[column] Lancia's rinascimento

[column] Lancia's rinascimento
  • Design
  • 6 jan 2023 @ 10:18
  • Link
  • Jos van den Bergh
    Jos van den Bergh

    strategy director
    Bureau CRC
  • Geen tag

Onze columnist Jos van den Bergh over de wedergeboorte van een iconisch Italiaans merk. Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.

Sinds 2014 is het automerk Lancia alleen nog in Italië te koop. Ondanks de magie die er aan het merk kleeft, kunnen klanten buiten de laars geen nieuwe Lancia meer kopen. Gevoelsmatig is Lancia daarmee naar de achtergrond verdwenen. In Italië is het merk echter onverminderd populair en staat de sierlijke Lancia Ypsilon nog altijd bovenin de verkooplijstjes. Misschien ook daarom is er bij fabrikant Stellantis het besef ontstaan dat Lancia ten noorden van de Alpen ook nog bestaansrecht heeft. In het najaar van 2022 kondigt het concern vervolgens de Rinascimento, de wedergeboorte, van het iconische merk aan.

Recent trapte het Lancia-management het elektrische tijdperk af met de presentatie van het nieuwe merklogo en daarmee komt de terugkeer van het automerk dan toch in een stroomversnelling.

Met elektrische premiumauto’s vol elegantie en getekend vanuit de Pu+Ra-designtaal hopen de Italianen een graantje van het luxe segment mee te gaan pikken.

Pu+Ra Design

Een belangrijke troef bij de wedergeboorte van Lancia is het Pu+Ra Design. Dit is de pure en radicale designtaal waar vanuit alle toekomstige Lancia-modellen ontworpen worden. Een mix van verleden en toekomst. Met het gepresenteerde driedimensionale manifest Lancia Pu+Ra Zero biedt het merk de inspiratie voor drie nieuwe Lancia-modellen die tussen 2024 en 2028 worden geïntroduceerd. De voorzijde van de Lancia Pu+Ra Zero toont daarbij een nieuwe interpretatie van de historische Lancia-grille, de ‘calice’, die nu met drie lichtstralen op iconische wijze is gericht op de toekomst. “Vandaag begint voor Lancia een nieuw tijdperk, met een nieuw logo en een heldere designvisie,” zegt Luca Napolitano, CEO van Lancia hierover tijdens de wedergeboorteshow van het merk. Het toekomstige Lancia kenmerkt zich enerzijds door de pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia, maar wordt anderzijds ook gecombineerd met moderne radicaliteit en eigentijdse eenvoud. Meubelstukken, (gerecyclede) materialen, architectuur en mode vormen eveneens inspiratiebronnen voor het toekomstige Lancia.

Drie iconische modellen

De komende zes jaar brengt Lancia drie nieuwe modellen op de markt. Binnen twee jaar wordt de nieuwe Lancia Ypsilon aan het publiek gepresenteerd.

De volgende generatie van deze compacte doch modieuze stadsauto heeft een volledig elektrische aandrijving en is het eerste model dat vanuit de nieuwe Pu+Ra-designfilosofie wordt ontwikkeld. Later volgt nog een nieuw vlaggenschip van circa 4, 60 meter lengte en pas in 2028 komt de langverwachte Lancia Delta op de markt. De nieuwe Delta onderscheidt zich met een even zo uitgesproken als elegant design en beschikt eveneens over een 100% elektrische aandrijflijn. De Lancia Delta is bijna viereneenhalve meter lang en zit qua grootte daarmee precies tussen de compacte Ypsilon en het royale Lancia topmodel in. 50% van de toekomstige verkopen denkt Lancia online te gaan doen en de merkshowrooms beperken zich tot de Europese steden. In Italië zelf wil Lancia daarbij het aantal dealers met zo’n 15% reduceren. De toekomst van Lancia-verkoop ligt daarmee bij de online kanalen en de strak door de fabriek aangestuurde brand stores.

Nieuw logo

Met de komst van de nieuwe modellen wordt ook het Lancia-logo aangepast. De nieuwe trots markeert het begin van het elektrische Lancia-tijdperk en is een evolutie van het huidige beeldmerk. In de 116-jarige historie van het merk zijn er al zeven Lancia-logo’s geweest, maar net zoals bij eerdere logo’s doet ook het huidige logo denken aan een elegant juweel. Het heeft een klassieke esthetiek, waarbij eenvoudige en pure elementen samenkomen met precisie in kleur, materialen en afwerking. Het nieuwe Lancia-logo is naar de fabrikant beschrijft ‘progressief klassiek’ en bevat alle kenmerkende elementen van het historische beeldmerk, zoals wiel, vlag, schild, lans en letters. Alle ingrediënten zijn opnieuw geïnterpreteerd en daarmee klaargestoomd voor het toekomstige Lancia. Deze consistente merkelementen staan symbool voor het erfgoed van Lancia, maar het nieuwe logo is eenvoudiger met een eclectisch accent door de asymmetrische lans. Ook de Lancia-letters zijn vernieuwd met een origineel font dat is geïnspireerd op de hoogwaardige Italiaanse mode die nauw verbonden is met de historie van het merk.

Fare belle figura

Met de onthulling van de nieuwe Lancia designfilosofie is een belangrijke stap naar de toekomst gezet.

Stellantis denkt in de cocktail van elegantie, design, modieuze Italiaanse materialen, elektrificatie en het rijke erfgoed van Lancia weer een extra stukje van de premiumautomarkt af te snoepen.

Waar zustermerk DS Automobiles heel erg de aansluiting met de Parijse mode en architectuur zoekt, lijkt Lancia hetzelfde kunstje binnen het Italiaanse territorium te moeten gaan vertonen. Vanuit de boardroom van Stellantis beredeneerd is dat ook een logische stap, want de Italiaanse elegantie biedt een haast eindeloze hoeveelheid inspiratie voor een automerk. Tel daarbij de rijke historie van Lancia op en de efficiency die Stellantis inmiddels bij de ontwikkeling van bodemgroepen en aandrijflijnen heeft gerealiseerd en het kan bijna niet anders dat Lancia 2.0 ook buiten Italië een doelgroep gaat vinden.

Iedereen die de Italiaanse lifestyle op waarde weet te schatten, kan in de toekomst voor zijn of haar auto bij Lancia terecht. Bij de start staat er sowieso al een leger liefhebbers klaar. Want net als ik zijn die iconen zoals de Aurelia, Delta, Thema en Thesis nog niet vergeten. Vanaf 2024 is het gewoon fare bella figura con Lancia…

Jos van den Bergh (1973) vervulde 20 jaar lang diverse pr- & communicatiefuncties in de auto-industrie. Daarna ging hij aan de slag als automotive expert bij verschillende reclame- en consultancybureaus. Tegenwoordig is hij als Marketing Strategy Director verbonden aan bureau CRC in Leusden. Een 360 graden reclamebureau dat zowel voor toonaangevende automerken, grote dealergroepen als retailers marketingoplossingen biedt. Voor MarketingTribune volgt hij kritisch de ontwikkelingen in de sterk veranderende autowereld. Meer weten of reactie? Mail Jos geheel vrijblijvend op jos@crc-online.nl

 

Jos van den Bergh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken