
[column] Zwolle lijdt aan het gebrek van de lange adem
'Hartstad Zwolle' is geen strategie en ook geen merk. Het is een campagne. Een campagne met een bijzonder slecht campagnefilmpje.

[column] Stilte op zijn Frans
Zoevend en verend over de weg. Columnist Jos van den Bergh over de ë-C4 X die Citroën als merk extra glans geeft.

[column] De schreeuw om hulp van Van Moof
Ook als je niet in Amsterdam woont, zal het je waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Fietsfabrikant Van Moof is momenteel de kop van jut voor gentrificatie-bashers. De peperdure elektrische fietsen zijn een symbool geworden van de veranderende verhoudingen in de hoofdstad. En daardoor een uitstekend onderwerp voor polemiek.

[column] Alfa Romeo Giulia SWB: top design om top of mind te blijven
Om de honderdjarige band tussen Alfa Romeo en Zagato uitbundig te vieren ontwerpt het Italiaanse designhuis een legendarisch en oogverblindend model op basis van de Alfa Romeo Giulia. Jos van den Bergh kijkt in bewondering mee.

[column] Niet voor het laatst hot
Na een halve eeuw lijkt het doek te vallen voor de ultrasnelle hothatch. Drie in dit segment gespecialiseerde merken bieden nog één keer dapper weerstand. Gewoon omdat het nu nog kan.

[column] Gaat ChatGPT de assistent communicatieadviseur vervangen?
Jazeker! Maar… ‘garbage in, is garbage out’. 'Ik ben er zeker van dat ChatGPT een geweldige aanvulling zal zijn voor elke communicatieprofessional die op zoek is naar manieren om zijn of haar effectiviteit te vergroten.'

[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.

[column] Brand fiction: authenticiteit of entertainment?
Crisis is van alle tijden. De situatie aan het begin van de jaren dertig in Amerika kent veel gelijkenissen met waar we momenteel op afstevenen. Het land stond aan de rand van de Grote Depressie, bedrijven stonden op omvallen en miljoenen mensen dreigden hun baan te verliezen.

[column] Bentley: 5,31 strekkende meter stijl en klasse
Het is altijd genieten als een ‘expressed’ Bentley je pad kruist. Gelukkig gebeurt dat steeds vaker, want het aantal Bentley-eigenaren neemt toe. Het merk trekt kopers aan die graag extravagante combinaties bestellen, zo constateert onze columnist Jos van den Bergh tevreden.

[column] Maak het circulair of maak het niet
Te veel producten zijn zo gemaakt dat je ze niet kunt repareren. Ontwerp alleen maar spullen die je wél open kunt schroeven, betoogt ontwerper Richard van der Laken.

[column] Waarheid
Wordt dit het jaar van de waarheid en dan bedoel ik in de wereld van reclame en marketing. Gaan we elkaar nu eindelijk eens netjes de waarheid vertellen?

[column] Automarkt 2023: een vooruitblik
Aan het begin van een nieuwe jaar kijkt columnist Jos van den Bergh hoe de automarkt ervoor staat en wat we de komende 12 maanden kunnen verwachten.

[column] Lancia's rinascimento
Onze columnist Jos van den Bergh over de wedergeboorte van een iconisch Italiaans merk. Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.

[column] Lancia’s rinascimento
Sinds 2014 is het automerk Lancia alleen nog in Italië te koop. Ondanks de magie die er aan het merk kleeft, kunnen klanten buiten de laars geen nieuwe Lancia meer kopen. Gevoelsmatig is Lancia daarmee naar de achtergrond verdwenen. In Italië is het merk echter onverminderd populair en staat de sierlijke Lancia Ypsilon nog altijd bovenin de verkooplijstjes.

[column] Zijn B2B-marketeers chronisch ziek? (1)
De eerste column voor MarketingTribune van Charlotte Kooijman (foto), marketing strateeg bij creative digital agency GRRR: '75 procent van de zakelijke reclames draagt niets bij aan langetermijnmerkbouw'.

[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.

[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.

[column] Laat productverpakking ook online goede sier maken
In de fysieke winkel is de verpakking als ‘actieve verkoper’ al helemaal ingeburgerd, maar in hun webshops kunnen retailers en supermarkten nog een flinke slag slaan. Hoe laat je je voedselverpakking ook online voor je werken als marketinginstrument? Consultant Dick Bais vertelt.

[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?

[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.

[column] Marketing op 2 wielen
In deze editie fietst columnist Peter de Boer onverschrokken tegen de trendy wind in die door de huidige tweewielerbranche waait.

[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.

[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op
Er staat ons een invasie van Aziatische automobielmerken te wachten. Columnist Jos van den Bergh analyseert waarom juist Nederland voor de Aziaten zo’n interessante markt is.

[column] Nieuwsgierige mensen komen verder
Ruigrok NetPanel beweegt mee met de tijd en daarom is er nu een frissere look en een aangepaste naam. Sinds deze week gaat het marktonderzoeksbureau door het leven als Ruigrok.

[column] Hoe leg je een brullende leeuw vast als muzikaal merk?
Je bent marketeer en je hebt ideeën voor een audiologo. Je denkt misschien zelfs aan het ontwikkelen van een coherente muzikale identiteit, zorgvuldig opgebouwd rondom je merkwaarden.

[column] Behoefte
Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.

[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?
De nieuwe iPhone 14 komt er aan. Er komt trouwens ook een nieuwe stofzuiger aan, een nieuw scheerapparaat, een nieuw strijkijzer, een nieuwe dweil, een nieuwe tuinslang, een nieuwe prullenbak, een nieuwe…vul zelf maar in. Elke keer weer. Jaar in jaar uit.

[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.

[column] Presenteren in mijn onderbroek
The best of both worlds: een joggingpak dat eruitziet als een nette werkoutfit. Altijd comfortabel op werk, heerlijk. Het is een verlangen geboren uit een menselijke eigenschap die aan de basis stond van onze evolutie en dat er in de basis voor gezorgd dat we nog steeds bestaan: egoïsme.

[column] Mix
In een ver verleden ben ik als journalist eens mee geweest op een ’studiereis’ van Bacardi Rum naar Cuba. Het merk had een prijsvraag uitgeschreven onder duizenden bartenders in Europa en uiteindelijk waren een twintigtal van hen de gelukkige winnaars.

[column] C5 X, comfortheld pur sang
Al decennia lang staan grote Citroëns synoniem voor comfort. Al halverwege de vijftiger jaren stond de DS garant voor uiterst aangenaam vervoer. Jos van den Bergh staat stil bij de introductie van de ultieme Citroën, de C5 X.

[column] Iconen Honda en Renault vieren hun eigen feestje
De legendarische modellen Honda Civic en Renault 5 vieren hun 50-jarige bestaan. Zelden hadden twee modellen in de automotive zo’n impact. Ze vieren hun jubileum in totaal andere stijl. Jos van den Bergh viert mee.

[column] De wereld niet laten af-branden door te re-branden.
Miscommunicatie. Volgens mij is er bijna geen grotere oorzaak van problemen. En het is overal, die miscommunicatie. Of het nu problemen veroorzaakt in de politiek, geloof, in relaties, in de opvoeding van kinderen, marketingadvertenties, productnamen, oorlogen of het vernielen van onze moeder natuur.

[column] Kijken en zien is een wereld van verschil en ik gun het iedereen
Mijn favoriete branche is de branche waar ik zelf eigenlijk het minst mee heb. Dit is ook de branche waarin mijn vaders interesse haaks tegenover mijn interesse staat.

[column] Treingeluiden
Heeft elk merk nou echt een eigen geluid nodig? Of is dat alleen zinvol als je veel op tv bent? Deze vraag krijg ik dikwijls om m’n oren en het antwoord is even kort als eenvoudig: ja! Want wie maakt er nou géén geluid? En je hebt toch ook een visueel logo? Nou dan.

[column] Er blijft meer hetzelfde dan dat er verandert
Jaarlijks onderzoekt WARC, het World Advertising Research Centre, wat de belangrijkste uitdagingen zijn van marketeers over de hele wereld. In dit lijstje komt steevast naar voren dat men vooral wakker ligt van de vraag hoe men de volgende generatie consumenten, zoals Gen Z, in de toekomst kan bereiken.

[column] Marc Reijnders (FieldLab): 'Circulair verpakken is utopie zonder steun marketeer'
Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en hun circulaire ambities. In dit speelveld zien wij echter flinke verschillen tussen theorie en praktijk ontstaan waarin met name de veelal ontbrekende rol van de marketeer of brand manager in het verduurzamen van verpakkingen opvallend is.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

