[column] C5 X, comfortheld pur sang

[column] C5 X, comfortheld pur sang
  • Design
  • 15 jul 2022 @ 11:04
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Al decennia lang staan grote Citroëns synoniem voor comfort. Al halverwege de vijftiger jaren stond de DS garant voor uiterst aangenaam vervoer. Jos van den Bergh staat stil bij de introductie van de ultieme Citroën, de C5 X.

In 1974 nam de CX, later ook verkrijgbaar als Prestige met extra lange wielbasis, het comfortstokje over. Daarna volgden de XM, C5 en vanaf 2005 de Citroën C6. Toen hiervan de laatste exemplaren in 2013 op kenteken gingen waren liefhebbers overgeleverd aan de derde generatie C5 of zochten zij hun heil in jong gebruikte C6-en met weinig kilometers. Die beweging levert Nederland tot de dag van vandaag meer C6-en op kenteken op dan er ooit in ons land nieuw verkocht zijn. Nu C6-en, beroemd geworden door de Franse presidenten en tot de dag van vandaag nog vaak in gebruik als Franse limousine voor hoogwaardigheidsbekleders, steeds vaker astronomische kilometerstanden op de digitale teller hebben, is er ook voor de Franse ministers goed nieuws: Citroen introduceert de nieuwe C5 X als topmodel. Limousine, break zoals de Fransen de stationcar noemen, en SUV zijn in de mixer gedaan en leveren een C5 met veel extra’s op. Onveranderd in de marketingstrategie is het claimen van de waarde ‘comfort’ gebleven.

Optelsom

De nieuwe Citroën C5 X is de comfortabele optelsom van historie en voortschrijdend inzicht. Feitelijk maakt CX + C5 de nieuwe C5X.

Die formule klopt niet alleen wiskundig, maar ook als ervaring. Het design van de C5 X laat trekjes zien van de CX. Lang gestrekt en met een herkenbare daklijn. De hoogte van het lijnenspel leent de C5 X van de eerste generatie C5 en ook van de derde generatie C5 zie je invloeden. Leuk inspelend op het C5 X erfgoed is de campagne van Citroën-dealer Janssen Kerres. Het comfortabele totaalpakket van de C5 X mixt daarmee mét historische knipoog tot een crossover met royaal gebruiksgemak en de meest recente technologie. Niet langer heeft het onderstel de hydrauliek gestuurde veerbollen. Na de in totaal ruim 27000 geproduceerde C6-en zijn die bollen definitief van de grote Citroëns afgeschroefd. Te duur in productie en inmiddels met moderne techniek prima na te maken. Het rijgedrag van de C5 X doet niet onder voor dat van de CX. Nog altijd kun je zonder kopstoot over drempels heen, al liggen die nu een stuk vaker in de weg dan in de tijd dat Frans topmanagement in hun CX 2400 Prestige over ’s lands wegen zoefden. De claim van ‘comfort’ is dus nog niet zo slecht bedacht door Citroën.

Comfortclaim

Ook het DNA van het C5 X interieur is onveranderd gebleven. Waar de CX Pallas zijdezachte stoelen kende - stiekem zat een beetje CX beter dan de bank thuis - heeft ook de C5 X heerlijk meubilair. Het zit merkbaar zachter dan in welke auto ook. Comfortstoelen dus. Elke generatie grote Citroën maakte indruk met het zitmeubilair. Vanaf de XM elektrisch verstelbaar en voorzien van stoelverwarming. Want ook in de winter wil je comfort met de grote C ervaren. Natuurlijk is het interieur met z’n tijd meegegaan en is alle connectiviteit en de daarbij behorende schermen standaard aanwezig. In het interieur ontkom je er niet aan dat Citroën het begrip ‘comfort’ aan alle kanten claimt. De C5 X is comfort en dat maakt dit begrip dan ook de rode lijn in de introductiecampagne van de Citroën C5X. Neem plaats op de stoelen en je snapt direct wat de Franse fabrikant bedoelt.

Elektrisch als het kan

Als je dus strak sturend met de toerenteller in het rood over de Autobahn wilt racen laat dan de C5 X staan. De C5 X slikt alles weg. Stenen, kuilen en niet geheel onbelangrijk, verkeersdrempels. In de elektrische modus rijdt de auto bijna 60 kilometer volledig elektrisch, maar daarin niet harder dan 135 kilometer per uur. Als het kan, rijd je in de C5 X volledig elektrisch, wil je verder dan dat dan kan dat (zuinig) op benzine. Houd je je aan de Nederlandse snelheidslimiet dan rek je het elektrische bereik maximaal op en met het glooiende rijgedrag stap je dan een stuk meer ontspannen uit dan die racer in z’n strak afgeveerde en nerveus schakelende bolide. Daar ligt in marketing ook een belangrijk argument om de C5 X te vermarkten.

De mix van verschillende design-inzichten die terugkomen in het lijnenspel van de auto in combinatie met de aangename manier van reizen, trekt de consument over de streep om voor de C5 X te kiezen.

En dat speelveld ligt op de automarkt behoorlijk open. Veel D-segment auto’s zijn van de markt gehaald en in eigen huis wordt alleen geconcurreerd met de Peugeot 508. Nu is dat qua design en rijdynamiek een totaal andere auto en bovendien wordt de grote Peugeot bij dezelfde kassa afgerekend. Renault heeft z’n fraaie Talisman inmiddels met vroegpensioen gestuurd – zonde! - en ook de Mondeo is door Ford uitgezwaaid. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat de optelsom van het creatief gevonden crossover-ontwerp, het comfortabele rijgedrag en de duidelijk zichtbare heritage-invloed de handen van zakelijke rijders op elkaar krijgt. De leaseprijs is daarbij gunstig.

Met de X van extra

De landelijke C5 X campagne wordt kracht bijgezet door de back seat stories van Splinter Chabot. De schrijver inspireert in alle comfort en rust vanaf de achterbank de Citroën C5 X doelgroep. 'De achterbank is voor velen het decor van onvergetelijke herinneringen en prachtige verhalen,' aldus Citroën. En daar zit sinds jaar en dag nog een sterk punt van de grote Citroëns. Menig Franse minister of industrieel kwam tot rust op de achterbank van een Citroën topmodel. In de CX Prestige werden er zelf voetenkussens bijgeleverd en de C6 verwende de achterbankpassagier met Pack Lounge: de elektrisch instelbare achterbankstoelen. Wat moet je zonder. Ook die traditie wordt nu voortgezet en Splinter Chabot was de eerste die dat mocht uitproberen.

De Citroën C5 X is in alles een mooie optelsom. Eentje van historische highlights, maar ook één van carrosserietypen en eigentijds inzicht. De nieuwste comfort hero van Citroën brengt al deze ingrédients français bij elkaar. Met recht een C5 met de X van extra. Alleen al vanwege de marketingaanpak gun je deze auto een comfortabele toekomst.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken