
Mattmo is B Corp gecertificeerd
Mattmo Creative maakt vandaag bekend B Corp gecertificeerd te zijn. Het Amsterdamse bedrijf sluit zich daarmee aan bij een wereldwijd groeiende community van ruim 8.000 bedrijven die purpose-gedreven naar winst streven.

Beauty-platform Beautify gaat op in NSMBL
Lifestylewebsite NSMBL versterkt zich met Beautify vanaf 1 juli 2024. De digitale titel van Mediahuis Nederland focust vooral op het lifestyle-aspect, maar zal zich met deze uitbreiding meer verdiepen in beautynieuws en zelfontwikkeling.

Versace zet AR en Snapchat in voor sneakercollectie
Voor de lancering van de nieuwe Versace Mercury sneakercollectie werkt Versace samen met Snapchat om de schoenen tot leven te brengen. Snapchatters kunnen de collectie ervaren door een aantal Augmented Reality-experiences, die de digitale en fysieke wereld met elkaar verbinden.

Samsung, Disney en Pixar doen de was
In een nieuwe campagnevideo, gemaakt samen met Disney en Pixar, laat Samsung zien hoe de Bespoke AI wasmachines en -drogers wassen en drogen een stuk simpeler maken. De video bevat personages uit de film ‘Inside Out 2’, die op 14 juni in de bioscoop verschijnt.

DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia
‘Het volgende station voor deze Pepsi-trein is Jiaxing-centrum, deze Pepsi-trein stopt zo op Jiaxing-station, vergeet uw bezittingen niet.’ Dit hoorde ik in een hogesnelheidstrein vanuit Shanghai. Naast alle Pepsi-logo’s op en in de trein is blijkbaar zelfs het intercom-bericht te koop in de Chinese staatstreinen.

WINNAAR: Celvin de Bie van Intertoys: 'Iedereen moet aan boord zijn om de groei te laten slagen'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend, een jaarlijks spraakmakend gezamenlijk initiatief. We maakten al kennis met de vijf kandidaten. Intussen is Celvin de Bie, Head of Marketing bij Intertoys, tot winnaar uitgeroepen.

G-Star Raw presenteert Homegrown Denim
G-Star Raw presenteert Homegrown Denim, het eerste denimmerk dat met succes katoen in een kas verbouwt, waardoor het minder vervuilend is.

SAN ACCENTEN 2023: ABC voor Hema, Joe Public en Bol
Zojuist zijn de winnaars van de SAN Accenten 2023 bekend gemaakt. Hema, Joe Public Amsterdam en Bol gingen er met de Accenten voor respectievelijk Adverteerder van het Jaar, Bureau van het Jaar en Consistent vandoor. Celvin de Bie van Intertoys won de Next Merkenbouwer Accent en Aigency Amsterdam werd uitgeroepen tot New Kid on the Block. Opvallend is dat bureau Fightclub als adverteerder maar liefst drie Accenten in de wacht sleepte met de eigen bureaucampagne de AI 100.

GENOMINEERD Joost van der Werf van FrieslandCampina Professional: 'Het is complex om grote internationale campagnes op te zetten met content die werkt voor zowel Zweden als Italië'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. Nummer vijf van het quintet genomineerden is Joost van der Werf, Branding & Communication Manager Debic EMEA bij FrieslandCampina Professional.

In het wiel van... Menno Dings (Rondom Lopen Groep)
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de derde aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek Menno Dings, Manager Marketing, New Business & Events bij de landelijke zorgorganisatie Rondom Lopen Groep.

GENOMINEERD Jules Ruig van Mr Marvis: 'Een sterk merk is commercieel succesvol èn levert een bijdrage aan de maatschappij'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De vierde van het vijftal is Jules Ruig, Head of Sustainability & Business Development Manager bij Mr Marvis.
![[column] Wees zuinig op je logo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wees zuinig op je logo!
Merklogo’s vormen een cruciaal onderdeel van je branding en zijn het uithangbord van het merk en de achterliggende organisatie. Verander het logo – alleen als het moet ! - dan ook in kleine beheersbare stapjes en doe het niet rigoureus in één keer.

GENOMINEERD Julie van Bergen van Riedel: 'Twee totaal verschillende drankenmerken managen, was soms ingewikkeld'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De derde van het vijftal is Julie van Bergen, Marketing Manager Maaza, Van de Boom & E-com bij Riedel.

ESPRIX 2024: 0 goud, 6 zilver, 26 brons; meeste awards voor Kruidvat
Kort samengevat dit jaar: 32 bekroningen voor 25 cases. Of ze waren creatief of effectief, maar die unieke gouden combinatie waar de Esprix voor staat, zat er dit keer niet in.

Uitbreiding voor MHX
De creatieve studio van Mediahuis, MHX, breidt het team uit met twee nieuwe creatieven. Max Hochstenbach en Tom Nieuwenhuis vervullen beiden de rol van Concepter & Designer.

Nieuwe merkidentiteit SAN
The Others heeft in samenwerking met Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) de bestaande SAN identiteit aangepast.

GENOMINEERD: Kim van der Velden van Swapfiets: 'In steden als Parijs of Londen is fietsen nog niet vanzelfsprekend'
In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De tweede van het vijftal is Kim van der Velden Brand Manager bij Swapfiets.

In het wiel van... Daan Hulzinga (NS)
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de tweede aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek Daan Hulzinga, Marketeer/CRM specialist bij de Nederlandse Spoorwegen.

Rhandy Biemans van Lu: 'Het is belangrijk dat ik een grote affiniteit met het product heb'
Rhandy Biemans is de marketingverantwoordelijke voor het koekjesmerk Lu in Nederland bij Mondelez International. Voor aflevering 107 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn favoriete marketingkanaal is uiteraard MarketingTribune, vanwege de persoonlijke touch achter de verhalen van alle marketeers van Nederland!’

Plastic Soup Foundation lanceert AI-campagnefilm 'Life of Plastic'
De Plastic Soup Foundation lanceert de bijna geheel in/met AI geproduceerde film ‘Life of Plastic. De corporate commercial vertelt het verhaal over plastic van productie, tot de minideeltjes waarin het uiteenvalt – die in ons lichaam terecht kunnen komen.

ABN Amro en Straat ontwerpen postzegel tegen fraude
Bijna één op de acht Nederlanders weet niet dat een bank nooit zal vragen om hun betaalpas per post op te sturen. ABN Amro start daarom een campagne om de kennis over bankfraude bij consumenten te vergroten. Onderdeel daarvan is een speciale postzegel.
![[column] Musea als merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Musea als merk
Als u in de ochtend op weg naar uw werk naar de radio luistert, dan hoort u wellicht regelmatig een radiocommercial van één van de Nederlandse musea, zoals Museum de Fundatie uit Zwolle over hun nieuwste tentoonstelling over kunst uit Oekraïne, het Textielmuseum uit Tilburg over de tentoonstelling 'It’s alive' en natuurlijk het Rijks, dat ons inspireert met de streken van Frans Hals.
![[column] De terugkeer van de lange termijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De terugkeer van de lange termijn
Kortetermijngerichtheid domineert westerse bedrijven, maar de complexe uitdagingen waar we als maatschappij voor staan, zorgen voor een herwaardering van het langetermijndenken. Als we ons alle voordelen van een langetermijnoriëntatie realiseren, is dat goed nieuws.

Shortlist Warc Awards 2024 bekend
Maar liefst 171 campagnes uit 35 landen in 12 categorieën behaalden de shortlist voor de Warc Awards for Effectiveness 2024 in samenwerking met Cannes Lions. De verantwoordelijke jury bestond uit 120 senior marketeers en branche-experts uit de vijf regio’s.

Grote AR-activatie voor 'Kingdom of the Planet of the Apes'
Om de nieuwe bioscoopfilm Kingdom of the Planet of the Apes wereldwijd te promoten, hebben Disney, 20th Century Studios en Snapchat elf Augmented Reality (AR)-lenzen ontwikkeld die verschillende wereldwijde locaties transformeren tot de wereld uit de sciencefictionfilm.

Cannes Lions benoemt Unilever tot Creative Marketer 2024
Het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft Unilever uitgeroepen tot Creative Marketer of the Year 2024.

Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof: 'Ik geloof in de kracht van social media'
Lilian Wanders-de Klerk is vanuit Lily le Clerque actief als Head of Marketing bij onder andere het nieuwe Nederlandse huidverzorgingsmerk Mothr Earth Proof. Voor aflevering 106 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Met maar een beetje marketing kun je geen merk bouwen.’
![[marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij Fatboy](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 202] Pauline Barendregt - creatief directeur bij Fatboy
Voor deel 202 van onze serie [marketeer] spreken we Pauline Barendregt creatief directeur Fatboy 'Fatboy speelt intussen in verschillende categorieën. Van buitenbank tot zitzak, en van draadloze verlichting tot opblaasbare Lamzac die mee kan naar het strand of een festival. Dit betekent dat de concurrentie per productcategorie totaal verschillend is.' Een marketing-update.

Uefa lanceert #LightYourFire-campagne met song ‘Fire’
De Uefa heeft de officiële song voor het EK 2024 othuld: Fire, een samenwerking van de Italiaanse elektronische groep Meduza, de Grammy-genomineerde Amerikaanse band OneRepublic en de Duitse singer-songwriter Leony.

Apple biedt excuses aan voor commercial, trekt campagne in
Techbedrijf Apple heeft excuses aangeboden voor een commercial voor de nieuwe iPad Pro. In de commercial werden muziekinstrumenten en kunstwerken verpletterd. Apple heeft commercial en bijbehorende campagne ingetrokken.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

