[column] Alfa Romeo Giulia SWB: top design om top of mind te blijven
- Design
- 10 feb 2023 @ 10:31
- Link
-
Jos van den Bergh
strategy director
Bureau CRC - Geen tag
- 10 feb 2023 @ 10:31
- Jos van den Bergh
Om de honderdjarige band tussen Alfa Romeo en Zagato uitbundig te vieren ontwerpt het Italiaanse designhuis een legendarisch en oogverblindend model op basis van de Alfa Romeo Giulia. Jos van den Bergh kijkt in bewondering mee.
Een ‘one off’ showcase om de wereld te laten zien dat Zagato al meer dan een eeuw mooie Alfa Romeo-modellen tekent.
Ook een auto die vanuit deze lange traditie verder bouwt aan de toekomst. Het resultaat is een beeldschone coupé met zuivere lijnen en een ongekende aerodynamica. Een showcase van haute couture autodesign waarmee Zagato haar belangrijkste specialiteit nog eens extra onder de aandacht brengt. In een tijd dat de ontwerpkunsten een beslissende rol spelen in de opbouw van merkvoorkeur gaat het natuurlijk om de publicitaire aandacht die dit legendarische automodel oplevert. Want wat is anders de marketingcase achter het ontwerpen, bouwen en leveren van één unieke auto?
Ingekorte Giulia
De samenwerking tussen Alfa Romeo en Zagato is ooit in 1921 met de TIPO G1 begonnen en met meer dan 150 ontwerpen is Alfa Romeo tot de dag van vandaag een graag gezien merk in het opdrachtenboek van het Atelier Milanese gebleven. Reden te meer om een eeuw samenwerken in autodesign met een vers prachtontwerp in de schijnwerpers te zetten. Voor de aandrijving van de exclusieve auto kiest Zagato voor de 6-cilinder motor uit de laatste Giulia Quadrifoglio GTAm, maar voorziet het ingekorte chassis-met-motor van een tijdloos sierlijke en tweedeurs Coupé Zagato koetswerk.
Levendige herinnering
Met zijn flink kortere wielbasis is het design van de Coupé een logische evolutie van de inmiddels legendarische Alfa Romeo SZ uit 1990. Een auto die het op internationale concours nog altijd heel goed doet en een schepping waarvan de echte Alfa Romeo liefhebbers nog altijd van onder de indruk zijn. Inmiddels zijn de prijzen die liefhebbers voor deze auto betalen torenhoog.
Met een knipoog naar de SZ wordt een eerste marketingreden achter deze ontwerpexercitie duidelijk.
Want de eenmalige productie borduurt binnen de merkhistorie natuurlijk heerlijk voort op zowel het merk DNA als de iconische episode van de Alfa Romeo SZ uit 1990. En die ‘connectie’ met zo’n bijzonder stukje erfgoed komt in een transitieperiode goed uit. De one-off om de samenwerking tussen Zagato en Alfa Romeo te vieren maakt de herinnering aan de SZ weer levendig.
Met DNA van de Alfa Romeo SZ
Het concept van beide auto’s heeft zeker overeenkomsten, al neemt de creatie van Zagato afstand van het hoekige jaren ’90 design en tekent het ontwerphuis een veel vloeiender auto. De bijna druppelvormige schepping krijgt de naam Alfa Romeo Giulia SWB Zagato, waarbij de afkorting SWB staat voor short wheelbase. Direct valt het adembenemend mooie lijnenspel van de coupé op. Een rank design waarin simpelheid, gewichtsbesparing en aerodynamica heel duidelijk terugkomen, maar dat ook naadloos past in de historie tussen Alfa Romeo en Zagato. Binnen het atelier werkt het gehele designteam van Zagato mee aan het zinnenprikkelende uiterlijk, daarbij geholpen door Alejandro Mesonero (Head of Alfa Romeo design) en zijn team. De ontwikkeling en productie van de auto zijn daarna overigens zonder hulp van externe bedrijven door Zagato zelf gedaan.
Eerst merkliefde bewijzen
Nog voordat de bijzondere creatie überhaupt gebouwd was, heeft het project al de interesse van een Duitse verzamelaar die deze unieke auto heel graag wil kopen. Op zijn uitdrukkelijke verzoek is daarom de Giulia met handgeschakelde versnellingsbak als basis gekozen. Voordat de Duitser de auto definitief toegewezen krijgt, moet hij eerst in alles zijn liefde voor het merk Alfa Romeo laten zien. Zo gaat dat bij dit soort hyper-exclusieve auto’s. In zijn betoog waarmee de Duitse fan de ontwerpers van Zagato probeert te verleiden de Giulia SWB Zagato juist aan hem te verkopen, blijkt dat hij reeds een royale Alfa Romeo Zagato collectie bezit. Een grote pré als je dit soort zeldzame auto’s wilt overnemen. In zijn garage staan bijvoorbeeld de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio GTA, een Giulia Quadrifoglio GTAm, een zeldzame Alfa Romeo SZ uit 1990 en een eveneens bijzondere 8C Competizione. Daarmee is deze liefhebber al snel geslaagd voor het ‘toelatingsexamen’ en krijgt hij de one-off Giulia SWB toegewezen.
Dit besluit betekent ook dat de unieke Alfa Romeo uiteindelijk niet bij het fabrieksmuseum in Arese, maar in een Duitse garage komt te staan. Voordat de Giulia SWB daar naar binnen wordt gereden, heeft de Zagato-schepping echter een mooie bijdrage aan de Alfa Romeo brand kpi’s geleverd. Publiciteit met een wow-factor.
Inspiratie voor de toekomst
Je kunt daarmee stellen dat Alfa Romeo letterlijk nieuwswaarde ‘produceert’ door één opmerkelijke one-off op de weg te brengen.
Met de ‘echte’ Alfa Romeo Giulia die langzaamaan op leeftijd raakt, bieden design-oefeningen van dit kaliber een welkome gelegenheid om het Italiaanse premiummerk top of mind te houden.
Zowel de design-, lifestyle als de automotive-media smullen van dit soort excentriek nieuws en juist in die hoek zit de potentiële Alfa Romeo doelgroep. Je koopt immers geen Alfa als je geen lifestyle-gevoelige autoliefhebber bent. Nu het merk aan de vooravond staat van een reeks nieuwe modellen is de overbruggings-PR van de Giulia SWB Zagato veel waard. Ook voor het designhuis zelf vormt deze coupé natuurlijk een exclusief visitekaartje. Nu Alfa Romeo verder elektrificeert is de merkwaarde ‘design’ een factor waarmee het Milanese merk zich kan blijven onderscheiden.
De belangrijkste reden van een Alfa Romeo Giulia SWB Zagato one-off is daarom vast niet het jubileum, maar vooral de marketing om de doelgroep te inspireren en aangesloten te houden.
Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl
-
Jos van den Bergh
- Werkt bij: Bureau CRC
- Functie: strategy director
- Website:https://crc-online.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing