In het wiel van... Daan Hulzinga (NS)

In het wiel van... Daan Hulzinga (NS)
  • Algemeen
  • 23 mei 2024 @ 07:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de tweede aflevering van deze fonkelnieuwe rubriek Daan Hulzinga, Marketeer/CRM specialist bij de Nederlandse Spoorwegen.

Bij wie duiken we in het wiel?
Ik ben Daan Hulzinga, geboren en getogen in Leeuwarden en woon al een aantal jaar samen met mijn vrouw uit België in Amersfoort. Ik werk nu iets meer dan twee jaar voor de Nederlandse Spoorwegen als Marketeer/CRM specialist. Daarnaast ben ik fanatiek sporter. Ik heb de afgelopen jaren twee marathons gelopen en vanaf het voorjaar maak ik veel uren op mijn racefiets en mountainbike.

Waarom racefietsen/wielrennen?
Er zijn heel veel redenen! Aan de ene kant om veel buiten te zijn, maar ook om mijzelf uit te dagen. Sneller, verder en nieuwe plekken ontdekken. Daarnaast is het een schitterende manier van verbinding, je kunt wat zwaardere onderwerpen makkelijker bespreken tijdens een lange rit en je kunt met iedereen wel een leuk praatje maken. Ook vind ik het fijn om mijn hoofd even te legen na bijvoorbeeld een drukke week op het werk. Het zorgt ervoor dat ik dingen weer wat beter kan processen.

Fiets je alleen of in een groep?
Ik doe beide, soms met vrienden en elke woensdag samen met een groep van de atletiekvereniging. Daarnaast fiets ik vaak met mijn vrouw, soms met mijn vader, schoonvader en zwagers. Maar ik fiets ook vaak alleen, omdat dit toch vaak net wat beter uitkomt. Daarnaast vraag ik ook vaak random aan mensen die ik wat minder zie om weer eens samen te fietsen. Zo heb ik laatst een rondje gemaakt met iemand die ik nog ken van de basisschool in Leeuwarden die nu ook bij mij in de buurt woont.

Luister je naar muziek onderweg?
Eigenlijk bijna nooit. Ik vind het heel fijn om in de 'zone' te zijn tijdens het fietsen. Het geluid van de wind is voor mij al voldoende samen met het geluid van de ketting of de trappers.

Hoe lang fiets je al?
Ik ben begonnen met mountainbiken, zo ongeveer vier jaar geleden denk ik. Met racefietsen begon ik een jaar later. Het werd met de paplepel ingegoten door mijn vader, heel fanatiek fietser, maar hij heeft mij niet kunnen enthousiasmeren. Pas toen ik mijn Vlaamse vrouw leerde kennen kon ik het waarderen, zij heeft van mij echt een beetje een wielergekkie gemaakt.

Welk merk fiets rij je?
Ik rijd op een Canyon, het allermooiste fietsmerk en wel hierom:
1 Mijn idool Matthieu van der Poel rijdt op Canyon en is ambassadeur van het merk.
2 Het concept is net even anders. Je kunt ze alleen online kopen en daardoor is de prijs iets lager. Dit spreekt mij aan omdat het vernieuwend was in de wielerwereld en aansluit bij mijn werkgebied.
3 De reclame-uitingen zijn fantastisch. Ik zou zeggen kijk maar eens op het Instagram-account van Canyon en je wilt er direct één hebben.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
Euhm, dit wisselt een beetje per seizoen, maar als ik naar Strava kijk over het gehele jaar dan zit ik gemiddeld op drie à vier ritten per week. De gemiddelde afstand per week ligt nu op ongeveer 250 kilometer dus zeg 83 kilometer gemiddeld per rit. Ik hou echt van lange ritten, dus 100+.

Wie is je grootse wielerheld(in)?
Van der Poel, overduidelijk. Hij is een Nederlander die is opgegroeid in de regio waar mijn vrouw vandaan komt en wordt gezien als echte Belg. Maar hij rijdt onder de Nederlandse vlag en dit heeft mij al veel leuke gesprekken opgeleverd bij mijn Belgische schoonfamilie. Daarnaast doet hij veel verschillende disciplines, toont hij altijd weer dat hij bijna onmenselijk is qua prestaties en blijft hij echt spelen op de fiets. Dus niet alles helemaal tot in de puntjes berekend, maar altijd een stukje ruimte voor lef en plezier. Daar kan ik van genieten.

Tour de France of Giro?
Ik zou toch een derde toe willen voegen: de voorjaarsklassiekers. Dat is hét seizoen waarvoor ik de tv aanzet: Eendagskoersen met regen, afzien en elke week een totaal ander parkoers. Moest ik kiezen uit de grote rondes dan zou ik denk ik toch kiezen voor de Giro, ik heb gewoon minder met Frankrijk en veel meer met Italië.

Wat is je devies op de fiets?
Wie goed doet, goed ontmoet. Altijd vriendelijk zijn tegen andere weggebruikers, zeker in deze tijd nu er veel gedoe is rondom wielrennen. Dus gewoon bellen, rustig inhalen en dan dankjewel zeggen.

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
Ik twijfel tussen de wielertocht Luik - Bastenaken - Luik en de Utrechtse Wielertrilogie. De eerste was absoluut de zwaarste dag tot nu toe op de fiets met hagel, regen, veel hoogtemeters en kou. Aan de andere kant vond ik het rijden van alle drie de 165 km-toertochten van Utrecht ook wel een mooie prestatie, vooral omdat het over het hele jaar verdeeld is.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...?
Er zijn er nog genoeg! Ik zou heel graag eens een UCI Gran Fondo willen rijden om te kijken wat ik kan. Daarnaast staat de Mallorca 312 op de planning voor volgend jaar en zou ik ergens komende jaren zeker de Maratona dles Dolomites willen rijden.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
De overeenkomsten zitten voor mij toch wel echt in het stukje data. In mijn werk ben ik altijd veel bezig met data, overzichtelijke dashboards waar ik in kan analyseren en bijsturen. Op de fiets is dat niet anders. Ik kijk continu op mijn Garmin naar een soort mini-dashboards van mijn eigen statistieken. Op basis daarvan weet ik hoe snel ik de ronde kan doen en of ik bij moet trappen of juist iets rustiger aan doen. Als je dat dan weer gebruikt in combinatie met een plan over een langere termijn merk je dat je echt snel en goed resultaat bereikt. Dit is redelijk gelijk in marketing vind ik. Dus bijsturen op data, KPI's/Health Metrics en toewerken naar een groot doel met meer een langetermijnplan.

Wat is actueel gaande op marketinggebied bij de NS?
Er is heel veel gaande. Op dit moment zijn we vooral bezig om reizigers te inspireren vaker met de trein te gaan en positief te kijken naar NS. Dat is waar we elke dag mee bezig zijn en ons voor inspannen.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
De grootste uitdaging is om zoveel mogelijk reizigers het voordeel van de trein te laten zien en er gebruik van te laten maken. Daarnaast verwacht de reiziger dat we operationeel een goed product leveren, wat er altijd moet staan. Dat blijft een uitdaging omdat je met zoveel variabelen te maken hebt.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken