Bibliotheken laten zien wat er allemaal kan in campagne

- Bureaus
- 26 aug 2024 @ 07:47
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 26 aug 2024 @ 07:47
- Michiel van Zaane
De openbare bibliotheken in Nederland lanceren een landelijke campagne om iedereen in Nederland te laten weten dat je voor veel meer bij de Bibliotheek terecht kan dan dat mensen nu denken. Het is voor het eerst dat de bibliotheken een collectieve landelijke campagne voeren.
Met bijna 1.300 bibliotheken in Nederland is er altijd wel eentje in de buurt. Maar niet iedereen komt er nog, en - zo blijkt uit onderzoek van bureau Annalec t- veel mensen hebben een verouderd beeld van wat je er kan vinden en kunt doen. 70% van de ondervraagden ziet de bibliotheek nog altijd als een rustige plek om te lezen, leren of de computer te gebruiken. Daarmee doe zij de bibliotheek, maar ook zichzelf tekort.
Het thema van de door Total Design ontwikkelde campagne is: “Ontdek wat je allemaal kan”. Klaas Gravesteijn (Vereniging van Openbare Bibliotheken): ‘Met de slogan “Ontdek wat je allemaal kan” roepen we niet alleen mensen op om het aanbod van de bieb te ontdekken, maar ook om zichzelf te blijven uitdagen. En dat kan iedereen bij de bieb, ongeacht hun leeftijd of vaardigheden.’
De merkbelofte wordt ingevuld met voorbeelden die staan voor de diversiteit van wat er allemaal kan bij de Bibliotheek: een kind dat met een 3D-printer een T-Rex heeft gemaakt, een bibliotheekbezoeker die leert voor haar auto theorie-examen en iemand die aan zijn digitale vaardigheden wil werken.
Breed aanbod
Met deze imagocampagne richt de bibliotheek zich met name op niet-gebruikers, terwijl ook de huidige leden lang niet altijd het juiste beeld hebben. Voor de campagne-commercials zijn bewust gebruikers en diensten gekozen die het brede aanbod van de bibliotheek over het voetlicht brengen.
Gravesteijn: ‘Bibliotheken zijn al jaren actief op heel veel maatschappelijke en educatieve terreinen. Je kunt er bijvoorbeeld terecht voor allerlei cursussen, taal- en computerhulp, vragen over overheidswebsites, huiswerkbegeleiding, 3D-printen, maakplaatsen en culturele bijeenkomsten. We hopen met deze campagne eenieder nieuwsgierig te maken om het aanbod te komen ontdekken.’
Milo van der Meij (Total Design): ‘Wat de bibliotheek allemaal kan bieden aan mensen is het best bewaarde geheim van Nederland. De bibliotheek is tegenwoordig de huiskamer van de samenleving. Misschien wel de laatste plaats waar je kan zijn zonder iets te hoeven kopen. We zijn er trots op dat we dit A-merk meer inhoudelijke bekendheid kunnen geven.’
De campagne start op 26 augustus en wordt uitgerold op televisie, online en social media. Daarnaast is de website bibliotheek.nl aangepast en kunnen lokale bibliotheken gebruikmaken van campagnematerialen om hun lokale aanbod aandacht te geven.
Credits:
Opdrachtgever: Vereniging Openbare Bibliotheken, Cyril Crutz, Mijke Morselt, Erma van Lamoen, Sander Voerman, Cathelijne Kuiters, Rina Sanders, Janneke Bloemheuvel, Marion Glaudemans.
Bureau: TD Amsterdam
Strategie: Trudelies van der Poel
Account: Milo van der Meij, Eveline Wiegmans,
Concept en creatie: Martijn van den Brakel en Peter Clercx.
Productiemaatschappij: Lukkien
Regie: René Nuijens
Producers: Frank van der Horst, Maaike Wolterink, Jos Leene.
Voice-over: Wildebras
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- Wegenwacht richt pijlen op jongere doelgroep
- VGZ zet met nieuwe campagne aan tot denken
- Nieuwe merkcampagne BPD: luisteren bouwt buurten
- Closed on Monday kiest Sheltersuit na pitchtraject
Laatste Nieuws
- ANWB Private Lease en Marktplaats... 21-11-2025
- Van Geloven kiest Joe Public als... 21-11-2025
- OK Creative Agency lanceert... 21-11-2025
- Herpositionering versterkt rol WTC... 21-11-2025
- The Social Hub kiest voor UM20-11-2025
- FMI rebrandt naar Sour Supplier19-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

