GENOMINEERD Julie van Bergen van Riedel: 'Twee totaal verschillende drankenmerken managen, was soms ingewikkeld'

GENOMINEERD Julie van Bergen van Riedel: 'Twee totaal verschillende drankenmerken managen, was soms ingewikkeld'
  • Algemeen
  • 24 mei 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingFoodAward

In april maakten SAN en MarketingTribune de shortlist voor de SAN Next Merkenbouwer bekend. Tijd om nader kennis te maken met de kandidaten, in willekeurige volgorde overigens. De derde van het vijftal is Julie van Bergen, Marketing Manager Maaza, Van de Boom & E-com bij Riedel.

Wat betekent de nominatie voor jou?
Sowieso vind ik het mooi dat er een prijs is voor jong talent, maar dat ik hier zelf voor genomineerd ben vind ik onwijs gaaf en een echte eer. In de afgelopen jaren bij Riedel heb ik veel mooie stappen mogen zetten als Marketing Manager van twee ontzettend leuke merken. Beide relatief kleine merken, die op verschillende fronten een flinke groei hebben gerealiseerd en waar ik de afgelopen jaren een mooie bijdrage aan heb mogen leveren. Waardering daarvoor in de vorm van deze nominatie is daarom extra leuk!

Wat vind jij een sterk merk?
Een sterk merk verkoopt niet zomaar een product, maar juist een emotie of ervaring die de consument bij blijft door te blijven verrassen zonder de kern van het merk en de behoefte van de doelgroep uit het oog te verliezen. Een merk dat dat heel goed doet, is Coolblue. Met humor en creativiteit Coolblue op het juiste moment in te spelen met de juiste communicatie en goede inhakers die een glimlach veroorzaken. Maar ook relevante tools die echt iets toevoegen voor de doelgroep, zoals Chat G-Piet. Door deze eigenzinnigheid is Coolblue niet meer weg te denken.
Om toch binnen Food te blijven, noem ik graag ook nog Tony’s Chocolonely. Knap hoe dit merk in zijn producten én marketing altijd een hoger doel centraal stelt: slaafvrije cacao. Met impactmarketing schroomt Tony’s niet om af en toe buiten de lijntjes te kleuren, zoals met de campagne rondom de look-a-like repen. Een creatieve manier om aandacht te vragen voor hun missie. Dapper zijn is niet altijd de weg van de minste weerstand, maar levert in dit geval wel een hoop publiciteit en gelukkig ook goodwill voor je merk op.

Wat was de grootste uitdaging die je ooit bent tegengekomen bij het bouwen van jouw merk?
Ik ben verantwoordelijk voor twee totaal verschillende drankenmerken. Het tropische Maaza, dat volop focust op genieten en een zeer multiculturele doelgroep heeft, en Van de Boom, een echt Nederlands merk met een verantwoord assortiment dat veel gekocht wordt door jonge gezinnen met kinderen. Die twee liggen ver uit elkaar, en die combinatie van merken managen is daardoor soms ingewikkeld geweest, vooral aan het begin van deze functie.
Dat komt ook doordat gelijktijdig een andere uitdaging liep. Maaza is pas sinds eind 2021 onderdeel van Riedel. Het bleek een verborgen parel, een merk met onwijs veel potentie. Om die potentie optimaal te benutten, moesten er keuzes gemaakt worden en dit betekende afscheid nemen van bepaalde smaken en merkelementen om uiteindelijk een sterker merk neer te kunnen zetten. Die rationalisatie was niet altijd makkelijk, maar was nodig voordat we op marketinggebied stappen konden zetten. En dat hebben we zeker gedaan, dus het heeft zijn vruchten gelukkig af geworpen!

Waarom zou jij moeten winnen?
Ik sta al behoorlijk in de spotlight met deze nominatie, dus in plaats van ook deze vraag zelf te beantwoorden, heb ik een aantal anderen gevraagd om hun mening. Zo ook Anouk Last, Business Director van reclamebureau LifeHunters, met wie ik in nauwe samenwerking onder meer de nieuwe social campagnes voor Maaza en Van de Boom heb opgezet: ‘Julie, een bruisende marketeer met een passie voor Maaza en van de Boom, staat aan het roer van deze twee opmerkelijke merken. Haar innovatieve geest en scherpzinnigheid vormen de drijvende kracht achter hun indrukwekkende groei. Door goede keuzes in assortiment en slimme socialmediastrategieën toe te passen, weet ze een diepe indruk achter te laten met haar campagnes. Julie’s visie reikt verder dan alleen winst; haar strategieën zijn gericht op het creëren van waarde voor consumenten. Met elke succesvolle campagne versterkt Julie niet alleen de merken, maar ook haar reputatie als een toonaangevende kracht in de marketingwereld.’
Gelukkig zijn ook collega’s het hier mee eens. Jiska van Rhenen, Marketing Manager DubbelFrisss: ‘Julie heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een echte merkenbouwer met passie voor haar merken. De groei van Maaza en Van de Boom noemen we ook wel het “Julie-effect”. Maar niet alleen met de mooie campagnes, maar ook met haar enthousiasme brengt ze de merken en ook zeker haar persoonlijke ontwikkeling naar een hoger niveau!’
Hopelijk denkt de jury daar net zo over!

Waar zie je jezelf over tien jaar?
Een merk sterk positioneren binnen de doelgroep en daarbuiten, daar word ik écht enthousiast van en daar hoop ik nog heel lang mee door te kunnen gaan. Over tien jaar is dat wat mij betreft voor een merk waarmee ik middels gave campagnes aan landelijke of zelfs internationale bekendheid kan bouwen. Dat kan nog steeds binnen de FMCG zijn, maar ook andere branches zoals leisure of media lijken me erg leuk en leerzaam. Hoe mijn leven en carrière er precies uit gaan zien over tien jaar heb ik dus nog niet uitgestippeld, maar ik beloof in ieder geval dat jullie in de toekomst nog meer van mij zullen horen!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken