Beerda: failliet love-brand Blokker alleen online nog kansrijk
- Food-en-retail
- 25 nov 2024 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 25 nov 2024 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Terwijl klanten nu massaal profiteren van de uitverkoop bij het failliete Blokker, lijken de kansen op een succesvolle doorstart uiterst gering. Nederlanders houden weliswaar net zoveel van het merk Blokker als van multinational Philips, maar de huishoudketen is voor hen veel te saai. Vanuit marketingoogpunt zijn er als pure online retailer kansen, maar alleen als de nieuwe eigenaar er een levendige webwinkel van weet te maken. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek.
Verschillende bekende merken verdwenen het afgelopen decennium uit de Nederlandse retailsector. Het warenhuis V&D was hiervan tot nu toe veruit het sterkste merk. Toch blijkt Blokker vandaag de dag zelfs nóg krachtiger als merk dan V&D in 2015 vlak voor het faillissement. Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Ook V&D was een love brand bij het publiek. Uit onderzoek vlak voordat de deuren voorgoed sloten, bleek dat - net als bij Blokker - consumenten er wel wilden winkelen, maar dit veel te weinig deden. Opvallend is het aantal raakvlakken tussen beide merken. Zo worden beide merken vooral als zeer saai bestempeld. Een verschil is wel het vertrouwen dat mensen hebben in de toekomst van beide winkels. Bij Blokker is dat minder dan bij V&D in 2015. Ook dat gegeven biedt weinig hoop op een succesvolle doorstart voor Blokker in de huidige opzet.’
Sterkste verdwenen merken sinds 2015
- V&D
- Bart Smit
- C1000
- Dixons
- BCC
(bron: Retail Merkenonderzoek 2015-2024)
Kansen als pure online speler door enorme merkkracht
Merkadviseur Hendrik Beerda: ‘Als webwinkel is het merk Blokker nog levensvatbaar. Vrijwel iedereen houdt van Blokker. Het merk behoort niet voor niets nog steeds tot de tien sterkste retailmerken van Nederland. Bijzonder is het vertrouwen van de consumenten in het personeel en de kwaliteit van het winkelassortiment. Tegelijkertijd kennen ketens als Action een totaal andere winkeldynamiek. Mensen missen in de Blokker-winkels de reuring met acties en aanbiedingen. De positieve houding richting Blokker wordt daardoor al jaren niet omgezet in de noodzakelijke omzet om de keten levensvatbaar te krijgen. Het is voor het merk Blokker zeker niet makkelijk om naar een succesvolle webwinkel te transformeren, maar het merk is zo enorm sterk dat er voor een ondernemer met ruime online ervaring interessante kansen liggen.’
(PvWK, bron: RMO / Beerda | beeld: Wiki - Blokker Winschoten)
Sterkste retailmerken van 2024 (+ posities in 2015-2023)
bron: Retail Merkenonderzoek 2015-2024
Over het RMO: onderzoek onder 16.000 respondenten sinds 2015
'Het Retail Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld en wordt sinds 2015 jaarlijks uitgevoerd. Voor het onderzoek zijn sindsdien 16.000 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet wordt navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk wordt op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= gewogen gemiddelde van bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting. Het onderzoek wordt in eigen beheer uitgevoerd en heeft geen opdrachtgever of andere belanghebbende.'
(bron: Hendrik Beerda Brand Consultancy)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
- Column Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Etos lanceert VR-experience tegen... 12-12-2024
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024