaafvrije chocolade bij de juiste worp, maar ook in de OOH-campagne zelf.

Efteling is bekendste attractiepark
Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. 71% van de Nederlanders noemt de partij spontaan.

Onderzoek Visa: 31% online shoppers slachtoffer fraude
Een derde van de Nederlandse online shoppers (31%) is ooit slachtoffer geworden van e-commercefraude.

Reistrends 2025 volgens Booking.com: 'Bewust, authentiek en avontuurlijk'
Het onderzoek werd uitgevoerd onder volwassenen die van plan zijn in de komende 12-24 maanden te reizen voor vrije tijd of zaken. In totaal werden 27.713 respondenten uit 33 landen en gebieden ondervraagd. ‘We zien een groeiende vraag naar bewuste keuzes, authentieke ervaringen en unieke avonturen.’

Aldi introduceert nieuwe vleesvervangers onder huismerk 'My Vay'
Aldi breidt zijn plantaardige 'My Vay' assortiment uit met vleesvervangers. De discounter speelt hiermee naar eigen zeggen in op de toenemende vraag naar lekkere en gezonde voeding met plantaardige eiwitten.

Tumult rond nieuwe Jaguar-campagne
'Oh fuck, Jaguar, what have you done?', verzucht marketingprofessor Mark Ritson. In de nieuwe campagne van het legendarische Britse automerk is geen auto te zien, zelfs in Nederland is hij (mede hierdoor?) het gesprek van de dag onder merkdenkers.

Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
Terwijl klanten nu massaal profiteren van de uitverkoop bij het failliete Blokker, lijken de kansen op een succesvolle doorstart uiterst gering. Nederlanders houden weliswaar net zoveel van het merk Blokker als van multinational Philips, maar de huishoudketen is voor hen veel te saai. Vanuit marketingoogpunt zijn er als pure online retailer kansen, maar alleen als de nieuwe eigenaar er een levendige webwinkel van weet te maken. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek.

Onderzoek door Warc en TikTok: 'Relevantie is een ambitie om na te streven voor merken'
Warc en TikTok hebben onderzocht hoe merken zich het best kunnen presenteren op social media wat betreft relevantie van content en advertenties.

Chocomel officieel eventpartner langebaanschaatsen
Chocomel verbindt zich voor twee seizoenen aan alle nationale en internationale langebaan-schaatswedstrijden.

Eindejaarscampagne Nationale Postcode Loterij: zingende voordeuren en de kracht van samen
De Nationale Postcode Loterij lanceert op 22 november de nieuwe eindejaarscampagne ‘PostcodeKanjer 2024’, met een film waarin zingende voordeuren van Nederlandse huizen centraal staan als metafoor voor verbondenheid.

Jury Warc Awards Europe 2025 bekend
De Warc Awards Europe 2025 in samenwerking met Lions belonen de beste strategische en effectieve marketingideeën die de bedrijfsgroei hebben gestimuleerd. Josefien Olij, Senior Director Global Marketing Communications bij Philips vertegenwoordigt Nederland in de Europese jury.

Keukenapparatuur met Philips technologie en Hema design-DNA gelanceerd
Twee oer-Hollandse merken Hema en Philips hebben de handen ineengeslagen en introduceren samen een collectie van keukenapparaten die uitsluitend bij Hema te koop zijn. 'De betrouwbare en hoogstaande technologie van Philips in combinatie met het design-DNA van Hema resulteerde in deze mooie collectie.'

Publieke omroep brengt alle radiozenders samen in NPO Luister
De publieke omroep brengt in 2025 alle radiozenders samen in de NPO Luister-app en website. Hiermee verdwijnen op termijn de huidige zenderapps en kunnen luisteraars alle radiozenders en podcasts van de publieke omroep op één plek vinden.

Google: Gemini Live spreekt nu vloeiend Nederlands
Google kondigt vandaag aan dat Gemini Live, de geavanceerde AI-chatbot waarmee je vloeiende gesprekken kunt voeren, nu ook in het Nederlands beschikbaar is. Hiermee kunnen Nederlandstaligen nu moeiteloos natuurlijke gesprekken voeren met deze intelligente en behulpzame assistent.

Gluren door het sleutelgat naar nieuw festival
Over de grachten en door de straten van Amsterdam beweegt in de week van 18 november een lichtgevend sleutelgat, als onderdeel van de activatiecampagne van het nieuwe kunst- en muziekfestival The Spirit of Amsterdam.

Samenwerking De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris: giftset voor nieuwe abonnees
De Koffiejongens en Marie-Stella-Maris werken samen om de decembermaand voor nieuwe abonnees van De Koffiejongens mooier te maken. Zij krijgen een giftset van Marie-Stella-Maris.

Kees van der Spek killt de smaak van Stëlz
In navolging van de campagne ‘Stuur je Smaak’ lanceert producent van hard selzer Stëltz een nieuwe campagne: ‘Kill de Smaak’ met Kees van der Spek in de hoofdrol. Het publiek kan kiezen welke smaak verdwijnt om plaats te maken voor een nieuwe smaak.

#Nietinmijnstad-actie tegen haat gaat viraal
'Zet gewoon op TV', suggereerde iemand aan medebedenker Victor Knaap om de film #nietinmijnstad te promoten. 'Niet nodig', was het antwoord. De spontaan gemaakte campagne na de recente racistische rellen in de hoofdstad gaat namelijk al viraal op socials als Linkedin, Insta en Facebook.

Stiva ontwerpt alcoholtest voor influencers
De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie Stiva heeft een tool ontworpen om te controleren of influencers zich op social media aan de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken houden. Uit de eerste resultaten blijkt dat influencers zich daar grotendeels aan houden.

Jumbo brengt innovatie in heropende Foodmarkt Breda
Vandaag opent Jumbo Supermarkten de compleet vernieuwde Jumbo Foodmarkt in Breda. Ruim elf jaar na de opening in maart 2013 van deze allereerste Jumbo Foodmarkt, wil de supermarktketen hiermee tonen 'opnieuw het verschil te maken in versbeleving en smaak'.

Advertentieverkoop FilmBox vanaf februari 2025 via Ad Alliance
Ad Alliance en Canal+ zijn overeengekomen dat de advertentieverkoop van tv-zender FilmBox in Nederland vanaf februari 2025 via Ad Alliance verloopt.

Minister wil verlenging concessie publieke omroep met twee jaar
Minister Eppo Bruins (Cultuur en Media) wil de huidige concessieperiode van de landelijke publieke omroep met twee jaar verlengen. Hiervoor is een wetswijziging nodig. De huidige periode loopt tot en met 2026.

Women Inc. lanceert vervolgcampagne op Bloed, Zweet en Tranen
In Nederland wordt maandelijks 1 op de 8 mensen geconfronteerd met menstruatiearmoede. Daarom start Women Inc. een donatiecampagne om menstruatiearmoede tegen te gaan.

Haleon nieuwe projectpartner Mauritshuis
Haleon, dat merken voor consumentengezondheid maakt zoals Sensodyne, Voltaren en Advil, is de nieuwe projectpartner van het Mauritshuis.
![[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De merken-uitverkoop is begonnen bij Unilever
Focus is de nieuwe kernstrategie van grote bedrijven zoals Unilever. Grote en succesvolle merken zoals Magnum, Ben & Jerry, Ola, maar nu ook Unox en Conimex worden in de etalage gezet door Unilever. De inzet is om minder merken in de company kerstboom te hebben hangen en daardoor meer focus op de ontwikkeling van de merken die mogen blijven. Anders gezegd als de groeipotentie te laag is en/of de winstbijdrage te laag is, staat het merk al rap in de etalage.

Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne om kinderen bij de natuur te brengen
Leerplatform Kidiyo heeft een Kickstarter-campagne gelanceerd met om jonge kinderen te inspireren natuurhelden te worden.

Gamma komt met Eerste Hulp Bij Isoleren-toolkit om isoleren te promoten
Gamma spoort consumenten aan zelf een start te maken met de isolatie van hun huis. Dat doet de bouwmarkt met de campagne “Isolatie op locatie”. Onderdeel van de campagne is de Eerste Hulp Bij Isoleren-toolkit.

Bewustwordingscampagne moet begrip kweken voor post-covid
PostCovid NL is de bewustwordingscampagne “Begrip helpt” gestart, een nationale campagne die aandacht vraagt voor de meer dan 450.000 Nederlanders die leven met post-covid, waarvan 90.000 zeer ernstige klachten ervaren.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dozijn nieuwe trends volgens Lidewij Edelkoort
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
- [onderzoek] Ipsos I&O: merk 'Van Oranje' wint aan waarde
- Max van Oosterhout eerste PIM Young-bestuurslid
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management