[column] Behoefte

  • Bureaus
  • 2 sep 2022 @ 08:30
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Onderzoek. Het is zo ongeveer het saaiste woord, maar ook het gevaarlijkste. ‘We gaan de boel onderzoeken’. Ja, en wat komt daar dan uit? Het moment van de waarheid. Blijken de feiten heel anders te zijn dan je altijd hebt gedacht. Blijkt niemand behoefte te hebben aan groene ketchup, Google Glass of New Coke. Blijkt bijvoorbeeld dat je reclame- en marketinggeld totaal verkeerd is besteed.

De daadwerkelijke behoefte van de consument blootleggen, meerwaarde bieden als merk, loyaliteit kweken, merkvoorkeur bouwen. Marketing is nog niet zo makkelijk, want de ziel van de consumerende mens is soms net zo ongrijpbaar als een paling in het snot. Ik geef het u te doen.

We denken te weten wat de mens wil, maar de historie heeft geleerd dat niets zo grillig is als de mens (en het weer en de Belastingdienst). Het ene moment wil hij/zij alles, het andere moment moet het opeens allemaal duurzaam, groen of juist minder en moet het merk van mij houden en aanvoelen dat ik maatschappelijke impact wil maken. Het zijn net kleuters in een zandbak. Dan het harkje, dan de zeef, dan het schepje en weer terug naar het harkje.

De behoefte van de mens, het blijft tobben. De uitdaging voor marketeers op dit vlak wordt de komende jaren alleen maar groter. Gelukkig zijn er bureaus die steeds vaker via marktonderzoek - ook al is het maar een flintertje - de echte wensen van de consument boven water tillen. De methodes worden steeds geavanceerder, slimmer en technologischer. Kortom, onderzoek kan een beter inzicht in die behoeften duidelijk maken, maar de marketeer zal toch ook zijn fingerspitzengefühl moeten blijven gebruiken om de juiste signalen op te vangen.



P.S. We deden voor deze editie natuurlijk zelf ook een onderzoekje, samen met onze partner Validators, en zoomden in op het aankoopgedrag van consumenten als het gaat om levensmiddelen en dan vooral de keuze tussen huismerk en A-merk in tijden van crisis. 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken