Efteling is bekendste attractiepark
- Algemeen
- 26 nov 2024 @ 14:29
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 26 nov 2024 @ 14:29
- Sjaak Hoogkamer
Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. 71% van de Nederlanders noemt de partij spontaan.
De gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector is 55%. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
De Efteling hoogste TOMA
De Top of Mind Awareness (TOMA) van een attractiepark, dierentuin of aquarium is het percentage van de consumenten dat die dagattractie als eerste noemt wanneer gevraagd wordt welke dagattracties zij kennen. De Efteling scoort met 35% veruit het hoogst. Artis volgt op afstand met 15%, terwijl Diergaarde Blijdorp (9%), Burgers’ Zoo (6%) en Walibi Holland (5%) ook relatief hoog scoren.
71% noemt de Efteling spontaan
De gemiddelde spontane naamsbekendheid van Nederlandse attractieparken, dierentuinen en aquaria is 10%. Van alle dagattracties heeft de Efteling de hoogste spontane naamsbekendheid. Maar liefst 71% van Nederland noemt de Efteling spontaan. Artis staat op de tweede plaats met een spontane naamsbekendheid van 46% en Diergaarde Blijdorp volgt op de derde plaats (33%). Walibi Holland (32%) en Burgers’ Zoo (26%) vullen de top vijf aan.
Geholpen naamsbekendheid gemiddeld 55%
De geholpen naamsbekendheid toont het percentage consumenten dat een specifieke dagattractie herkent uit een lijst. Gemiddeld herkent 55% van de Nederlanders een dagattractie. De geholpen naamsbekendheid van de Efteling is het hoogst (95%). Verder hebben Artis, Beekse Bergen, Apenheul en het Dolfinarium alle vier een geholpen naamsbekendheid van 90%. De top tien bestaat uit vijf dierentuinen, vier attractieparken en één aquarium.
Beeld: beeldbank Efteling
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Inzenden Esprix start al voor kerst
- JONGERENICONEN 2026 - Gezocht: 'affordable future'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

