[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?

[column] Planeet in paniek; wie durft het innovatietij te keren?
  • Design
  • 29 aug 2022 @ 10:36
  • Link
  • Marjolein van Ballegooij
    Marjolein van Ballegooij

    Insight-led innovation professional
    The Conversation Studio
  • Innovatie

De nieuwe iPhone 14 komt er aan. Er komt trouwens ook een nieuwe stofzuiger aan, een nieuw scheerapparaat, een nieuw strijkijzer, een nieuwe dweil, een nieuwe tuinslang, een nieuwe prullenbak, een nieuwe…vul zelf maar in. Elke keer weer. Jaar in jaar uit.

Productportfolio’s zijn onoverzichtelijk; een labyrint van ‘zoek de verschillen’. De consument raakt in verwarring. De planeet in paniek. Tijd om hier even bij stil te staan.

Innoveren om het innoveren
Het ontwikkelen van nieuwe proposities blijft één van de topprioriteiten van bedrijven - in goed en slecht economisch weer. Relevant blijven voor de doelgroep is hierbij vaak het credo, maar men wil ook retailers iets nieuws te bieden hebben om in the picture te blijven en voldoende schapruimte blijven claimen. Kan dat nog wel in deze tijd?
Werknemers binnen bedrijven die elk jaar een veelheid aan nieuwe proposities opleveren, laten zich vaak - stilletjes in de wandelgangen - kritisch hierover uit: ‘Gaan we weer’. Is het niet wat ouderwets om te denken dat we meegaan in de ‘reflex’ van het bedrijf om elk seizoen, elk jaar of elke twee jaar nieuwe producten op de markt te brengen?

What’s new?
Begrijp me niet verkeerd, ik hou van nieuw, maar de geloofwaardigheid van de toegevoegde waarde van veel van die ‘nieuwe’ marktintroducties is er anno 2022 wel een beetje af. Wat als bedrijven eens wat strenger voor zichzelf worden voordat een product op de markt mag komen? Bijvoorbeeld dat het een voorwaarde is dat de performance met minimaal 25% verbeterd moet zijn, zoals 25% zuiniger, sneller, zachter, harder, langer et cetera. De aanvullende voorwaarde moet dan zijn dat minimaal 50% van de doelgroep de verbetering echt als waardevolle verbetering ervaart. Tevens zouden nieuwe consumentenproducten 100% gerecycled moeten kunnen worden, CO2-neutraal geproduceerd moeten zijn en 50% minder verpakking moeten gebruiken.

Het eerste zaadje planten
Kritischer kijken naar hun producten en diensten is een opdracht aan alle bedrijven, maar wie durft het innovatietij te keren en waar dan te beginnen? Het antwoord is simpel!
Om je bedrijf in beweging te krijgen na te denken over de inhoud van het productportfolio, is een eerste stap aandacht geven aan de producten, dus innnovatie-, portfolio-, product- en category-directors:

  • Trek je team bij elkaar.
  • Leg al je huidige producten uit dezelfde serie op een rij.
  • Noteer de doelgroep bij elk van de afzonderlijke producten.
  • Noteer de – potentiële - waarde die het product heeft voor de gebruiker: Wat levert het hebben van dit product op? Wat levert het gebruik van dit product op? Wat is de benefit voor de consument?
  • Bekijk de overlap en verschillen tussen de SKU’s. Trek conclusies.
  • Doe hetzelfde voor je innovatie roadmap en vergelijk met de producten die je al hebt.
  • Trek de eindconclusie: welke producten voegen echt waarde toe voor de consument, voor het bedrijf en de planeet?
  • Wat doe je met de andere producten? Wat kun je er mee? Kleine aanpassingen kunnen grote verschillen maken - denk aan vervangbare onderdelen. Of gewoon weg ermee!

Photo by Jose Antonio Gallego Vázquez on Unsplash

Marjolein van Ballegooij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken