TikTok-campagne Spar speelt in op food-identiteit Gen Z

TikTok-campagne Spar speelt in op food-identiteit Gen Z
  • Food-en-retail
  • 7 mei 2025 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Spar en Monkeys & Bananas slaan de handen ineen voor een nieuwe TikTok-campagne onder de naam Flavour ID. De campagne richt zich op de TikTok-generatie en speelt in op de rol van food als lifestyle-statement.

Met humoristische content, herkenbare situaties en AI-gedreven 'snackhacks' wordt het vernieuwde Spar-assortiment op een TikTok-native manier onder de aandacht gebracht. De uitdaging was volgens de betrokkenen: hoe breng je een winkelformule én een vernieuwend assortiment onder de aandacht van een doelgroep die zélf de trends bepaalt? Spar en Monkeys & Bananas bedachten het antwoord in vorm van een creatieve strategie waarin food als identiteit centraal staat.

'Gen Z ziet eten niet alleen als brandstof, maar als een lifestyle—wat je eet, zegt iets over wie je bent. We willen jongeren niet aanspreken met reclame, maar met formats waar ze écht op aanslaa', licht Meraux de Schutter, strateeg bij Monkeys & Bananas toe. 'We combineren TikTok-native formats met AI-insights en creators die dicht op de doelgroep zitten. Van snack-dilemma’s tot sterrenbeeld-snacks: alles draait om herkenbaarheid, humor en interactie.'

De campagne bestaat volgens dee makers uit vijf videoformats waarin 'creators' centraal staan:
● Herkenbare en grappige food-etiquette sketches
● AI-gegenereerde snackhacks getest door creators
● Snack-dilemma’s die uitnodigen tot TikTok stitches
● Snackvoorspellingen op basis van bijvoorbeeld sterrenbeelden
● Typetjes gekoppeld aan het nieuwe Spar-snack assortiment

'Met de campagne Flavour ID maken we food weer leuk en sociaal relevant', aldus Chrischa Ligtenberg, Marketing Manager bij Spar. 'We willen jongeren bij Spar niet alleen bereiken, maar ook verrassen – met een snack, een glimlach én een TikTok-moment.'
De campagne is vanaf nu live op TikTok en wordt uitgerold met een mix van in-house geproduceerde formats en bijdragen van Brand Creators.
(beld: Spar)

Over Spar 
'Spar Holding is gevestigd in Waalwijk en is in Nederland merkhouder van de formule Spar. In totaal gaat het om ruim 450 winkels die worden gerund door zelfstandige ondernemers. Spar Holding is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie.
Spar is dé favoriete gemakswinkel en creëert betrokkenheid in de buurten en wijken. Opgericht in Nederland in 1932 door Adriaan van Well. Met ruim 13.000 winkels in 50 landen is Spar een van de grootste foodretailers ter wereld.'

(bron: Spar)
 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken