AH introduceert kijk-, ruik- en proef-logo op zuivelverpakkingen

AH introduceert kijk-, ruik- en proef-logo op zuivelverpakkingen
  • Food-en-retail
  • 9 sep 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingInnovatieFood

Albert Heijn start als eerste Nederlandse supermarkt het 'kijk, ruik en proef-logo' op verpakkingen. Albert Heijns eigen merk magere en volle yoghurt en de karnemelk zijn de eerste producten die dit nieuwe logo dragen.

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid in verschillende fases van de voedselketen. Bewustwording en kennis over de houdbaarheid van voedsel zodat klanten thuis minder verspillen, is daarom belangrijk. Daarnaast introduceert de supermarktketen nu ook dynamisch afprijzen op houdbare producten.

Albert Heijn wil in 2030 voedselverspilling met 50% verminderd hebben ten opzichte van 2016. Daarom onderneemt Albert Heijn tal van initiatieven in de hele voedselketen om voedselverspilling te reduceren. In 2023 reduceerde Albert Heijn 3,6 miljoen kilogram voedselverspilling, waarmee in totaal bijna 13% reductie is behaald ten opzichte van 2016.  

Kijk, ruik en proef  
Vanaf deze week staat het kijk-, ruik- en proeflogo bij Albert Heijn op de eerste eigen-merk zuivelproducten, aldus de grootgrutter uit Zaandam. 'Samen met de Coalitie Houdbaarheid creëert Albert Heijn hiermee bewustzijn over de houdbaarheid van voedsel. Vanochtend overhandigde Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn het eerste product met het nieuwe logo aan Toine Timmermans van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Komende jaren wordt het logo ook op andere eigenmerk verpakkingen met een ‘ten minste houdbaar tot’-code.' 

Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn overhandigde het eerste product met het nieuwe logo aan Toine Timmermans van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling (foto boven).

Dynamisch afprijzen   
Een andere manier waar Albert Heijn al sinds 2022 op inzet om voedselverspilling terug te dringen is dynamisch afprijzen, onder meer op verse producten. Sinds kort zien klanten ook elektronische schapkaartjes met korting op houdbare producten. Bij dynamisch afprijzen tonen elektronische schapkaarten de oplopende korting voor producten die tegen een houdbaarheidsdatum aanzitten. Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel wordt verspild en de korting kan oplopen tot 70%. Dus beter voor het milieu en de portemonnee.   
(PvWK, foto: AH)

Meer stappen die AH zegt te zetten om voedselverspilling tegen te gaan:    

  • Brood van Gisteren; brood dat op de dag na levering tegen een voordelige prijs wordt verkocht. 15 miljoen broden (10 miljoen kg) zijn er verkocht sinds 2021; 
  • Verspil mij niet zakjes; voor € 1,- krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een plekje heeft, maar nog steeds even lekker is. 4 miljoen zakjes verkocht sinds 2021;  
  • AH Overblijvers; pakketten met producten die aan het eind van de dag overblijven in de winkel omdat ze een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan, maar waarvan de kwaliteit nog goed is. 2 miljoen pakketten (4,6 miljoen kg) verkocht sinds 2022; 
  • In de strijd tegen voedselverspilling werkt Albert Heijn ook samen met leveranciers. Als onderdeel van het 10x20x30 World Resources Institute (WRI) initiatief werkt Albert Heijn met de grootste leveranciers aan het verminderen van voedselverspilling.   
    (bron: AH)
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken