
Corendon speelt in op eilandtrend: 'Eilandgevoel populairder dan ooit'
Het eilandgevoel is populairder dan ooit. Dat blijkt uit recent onderzoek van reisorganisatie Corendon onder ruim 1.000 respondenten. Maar liefst 63 procent noemt een vakantie op een eiland 'altijd een goed idee', terwijl slechts een enkeling bewust voor het vasteland kiest.

Intertoys nieuwe hoofdpartner De Grote Sinterklaasfilm
Intertoys is vanaf dit jaar de nieuwe hoofdpartner van De Grote Sinterklaasfilm. De speelgoedketen en producent Messercola Drama hebben een samenwerking voor drie jaar gesloten, waarbij Intertoys tot en met 2027 betrokken is bij het populaire bioscoopavontuur rond Sinterklaas.

Campagne 'Wie checkt jou?' waarschuwt op World Drowning Prevention Day
Vandaag, op World Drowning Prevention Day (25 juli), vraagt Nederland opnieuw aandacht voor de gevaren van recreatie in open water. Met de campagne ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ wordt ingezet op bewustwording en gedragsverandering rondom zwemveiligheid. Aanleiding zijn de nieuwste cijfers van het CBS: in 2024 verdronken 146 mensen in Nederland, zeven meer dan het jaar ervoor.
![[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (2) Kijkgedrag ontcijferd
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 2: hoe Gen Z kijkt.

Spotler Group versterkt portfolio met klantfeedbackplatform Insocial
De Haagse marketingtechnologiespeler Spotler Group heeft het Nederlandse customer experience platform Insocial overgenomen. Met deze strategische uitbreiding wil Spotler marketeers nog beter in staat stellen om klantfeedback te integreren in hun dagelijkse marketing- en serviceprocessen. Insocial blijft als merk zelfstandig opereren binnen de groep en blijft geleid worden door oprichter Lex Groenewegen, die aanblijft als CEO.
![[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt](/templates/img/lazyload.gif)
[Grote Jongerenonderzoek] (1) Social media gebruik - TikTok stijgt
Het Grote Jongerenonderzoek is hét onderzoek van Mediahuis en MediaTest waarin het gedrag, de visie en het gebruik van media onder jongeren wordt getest. Wat vinden zij belangrijk? En hoe denken zij over onderwerpen die spelen in deze tijd? Het zijn voor merkenbouwers relevante vragen die in editie 2025 (N=2755 + een herweging) weer uitvoerig worden beantwoord. In acht hoofdstukken zetten we wekelijks de belangrijkste bevindingen op een rij. Met vandaag deel 1: social media gebruik.

Jasmijn Stenzler van TicketSwap: 'We verkopen niet alleen tweedehands kaartjes, maar ook reguliere tickets'
In aflevering 131 alweer van de online rubriek ‘Mijn Marketing’ een hoofdrol voor Jasmijn Stenzler, Brand Marketeer bij TicketSwap: ‘Goede marketing zet iets in beweging.’

Lawa activeert wandelen tot wedstrijd
Jongeren letterlijk in beweging brengen: dat is het doel van Lawa, een nieuwe game-app waarin wandelen verandert in een digitale race tegen vrienden, collega’s of klasgenoten. Het platform is een initiatief van ondernemer Paul Snijder (ex-GoSpooky) en mediamaker Bram Krikke (r).

Cannes takeaways voor het next big idea
Vorige week brachten Orange Lions en Dentsu negen Nederlandse juryleden van de Cannes Lions bijeen in een ruimte vol nieuwsgierige mensen voor een avond vol inzichten: On The Record. Geen poespas of opsmuk, alleen Cannes Lions-juryleden die één-op-één hun inzichten deelden en vertelden wat er allemaal gebeurde op ’s werelds grootste festival voor reclame, creativiteit en ideeën.

Uber lanceert Senior Accounts in Nederland
Uber introduceert Senior Accounts en een vereenvoudigde versie van de app, speciaal ontwikkeld om reizen makkelijker en toegankelijker te maken voor ouderen.

Heinz lanceert Europese campagne ‘Lost in Love’
Heinz heeft zijn nieuwste omnichannel campagne gelanceerd onder de titel ‘Lost in Love’, ontwikkeld in samenwerking met Wieden+Kennedy London en het in-house bureau The Kitchen van Kraft Heinz. De campagne vormt het begin van een Heinz Masterbrand, specifiek afgestemd op Europese markten.

McDonald’s Duitsland krijgt nieuwe CMO uit Nederland
McDonald’s Duitsland krijgt per juli een nieuwe marketingtopman. Stijn Mentrop-Huliselan, tot nu toe CMO van McDonald’s Nederland, neemt de functie over van Tomasz Dębowski, die na drie succesvolle jaren terugkeert naar Polen en daar opnieuw aan de slag gaat binnen de nationale McDonald’s-organisatie.

Cannes Lions scherpt regels aan na rel rond Hertog Jan
Na commotie over vermeende misleiding rond de met goud bekroonde Hertog Jan-campagne van Gut Amsterdam en The Valley, heeft Cannes Lions een aangescherpt integriteitskader gepresenteerd. De maatregelen moeten het vertrouwen in het festival en de waarde van creativiteit in het AI-tijdperk beschermen.
![[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Kwart Nederlanders past vakantieplannen aan door inflatie
De zomervakantie is begonnen, maar voor veel Nederlanders ziet de vakantie er dit jaar anders uit dan voorheen. Uit een grootschalig consumentenonderzoek van Nielsen IQ (N=14.000) blijkt dat financiële overwegingen een steeds grotere rol spelen in de vakantieplannen.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Edward Knol](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Edward Knol
De grootste misvatting in onze industrie? Denken dat losse onderdelen het verschil maken. Een goed doordachte mediamix zonder relevante content? Zinloos. Een techstack vol dashboards zonder strategische keuzes? Even waardeloos. De midfunnel skippen en direct op performance duwen zonder merkbelofte te bewijzen in relevante momenten voor je consument, stop ermee!

Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x Ra*w
Tijdens de Ra*w Cannes Summer Course pitchten Steffi Boom en Esther van Vliet van Dentsu Creative een campagne voor Matt Sleeps rond de NAVO-top in Den Haag. Hun insteek: laat wereldleiders slapen op een Hybrid Pro-matras, zodat ze betere beslissingen nemen. De bijbehorende boodschap: ‘Good decisions start with a good night’s sleep’.

Felle kritiek op Sire-campagne
De nieuwe campagne van Sire, bedoeld om vooroordelen over ouderen aan te kaarten, heeft juist een golf van verontwaardiging opgeroepen. De spot 'Je bent nooit te oud om te leven', waarin een ogenschijnlijk uitgebluste man tot leven komt tijdens een salsa-les, wordt massaal weggezet als stigmatiserend en wereldvreemd.

‘Stats for Equality’ tegen vooroordelen in vrouwenvoetbal
PwC Nederland lanceert tijdens het EK voetbal in Zwitserland de campagne Stats for Equality, ontwikkeld door bureau N=5. Met deze campagne, waarin realtime data en sportstatistieken centraal staan, wil het accountants- en advieskantoor hardnekkige vooroordelen over vrouwenvoetbal doorbreken.

‘Echte verhalen werken beter dan AI-illusies'
Op het moment dat AI ook de reisbranche razendsnel verandert en influencers steeds vaker virtueel zijn, kiest CheapTickets.nl juist voor echtheid. Met de campagne Your Next Story zet het merk in op authentieke verhalen van echte reizigers - een bewuste tegenbeweging in een wereld vol gefilterde perfectie.

Jongeren positiever over telefoonverbod, socialmediagebruik daalt
Jongeren brengen meer tijd door op hun mobiele telefoon, maar scrollen minder vaak op social media. Dat blijkt uit het negende Grote Jongerenonderzoek van Mediahuis en MediaTest onder ruim 2.700 jongeren tussen 15 en 35 jaar. Een opvallende uitkomst is de brede steun voor het telefoonverbod op middelbare scholen: 67% is positief, zelfs onder scholieren zelf is een meerderheid voorstander.

Slachtofferhulp zoekt versterking met campagne 'Mag ik even je aandacht?'
Slachtofferhulp Nederland is vandaag gestart met een werkgeverscampagne onder de noemer ‘Mag ik even je aandacht?’. Het is voor het eerst dat de organisatie grootschalig inzet op werving van personeel.

‘Ik hoor je’ roept op tot veilige werkplek
Met de campagne ‘Ik hoor je’ wil Mores – het steun- en adviespunt voor grensoverschrijdend gedrag in de culturele, creatieve en mediasector – organisaties aansporen om sociale veiligheid structureel op de agenda te zetten. De oproep: creëer een cultuur waarin iedereen zich gezien, gehoord en gesteund voelt.

Lego meest inspirerende onderneming van 2025
In een periode die Nederlanders ervaren als onzeker en onvoorspelbaar, zoeken zij naar houvast in organisaties die (aantoonbaar) bijdragen aan een betere wereld. Dat blijkt uit het door Synergie, Dynata en Data IM uitgevoerde onderzoek naar de Inspirerende 40 van 2025. Deze jaarlijkse lijst, gebaseerd op representatief onderzoek onder duizenden Nederlanders, toont de organisaties die het meest inspireren door hun maatschappelijke impact en authentieke klantrelaties.

Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse marketingsector
Stichting Reframe deelt de resultaten van het eerste grootschalige onderzoek naar 'Diversiteit, Gelijkheid en Inclusie' (DE&I) binnen de Nederlandse marketingsector. Het onderzoek, waaraan 389 professionals deelnamen, biedt volgens de initiatoren een scherp beeld van van de stand van zaken op het gebied van DE&I op de werkvloer én in het creatieve werk dat de sector maakt.

Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met ‘Canvas for Change’
Een canvas tas die niet alleen opvalt door design, maar ook een leven verandert, dat is de gedachte achter ‘Canvas for Change’, het nieuwe initiatief van Bol en de sociale onderneming Tiny Miracles.

De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C: Hét fundament voor iedere marketeer
Wil je je marketingactiviteiten goed aanpakken? Ben je starter, professional, ondernemer, docent of student? Met 'De Complete Marketingmethode NIMA A-B-C' (boek + online leeromgeving) krijg je uitleg van de marketingtheorie, actuele marketingmodellen en direct toepasbare formats waarmee je zelfstandig en gestructureerd aan de slag kunt gaan.

ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
Met de nieuwe merkpositionering ‘Goed voor jou, goed voor de toekomst’ slaat ASN Bank een duidelijke richting in. Onder leiding van Chief Sales & Marketing Officer Angela Eijlander, wordt het duurzame karakter van de bank nu gekoppeld aan bredere maatschappelijke relevantie, fysieke nabijheid én herkenbare symboliek - denk: de iconische eekhoorn.

Gut en The Valley reageren op kwestie Hertog Jan Leeuw: 'teamwork'
Werd er gepronkt met andermans veren in de casefilm en daaruit volgende prestigieuze bekroning van Hertog Jan bier, die recent op het festival van creativiteit in Cannes goud won? Moet de gewonnen Leeuw worden teruggegeven? Wij vroegen betrokkenen Gut, The Valley, InBev en de Cannes Lions organisatie om een reactie.

Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
Tijdens Pride 2025 lanceert KPN de campagne Pride Verified om duidelijk te maken dat queer zijn geen tijdelijke hype is. De telecomprovider wil met deze campagne bijdragen aan een veiliger en inclusiever internet voor de LGBTQIA+ gemeenschap. Daarmee bouwt KPN voort op haar bredere #BeterInternet-initiatief.
![[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Kotler revisited: nog steeds relevant
Mark Ritson zei het laatst nog: vergeet die wildgroei aan P’s. Laten we back to the basics gaan, naar de Product – Place – Price – Promotion zoals gedefinieerd door de marketing godfather Philip Kotler, die dit jaar zelf de 93 aantikt. Tijd voor een update met enkele marketeers die opgroeiden met Kotlers ‘Principles’; aangevuld met een VU student van nu, die zijn klassiekers blijkt te kennen.

DPG Media lanceert Ad Manager+
Ad Manager+ is een suite van vier AI-gedreven tools binnen het bestaande self-service platform Ad Manager. Tijdens het jaarlijkse klantevenement Grow Live presenteerde DPG Media deze innovatie als antwoord op de groeiende behoefte aan efficiëntere en slimmere advertentiecampagnes, zónder in te leveren op controle, transparantie of brand safety.

Van Gogh langs de Brabantse snelwegen
Op 2 en 3 juli 2025 worden de huidige bruine Groene Woud borden aan de A2, A58, A50 en N65 vervangen. Met de toekenning van status tot Nationaal Park in oktober afgelopen jaar is Het Groene Woud namelijk onderdeel geworden van het grotere werkgebied van Van Gogh Nationaal Park.

Onderzoek ‘State of Pricing 2025’ van start
Wat doen pricing-koplopers anders dan achterblijvers? Welke trends bepalen het speelveld in 2025? En hoe scoort jouw organisatie ten opzichte van de rest van de markt? Het jaarlijkse ‘State of Pricing’-onderzoek van The House of Marketing is weer van start gegaan en roept marketing- en pricingprofessionals in Nederland en België op om deel te nemen.

Europese Toegankelijkheidswet gaat op 28 juni in
De European Accessibility Act (EAA) treedt op 28 juni 2025 in werking en verplicht bedrijven hun digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen. In Nederland zijn bestaande wetten aangepast om deze wetgeving nationaal te implementeren.

Transavia viert 60-jarig jubileum met vernieuwde merkuitstraling
Transavia bestaat in oktober 2025 precies zestig jaar. Ter gelegenheid van dit bijzondere jubileum lanceert de luchtvaartmaatschappij een vernieuwde merkuitstraling die vanaf eind oktober gefaseerd wordt uitgerold in Nederland en Frankrijk.

WPP is Creative Company of the Year
WPP is tijdens het Cannes Lions International Festival of Creativity 2025 uitgeroepen tot Creative Company of the Year. De titel bekroont de creatieve prestaties van het netwerk en haar bureaus wereldwijd. In totaal verzamelden WPP-agentschappen maar liefst 168 Lions, waaronder een felbegeerde Titanium Lion, 10 Grand Prix, 23 Gouden, 53 Zilveren en 81 Bronzen Lions.

Creativiteit zonder excuses: bouwen aan merken met lef
Kika Douglas is sinds januari 2024 Executive Creative Director van LePub Amsterdam, onderdeel van het internationale Publicis-netwerk. Tijdens Cannes Lions 2025 sprak MarketingTribune met haar over creatief leiderschap, innovatie, cultuur, het bouwen van merken, internationale samenwerking en de rol van AI.

Van Droga naar Oteh: nieuw hoofdstuk voor Accenture Song
Op een catamaran in de haven van Cannes spreken we David Droga en zijn opvolger Ndidi Oteh (foto) over leiderschap, creativiteit en de toekomst van het vak.

Heineken wint recordaantal Lions in Cannes
Heineken heeft tijdens het Cannes Lions Festival 2025 zijn grootste creatieve overwinning ooit geboekt. De bierbrouwer sleepte maar liefst 27 Lions in de wacht – 4 Goud, 10 Zilver en 13 Brons – verdeeld over 14 campagnes en 9 categorieën. De meeste prijzen (25 stuks) kwamen voort uit samenwerkingen met LePub.

Creative marketer of the year 2025
De officiële aftrap van het festival vond op maandagochtend plaats met een eerbetoon aan een merk dat al jaren bekendstaat om zijn creatieve staat van dienst. De prestigieuze titel 'Creative Marketer of the Year' – een onderscheiding die Cannes Lions sinds 1992 jaarlijks toekent – ging voor de tweede keer naar Apple.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
- Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025



