[column] Stilte op zijn Frans

[column] Stilte op zijn Frans
  • Design
  • 24 feb 2023 @ 10:21
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Zoevend en verend over de weg. Columnist Jos van den Bergh over de ë-C4 X die Citroën als merk extra glans geeft.

Ooit was de Citroën BX één van de bestverkochte auto’s van Nederland. Toen deze met hydraulische vering uitgeruste middenklasser eind 1982 op de markt kwam, deed het model alles net even anders dan de andere hardlopers in de verkoopstaatjes. Comfortabele veerbollen, een futuristisch dashboard zonder ‘stengels’ voor de verlichting én met roterende schijven als snelheidsmeter plus het kenmerkende zwarte zijruitje. Het model is scherp geprijsd en wordt met een breed aanbod motoren in de markt gezet.

Al snel blijkt de BX het comfortabele alternatief in de middenklasse.

Hoewel de tijden voor de auto-industrie zijn veranderd, gooit la marque au double chevron 40 jaar later met de C4 en ë-C4 weer hoge ogen op de Europese automarkt.

Opnieuw zijn onderscheidende vormgeving en ‘advanced’ comfort de publiektrekkende factoren. Deze week komt daar de extra carrosserievariant ‘X’ bij. De showroomintroductie van deze ‘extra’ ë-C4 vormt een mooie aanleiding om eens in te zoomen op deze nieuwe speler in de elektrische middenklasse.

Alleen elektrisch

De Citroën C4 X komt uitsluitend als volledig elektrisch model op de markt. Qua carrosserievorm noemt de Franse fabrikant de ë-C4 X een fastback cross-over. Dat komt neer op een mix van een hatchback, een SUV en een klassieke sedan. Als je die carrosserietypen als het ware bij elkaar in de mixer doet, is het resultaat het stoere silhouet van de ë-C4 X. In autoland is het momenteel echt een trend dat fabrikanten de meest uiteenlopende designs net zo lang door elkaar mixen totdat er verrassende cross-overs ontstaan. Zo ook bij de ë-C4 X en ten opzichte van de gewone C4 voegt het cross-over-zusje een flink stuk lengte en een sierlijk gevormde kofferbak toe. Net zoals het compacte zusje staat ook de ë-C4 X wat hoger op de wielen. Wat betreft de stoere uitstraling heeft de tijd sinds het succes van de Citroën BX zeker niet stil gestaan.

Zakelijk interessant

De extra ruimte ten opzichte van de gewone C4 zou wel eens kunnen betekenen dat de doelgroep van de ë-C4 X zich nog wat meer in het zakelijke segment gaat bevinden. Met 360 kilometer bereik (WLTP) is de afstand die op een volle accu afgelegd kan worden ruim voldoende voor zakelijk verkeer in Nederland, ook omdat de accu’s in een half uur laden weer 80% vol zijn.

Als je de tijd hebt kan de ë-C4 ook gewoon aan het stopcontact worden opgeladen. Handig als je als liefhebber van Frans comfort met deze auto naar je tweede huisje in Frankrijk wilt rijden.

Dan zet je ‘m gewoon ’s nachts aan het stopcontact en ben je niet afhankelijk van laadpunten die er in afgelegen streken nog minder zijn. Vooraf wel even checken hoe actueel de bedrading van het huis is, maar dat geldt bij het laden van alle elektrische auto’s. Belangrijk voor de kopers is dat de ë-C4 X waar mogelijk dus gewoon aan de huisstekker kan.

Value for money

De clientèle voor deze nieuwe Citroën zal grotendeels bij een groep vreemd merkrijders vandaan moeten komen. Natuurlijk rijdt er nog een beperkt aantal Citroën C4’s van de vorige generatie rond of kun je als dealer de eigenaren van een jongere C4 Cactus aanschrijven. Die laatste was ook een heerlijk eigenwijs model, dus onder die eigenaren zou zo maar een koper gevonden kunnen worden. Zeker als deze wat extra ruimte zoekt.

De andere kopers van de nieuwe Citroën ë-C4 X vinden de Fransen ongetwijfeld in de groep zakelijke rijders die mogen leasen of onder mensen met een mobiliteitsbudget. Met een vanaf-prijs van €40.840 blijft de bijtelling acceptabel en als je daar de €2950 overheidssubsidie nog vanaf haalt, staat er toch heel veel (uitgesproken) auto voor een acceptabel bedrag klaar. Met een vanaf-tarief van €459 per maand private lease probeert de Parijse fabrikant ook een graantje mee te pikken van de particuliere markt. Ook dat maandbedrag slaat geen gek figuur in de huidige automarkt.

Naast value for money is ‘advanced comfort’, de belangrijkste merkwaarde van Citroën, een USP om de doelgroep te overtuigen, want nog altijd is er op de Nederlandse markt een brede club consumenten gevoelig voor joie de vivre op wielen.

Wat dat betreft is er sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw weinig veranderd.

Elektrisch zoeven

De ë -C4 X zet zo een lange traditie van comfortabel rijden verder voort en het is dan ook niet vreemd dat de introductiecampagne van de ë C4 X zich rond het thema ‘De kracht van kalmte’ afspeelt. Die boodschap vat daarmee precies samen op welke gebied de belangrijkste aankoopreden van dit nieuwe model zich bevindt: silence op z’n Frans. Het gebrek aan motorgeluid in een volledig elektrische auto gaat immers harmonieus samen met het comfortabele onderstel en het luxe interieur dat de ë-C4 X te bieden heeft. Saillant detail van de televisiecommercial is dat er nog een glimp van iconen Citroën C6 en Citroën XM in verwerkt zit. Let maar eens goed op! Zowel de XM als de C6 waren respectievelijk 30 jaar en 15 jaar terug auto’s die bekend stonden als vliegend tapijt. Deze comfort-wonderen opereerden ook toen al in een markt die gedomineerd werd door strak geveerde sedans. En daar ligt anno 2023 ook de kracht van deze nieuwe ë-C4 X. Met slechts licht bandgeruis 100% elektrisch zoeven over ’s lands wegen en elke oneffenheid soepel door het onderstel laten wegpoetsen. Daar ligt het belangrijkste aankoopmotief van deze cross-over.

Extra comfortabele overstap

Kalmte is daarmee niet alleen hetgeen de ë-C4 X je te bieden heeft, maar ook de centrale boodschap van de marketingcampagne. Laat de betekenis van dat woord nu ook nog eens goed passen bij het karakter van elektrische auto’s en je weet dat hier een groeiende doelgroep voor te vinden is. In automarketing is het daarbij onderscheidend om de factor ‘kalmte’ als unique selling point te kiezen. Waar veel merken juist op zaken als strak sturen, sportief rijgedrag en performance zitten, schuift Citroën bij de ë-C4 X niet alleen heel rustig de waarde waarin het merk al jaren goed is naar voren, maar ook één die perfect past bij de beleving van elektrisch rijden. Deze fastback cross-over zal daarmee de toch al sterke positie van de ë-C4 in de markt van elektrische middenklassers verder verbeteren. De €2950,- subsidie van de overheid maakt de overstap dan nog eens extra comfortabel.

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken