[column] Nieuwsgierige mensen komen verder

[column] Nieuwsgierige mensen komen verder
  • Design
  • 22 sep 2022 @ 15:39
  • 3199 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Ruigrok NetPanel beweegt mee met de tijd en daarom is er nu een frissere look en een aangepaste naam. Sinds deze week gaat het marktonderzoeksbureau door het leven als Ruigrok.

In deze blog vertelt Martijn van der Veen, partner en verantwoordelijk voor marketing, waarom ze deze beslissing hebben genomen, hoe ze te werk zijn gegaan, wat er verandert en vooral ook wat er niet verandert.

Na zestien jaar met dezelfde huisstijl vonden wij het tijd voor een frissere look en een ‘nieuwe’ naam. Vol trots introduceren we daarom ons nieuwe logo en huisstijl. Bovendien verkorten we onze naam en gaan verder door het leven als Ruigrok, een bekende, sterke naam in de branche. Tijdens het MIE ’22 hebben de bezoekers onze nieuwe huisstijl al in het echt kunnen bewonderen.

In het logo hebben we onze herkenbaarheid vastgehouden. De twee helften van het beeldmerk staan voor onderzoek en advies, maar ook voor vraag en antwoord. Wie goed kijkt, ziet ook een knipoog naar de grafieken waarmee wij resultaten inzichtelijk maken voor onze opdrachtgevers. De lijnen in het logo symboliseren de gelaagdheid waaruit een goed onderzoek uit bestaat. We cirkelen om een onderwerp heen, bekijken het van alle kanten, pellen door tot we bij de kern komen. Methodisch, maar niet statisch. Objectief, maar verre van afstandelijk. Want we zitten er met ons hart in.

Even terug

In 2006 besloten we onze twee merken Ruigrok MC – kwalitatief marktonderzoek en communicatie – en NetPanel – online kwantitatief onderzoek met eigen panel – samen te voegen tot één merknaam: Ruigrok NetPanel. Zo wilden we de zichtbaarheid van beide namen optimaal gebruiken. Inmiddels is het in de markt wel bekend dat we kwalitatief en kwantitatief onderzoek doen en hebben we onze merknaam verkort.

Bijdragen aan succes

Ons uiterlijk verandert een beetje, maar onze service blijft hetzelfde. We blijven hoge kwaliteit combineren met een hoog serviceniveau.

Dat is wat onze klanten zo waarderen in ons. Met maatwerkonderzoek, workshops en advies werken we samen met onze opdrachtgevers aan klantgerichte communicatie, producten en dienstverlening. Door de jaren heen zijn we als fullservice marktonderzoekbureau ook steeds meer een adviserende rol in gaan nemen en ook dat verandert niet. Hoe kan je onderzoek het best in zetten, welk type onderzoek werkt het best voor jouw vraagstuk en wat kun je vervolgens met de resultaten? Zo verbinden we meningen met feiten, emoties met cijfers en onderzoek met advies en dragen we bij aan het succes van onze klanten.

Begin met vragen

‘Begin met vragen' is onze nieuwe pay-off, immers, nieuwsgierige mensen komen verder, zijn creatiever en maken betere verbindingen. Via kwantitatief en kwalitatief onderzoek geven wij jouw klant een stem. Natuurlijk is er niets mis met kennis, modellen en intuïtie, maar alleen door te vragen kun je écht onderbouwd beslissen. Begin met vragen is een oproep aan iedereen die nieuwsgierig is, aan iedereen die oog voor de klant heeft. De wil om altijd door te vragen is wat iedereen die bij Ruigrok werkt verbindt. Door te vragen kun je het onderbuikgevoel onderbouwen, met cijfers en met meningen.

Practice what you preach

Uiteraard zijn we bij de ontwikkeling van onze nieuwe huisstijl niet over een nacht ijs gegaan. Voor onze opdrachtgevers doen we regelmatig onderzoek naar huisstijlen, logo’s en campagne-uitingen.

Bij onze eigen rebranding hebben we ook zelf weer ervaren hoe waardevol dit is. In twee rondes onderzochten we de impact van onze nieuwe huisstijl, onder onze eigen medewerkers en onder onze zakelijke doelgroepen.

Dat deden we om eerst een overwogen keuze te maken tussen verschillende logo-richtingen en om vervolgens onze uiteindelijke keuze te finetunen en aan te scherpen. Door open en gesloten vragen te stellen hebben we veel input verzameld om de juiste keuzes te kunnen maken. Kortom: ‘Begin met vragen’.

Kudos voor Vechtlust

Het team van Vechtlust heeft ons in alle fasen van dit traject heel goed begeleid. Door steeds weer de juiste kritische vragen te stellen hebben ze ons echt op scherp gezet. Heel knap hoe ze al onze input hebben verwerkt tot een helder verhaal. Dat vraagt niet alleen om een fikse dosis creativiteit, maar ook om een sterk analytisch vermogen en goed vakmanschap.

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken