Biografie De redactie van MarketingTribune schrijft naast algemeen nieuws ook specifieke nieuwsberichten en achtergronden op acht deelgebieden, te weten B2B, Zorgmarketing, Food&Retail, Media (creatie), Contentmarketing, Sponsoring, Online marketing en Design.
Redactie MarketingTribune

Mariëtte Leenhouts (Esprix): ‘De lat in ‘consumer services’ ligt steeds hoger’
Esprix-juryvoorzitter Henriette van Swinderen (Media, entertainment & communications) in gesprek met Mariëtte Leenhouts, juryvoorzitter in de categorie Consumer services.
[column] De dood leeft
De dood komt in coronatijd helaas voor iedereen opeens heel dichtbij. Wat verandert er in onze omgang met de dood? Maatschappelijke bewegingen die Wolves & Birds al vóór de pandemie opvielen, maar die nu actueler zijn dan ooit.
MarketingTribune editie 04 2021 nu gratis te downloaden!
En nog steeds werken we vanuit huis. MarketingTribune ligt dan wellicht gewoon bij de post op de zaak. Jammer en zonde, dus ook gedurende deze lockdown is ons magazine gratis voor iedereen te downloaden.
[column] Offline heimwee
Wat mis ik het. Een zaterdag gezellig lunchen en shoppen in het centrum van Den Bosch met een goede vriendin. De etalages van de talloze kleine boetiekjes bekijken, even naar binnen voor dat ene leuke jurkje, samen passen, elkaar van feedback voorzien, lol hebben om hoe het staat, verrast worden of toch nog even wat anders proberen.
[onderzoek] Sterke publieke merken helpen meer mensen
De term ‘merk’ wordt in de publieke sector vaak nog onterecht geassocieerd met ‘de mens als markt’. Het imago van overheidsinstellingen is een krachtige en vaak nog onderschatte troef om burgers en bedrijven te helpen navigeren en het effect van de beschikbare hulp te vergroten.
Monitor Consumentengedrag: Nederland heeft behoefte aan beleving en beweging
Mensen willen weer naar fysieke evenementen. Online evenementen zijn in opkomst, maar de meeste mensen willen er nog niet voor betalen. Toch biedt deze vorm merken de mogelijkheid om zichtbaar te blijven.
[column] Wie haalt de woonmarkt voor jongeren van het slot?
De Sociaal-Economische Raad wees er onlangs op dat jonge mensen te maken hebben met een stapeling van stressfactoren. De woonmarkt is daar één van. Bij het oplossen van die frictie kunnen bij uitstek marketeers, vanuit allerlei hoeken, oplossingen bedenken. De ideeën zijn er volop, nu komt het aan op het dóen.
[column] Tegenpolen
We leven in een tijd van polarisatie. Nog nooit eerder leken we zo lijnrecht tegenover elkaar te staan als nu. Wat kan communicatie hierin betekenen?
[onderzoek] Coronavaccinatie voor je onderneming? Ga back to basic!
Een crisis zoals corona kan op meerdere manieren significante effecten hebben voor zowel opkomende als gevestigde bedrijven. EY VODW heeft leiders in verschillende sectoren gesproken over de impact van corona tot nu toe.
[branded content] Eddy's behaalt 30 procent conversiegroei door samenwerking Trunkrs
Ken je dat gevoel dat je een winkel binnenloopt en alles klopt? Kledingwinkel Eddy’s is zo’n winkel. Alles draait hier om een geweldige shoppingervaring. Eigenaar Ed Kloes over zijn samenwerking met bezorgdienst Trunkrs.
Jarig Too Good To Go redt 6 miljoenste maaltijd
Dankzij een handjevol dappere 'Waste Warriors' werd op 22 januari 2018 in Amsterdam de eerste maaltijd gered van de verspilling. 'Vandaag, precies drie jaar later, zijn landelijk al zes miljoen maaltijden een reis naar de prullenbak bespaard', meldt TGTG trots.
[column] Merkvoorkeur verdwijnt in rap tempo
De kennis over merken heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Dit is terug te vinden in de uitbreiding van het aantal studiemogelijkheden en de populariteit van beroepen in marketing en communicatie.
[Esprix] Joeri Jansen: 'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken'
Juryvoorzitter Retail, ecommerce Richard van de Steeg in gesprek met Joeri Jansen, de juryvoorzitter Business to Consumer.
Mad. Avenue wint internationaal account Orangina
Bureau Mad. Avenue gaat de communicatieactiviteiten verzorgen voor het merk Orangina in diverse Europese landen waaronder de Balkan regio en Noord-Afrika. Aan de bureaukeuze ging een internationale pitch vooraf.
[column] Goed idee is halve werk
Technologiebedrijven als Airbnb en Uber zijn gestoeld op goede ideeën en weten die in aantrekkelijke verhalen te verpakken. Ze hebben dan ook de gunfactor, want we zijn dol op disruptieve innovaties.
[onderzoek] Van Customer Experience naar Citizen Experience
De consument is het middelpunt van elke commerciële organisatie; hoe bereik je de consument, wat is zijn ‘customer journey’ en, vooral, hoe kun je in zijn behoefte voorzien.
[Supermerk #9] Storytelling: De kracht van je verhaal
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 9 over storytelling en de kracht van je verhaal.
Fietsmerk Cortina lanceert merkcampagne met decors
Om de merkbeleving te blijven versterken, lanceert fietsmerk Cortina een nieuwe merkcampagne met bijbehorende fotografie. In deze kleurrijke stijl komt de identiteit van Cortina naar eigen zeggen sterk naar voren.
[column] Je logo doet er niet toe; waarom moderne merkidentiteiten meer zijn dan een icoon
Of het nu simpel of ingewikkeld, kleurrijk of monotoon is, een logo is altijd onlosmakelijk verbonden met de identiteit van een bedrijf. Daarom is het een van de belangrijkste onderdelen van een merk… toch?
[video] 'Gamma wil een autoriteit zijn voor de "gewone" klusser'
Hoe ziet de toekomst van YouTube eruit en hoe zetten merken online video in? Ronnie Overgoor gaat in de 7DTV-serie ‘The Future of YouTube’, in samenwerking met 5PM, in gesprek met marketingspecialisten. In deze aflevering Laurens Miedema, marketing & communicatiemanager van Gamma.
[interview] Van Dillen (Greenkern): 'China als cheatsheet voor toekomst'
5PM interviewt voor MarketingTribune experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 5e aflevering van de 2e reeks Barbara Balm en Tom van Dillen van Greenkern.
[Supermerk #8] Massclusivity
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 8 over Massclusivity.
[onderzoek] Hoe blijft je naam plakken als iedereen binnen zit?
Hoe bereik je in deze tijd (nieuwe) klanten en, nog belangrijker, hoe kun je ze langer aan je binden?
[column] Coverexpositie van Grace Kelly, Ladi Di, #metoo, mondkapjes
Rob van Vuure - bladenmaker, columnist, conceptmaker, creatief - is nog steeds een groot liefhebber van print. Hij mijmert over de coverexposities die hij ooit organiseerde voor Grace Kelly en Ladi Di. Maar er zijn nog zoveel andere interessante tentoonstellingen met coverideeën…
Alessio Pinna van Butlon: 'Zonder corona hadden we hier nu niet gestaan'
Voor wie er (nog) geen belletje gaat rinkelen bij de naam Butlon: dit is een nieuwkomer in de wereld der websupers én een maaltijdbezorger in één. De 25-jarige Alessio Pinna is de bedenker van deze jonge foodcombi.
Dille en Kamille: 'Bel ons over alles!'
Geen chatbots en automatische antwoorden: Dille & Kamille houdt het contact met de klant graag écht persoonlijk en dat is precies wat tijdens een periode van digitale versnelling het sleutelwoord blijft.
[column] De verdwenen merken van 2020
Richard Otto en Robbert van Loon, auteurs van het boek Verdwenen Merken, blikken terug op het afgelopen jaar en zetten de Nederlandse 'verdwijnmerken' van 2020 op een rijtje.
[onderzoek] Social Dilemma 2.0
Gratis bestaat niet. En als je niet betaalt voor het product, dan bèn je het product. Bij het grote publiek wordt steeds pijnlijker duidelijk wat dat eigenlijk betekent.
Epilepsiefonds naar Total Design
Het Koninklijke Epilepsiefonds - het oudste gezondheidsfonds van Nederland - is gefuseerd met de Epilepsie Vereniging en hoopt de nieuwe gezamenlijke merkidentiteit en campagne van de hand van Total Design vanaf internationale Epilepsiedag op maandag 8 februari 2021 uit te rollen.
[interview] Doggen (Bright): 'YouTube moet je zien als een baan'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt YouTube Marketing Agency 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 4e aflevering van reeks twee Merijn Doggen, Chef Video bij Bright.
[column] Quarantrends 2020
In quarantaine gaan verveling en inspiratie hand in hand en dat levert veel interessante trends op. Daarom deel ik graag aan het einde van dit jaar een optimistisch overzicht van deze ‘Quarantrends’.
Traffic Today: verruimde openingsuren tijdens Black Friday
Voor veel webshops is dit weekend met Black Friday belangrijk voor een groot deel van de omzet. Veel online bezoekers betekent veel websiteverkeer. Om dit te stimuleren draaien er ook verschillende campagnes om de bezoekers zoveel mogelijk naar de acties te trekken.
[rondvraag] 12 experts over de onlinevideotrends van 2021
2020: het jaar van het ‘nieuwe normaal’, waarin lockdowns en het thuisblijven ervoor zorgden dat men zich, meer dan ooit tevoren, van ‘offline’ naar ‘online’ verplaatste.
[Supermerk #7] Winnende waarden; hoe je ze vindt en hoe je ze kunt gebruiken
In een reeks van elf afleveringen schrijven Bastiaan Weers (head of strategy N=5) en Marc Oosterhout (auteur/partner N=5) hoe je het nieuwe merkdenken toepast in de praktijk van marketing anno nu. Vandaag aflevering 7: Winnende waarden; hoe je ze vindt en hoe je ze kunt gebruiken.
Benchpool lanceert Benchpool Printplaza voor complex drukwerk
Benchpool lanceert Benchpool Printplaza: het eerste b2b platform voor de inkoop van complex en niet gestandaardiseerd drukwerk. De achterliggende technologie staat naar eigen zeggen garant voor scherpe, onafhankelijk berekende drukwerkprijzen.
Limited edition chocoladeletters met typische Groningse smaken
Chocoladelettermerk G lanceert naast de smaak ‘Puur Groningen’ nu ook de typische Groningse smaken Marne Mosterd, Oude Wijvenkoek van Knol's Koek en Hooghoudt Fladderak.
[onderzoek] Marketeers zijn tevreden, ondanks coronacrisis
Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Een en ander blijkt uit onderzoek van NIMA in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ en DPG Media.
[onderzoek] Wat restaurants kunnen leren van Ikea
Tringgg… Een net wat te lang ingedrukte deurbel op een zaterdagavond in Amsterdam. Voor de deur staat een natgeregende bezorger van Thuisbezorgd met aan de andere kant een blije klant. Deze bezorger brengt mij namelijk een langverwachte sterrenmaaltijd.
Nicole Verburg wordt Nima-bestuurslid Digital Marketing & Commerce
De Ledenraad van Nima heeft Nicole Verburg benoemd tot nieuw NIMA Bestuurslid. Haar benoeming geldt voor drie jaar en vond plaats op voordracht van de Raad van Toezicht van Nima.
[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.
Hoe onderscheid je je als online supermarkt van andere aanbieders?
De wereld van de Nederlandse consument stond dit voorjaar volledig op zijn kop. Iedereen werd gevraagd alleen voor het broodnodige het huis te verlaten en Nederlanders sloegen massaal aan het hamsteren.
[onderzoek] CMO en CFO winnend team in snel veranderende wereld
Marketing en Finance zijn in veel organisaties (nog) niet gewend samen te werken. Door toenemende digitalisering komt hier een versnelling in.
[interview] Skotnicki (Fairphone): 'Boot missen is niet erg, als het niet bij jouw merk past'
Exclusief voor MarketingTribune interviewt 5PM een aantal experts en pioniers op het gebied van video voor de interviewserie ‘The Future of Video’. In de 3e aflevering van reeks twee Ewa Skotnicki, Head of Brand bij Fairphone en in het verleden actief als Manager Marketingcommunicatie bij Triodos Bank.
- AlgemeenWeblog [column] Brandr 8: MerkbeschermingNieuws Mijn marketing: Dolly van den AkkerMagazine Een welkome aanvulling op ons...Weblog column De dood leeftNieuws Nieuwe 'Top 100 Adverteerders'...Nieuws Mijn marketing: Birgit Zuurveld
- B2BWeblog 5 marketinglessen na 1 jaar coronaNieuws Onderzoek: thuiswerken blijft, maar...Nieuws MarketingTribune tijdens...Weblog De juiste specialist op de juiste plekNieuws Medewerker Fieldlab-event positief...Nieuws Onderzoek: marketeer niet bezig met...
- BureausNieuws ReumaNederland kiest Fightclub Nieuws Mariëtte Leenhouts over Esprix AwardsNieuws SAN Jaarboek 2020 uitgereikt: thema...Nieuws Jules Hooijer en Ido Sharon naar...Nieuws Henk Haaima creative director Havana...Nieuws Reddy Keukens kiest More Media
- ContentmarketingWeblog De marketinglessen van Netflix...Nieuws VIA lanceert boek over marketplacesNieuws Helden, Droomparken en TUI lanceren...Weblog Wat zijn de nadelen van Clubhouse?Weblog Clubhouse: wat zijn de kansen voor...Nieuws Sommige marketeers denken dat ze...
- DesignNieuws Redesign Beemster kaas door CartilsWeblog Elektrisch rijden inspireert tot...Nieuws designcase Nieuwe website...Nieuws Hands Off My Chocolate lanceert...Weblog column Hoe klinken de politieke...Nieuws Nieuwe merkidentiteit voor Varta
- Food en RetailNieuws Onderzoek: Jongeren worden...Weblog [column] Hete maart op komst: verzet...Nieuws Dirk van den Broek start petitie...Nieuws HorecaVrij pleit voor nationale...Nieuws Meerderheid Kamer wil terrassen openNieuws Nederlands voedselproductiesysteem...
- MediaNieuws Abovo wint account hogeschool Van...Nieuws Onderzoekslab voor artificial...Weblog Microsoft Viva: next step in interne...Nieuws Willem-Albert Bol nieuwe CEO Abovo...Nieuws Ad Alliance en smartclip:...Nieuws Onderzoek: ouders en kinderen praten...
- Online MarketingWeblog column Offline heimweeNieuws Akkoord over wetsvoorstel e-Privacy...Weblog column Shine online met de juiste...Nieuws Kantar: effectiviteit digitale ads...Nieuws MediaMonks start digital team...Nieuws Rivièra Maison wil e-commerce groei...
- SponsoringNieuws Nominaties SponsorRingen 2020...Nieuws TCS verlengt samenwerking Amsterdam...Nieuws MVR Brand Partnerships nieuwe agency...Nieuws NOCNSF en Ocean breiden partnership...Nieuws Allianz partner Watersportverbond en...Nieuws Houthoff verlengt hoofdsponsorschap...
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

BBP Media

Giesbers Group

Giesbers Retail

Giesbers Retail

BBP Media

BBP Media

5PM

BBP Media

VBO

Atlas Copco Internationaal B.V.
Laatste Nieuws
- Onderzoek: Jongeren worden... 26-02-2021
- Dirk van den Broek start petitie... 26-02-2021
- HorecaVrij pleit voor nationale... 25-02-2021
- Meerderheid Kamer wil terrassen open25-02-2021
- Nederlands voedselproductiesysteem... 24-02-2021
- KHN sleept Staat voor de rechter om... 24-02-2021
MarketingTribune Events
- 25mrt 2021
Uitreiking Shopping Awards
- Toon alle events »