TikTok-campagne Spar speelt in op food-identiteit Gen Z

- Food-en-retail
- 7 mei 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 7 mei 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Spar en Monkeys & Bananas slaan de handen ineen voor een nieuwe TikTok-campagne onder de naam Flavour ID. De campagne richt zich op de TikTok-generatie en speelt in op de rol van food als lifestyle-statement.
Met humoristische content, herkenbare situaties en AI-gedreven 'snackhacks' wordt het vernieuwde Spar-assortiment op een TikTok-native manier onder de aandacht gebracht. De uitdaging was volgens de betrokkenen: hoe breng je een winkelformule én een vernieuwend assortiment onder de aandacht van een doelgroep die zélf de trends bepaalt? Spar en Monkeys & Bananas bedachten het antwoord in vorm van een creatieve strategie waarin food als identiteit centraal staat.
'Gen Z ziet eten niet alleen als brandstof, maar als een lifestyle—wat je eet, zegt iets over wie je bent. We willen jongeren niet aanspreken met reclame, maar met formats waar ze écht op aanslaa', licht Meraux de Schutter, strateeg bij Monkeys & Bananas toe. 'We combineren TikTok-native formats met AI-insights en creators die dicht op de doelgroep zitten. Van snack-dilemma’s tot sterrenbeeld-snacks: alles draait om herkenbaarheid, humor en interactie.'
De campagne bestaat volgens dee makers uit vijf videoformats waarin 'creators' centraal staan:
● Herkenbare en grappige food-etiquette sketches
● AI-gegenereerde snackhacks getest door creators
● Snack-dilemma’s die uitnodigen tot TikTok stitches
● Snackvoorspellingen op basis van bijvoorbeeld sterrenbeelden
● Typetjes gekoppeld aan het nieuwe Spar-snack assortiment
'Met de campagne Flavour ID maken we food weer leuk en sociaal relevant', aldus Chrischa Ligtenberg, Marketing Manager bij Spar. 'We willen jongeren bij Spar niet alleen bereiken, maar ook verrassen – met een snack, een glimlach én een TikTok-moment.'
De campagne is vanaf nu live op TikTok en wordt uitgerold met een mix van in-house geproduceerde formats en bijdragen van Brand Creators.
(beld: Spar)
Over Spar
'Spar Holding is gevestigd in Waalwijk en is in Nederland merkhouder van de formule Spar. In totaal gaat het om ruim 450 winkels die worden gerund door zelfstandige ondernemers. Spar Holding is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie.
Spar is dé favoriete gemakswinkel en creëert betrokkenheid in de buurten en wijken. Opgericht in Nederland in 1932 door Adriaan van Well. Met ruim 13.000 winkels in 50 landen is Spar een van de grootste foodretailers ter wereld.'
(bron: Spar)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Meraux de Schutter
- campagne
- retail
- gedrag
- food identity
- socials
- TikTok
- retailmedia
- sociaal relevant
- strateeg
- Marketing Manager
- Monkeys & Bananas
- Flavour ID
- Gen Z
- Spar
- Chrischa Ligtenberg
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers