Van Gogh Museum: 'In de cultuursector is de customer journey veelal een life journey'

Van Gogh Museum: 'In de cultuursector is de customer journey veelal een life journey'
  • B2b
  • 4 jun 2024 @ 08:54
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & CultuurMarketing

Yvonne Nassar is Head of Marketing & Communication bij het Van Gogh Museum. De titel van haar presentatie tijdens Nima Marketing Day is ‘Nieuwe generaties inspireren; van groei naar impact’. Een korte kennismaking.

Yvonne werkt sinds januari 2021 bij het Van Gogh Museum en is als MT-lid verantwoordelijk voor de Groep Marketing & Communicatie. De afdelingen Brand, Insights, Digitaal, Corporate Communicatie & PR en Evenementen zijn hier onderdeel van. Hiervoor was zij Head of Customer Strategy & Marketing bij Rai Amsterdam, waar zij de marketing- en innovatieafdeling heeft opgezet. Daarvoor werkte zij onder meer als Marketing Director Europe bij Dolce Hotels & Resorts vanuit Parijs. Haar persoonlijke missie is mensen verbinden om duurzame groei te stimuleren voor een kleurrijke toekomst voor iedereen.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Ik geloof in de kracht van organisaties bij het oplossen van de grote maatschappelijke vraagstukken van deze tijd. Juist vanuit een organisatie kun je opschalen en grootse positieve impact maken, uiteraard in samenwerking met je stakeholders - het ecosysteem waarin je je bevindt. Ik streef ernaar om marketeers in hun kracht te zetten, zodat zij mensen kunnen verleiden en bewegen om een volgende stap te zetten richting een meer inclusieve en duurzame wereld, zodat mensen/consumenten een volgende stap daarin zetten en voor een inclusieve, duurzame keuze gaan. Marketeers kunnen dit als geen ander op een positieve manier brengen. Ze kunnen mensen laten zien wat ze in de toekomst terug krijgen voor wat ze nu - in hun ogen - soms moeten laten. Door te spreken tijdens Nima Marketing Day hoop ik bij te dragen aan ons mooie marketingvak en te leren van anderen.

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?
NMD zorgt voor actuele kennisdeling, uitbreiding van je netwerk en het laat zien waar marketeers toe in staat zijn. Daarnaast ben je even uit je eigen werkbubbel, kun je branche-overstijgend leren en lol hebben met vakgenoten. En dat allemaal in één dag.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Nieuwe ideeën hoe je jonge generaties kunt bereiken en aan je merk kunt binden. Getriggerd zijn om de transitie van groei naar impact te maken. Veel enthousiasme om snel (weer) eens langs te komen bij het Van Gogh Museum of een van de andere musea in Nederland te bezoeken.

Wat is er zo leuk aan de cultuursector?
Je hebt met veel stakeholders te maken en de customer journey is veelal een life journey. De relatie met het museum begint vaak al op school, waarna je als jongvolwassene opnieuw in aanraking komt met de culturele instelling en je als volwassen bezoeker deelneemt aan een activiteit, iets koopt in de webshop of donateur wordt. Iemand kan zelfs aan het einde van zijn leven besluiten om bij te dragen aan het behoud van kunst voor toekomstige generaties door aan cultuur na te laten.
Impact maken op sociaal-maatschappelijk vlak zit in het DNA van de sector. Er wordt onderling veel gedeeld en vakgenoten helpen elkaar, waar mogelijk, verder, om samen sneller te gaan, kosten te besparen of de sector als geheel te versterken. Denk aan musea die samen een website-template maken, een inclusieve schrijfwijzer die gedeeld wordt of samenwerken voor duurzame oplossingen.

Wat is je persoonlijke drijfveer?
Mijn persoonlijke missie is het verbinden van mensen voor het realiseren van duurzame businessgroei voor een kleurrijke toekomst voor iedereen. Dit sluit goed aan bij waar het Van Gogh Museum voor staat. Een inclusief museum, dat een divers publiek inspireert met het leven en werk van Vincent van Gogh en zijn tijd. Een museum waar het menselijke verhaal centraal staat. Dit menselijke, persoonlijke verhaal zorgt voor verbinding en maakt emoties los. We verbinden mensen met Vincent, zijn tijdgenoten en met elkaar.

Kun je een tipje van de sluier lichten met betrekking tot de presentatie?
Met ruim 200 schilderijen, bijna 500 tekeningen en bijna alle brieven beheert het museum de grootste verzameling werken van Vincent van Gogh ter wereld. In mijn sessie deel ik hoe het museum een jongere doelgroep en nieuwe generaties museumbezoekers aantrekt. Ik neem je mee in de marketing- en communicatie-uitdagingen en -aanpak en hoe het museum impact wil maken.


De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in DeFabrique in Utrecht. Tijdens dit festival van marketing geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates van het programma of - beter nog - scoor meteen een ticket voordat je achter het net vist!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken