Audio bereikt 70% Nederlanders, live radio grootste aandeel

- Media
- 13 jun 2024 @ 14:47
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 13 jun 2024 @ 14:47
- Michiel van Zaane
Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt, bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66% het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24%.
De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen. Dat blijkt uit cijfers van de NMO AudioMonitor 2024 die vandaag door NMO zijn gepubliceerd. De NMO AudioMonitor 2024, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, levert inzicht in de totale audioconsumptie van Nederlanders van 13 jaar en ouder. Voor deze vierde editie van de NMO AudioMonitor zijn 5.679 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over hun luistergedrag.
Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25%. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals Cd’s en MP3’s. Van alle respondenten geeft 56% aan weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers geeft 68% aan de betaalde versie te gebruiken; in de betaalde versie zijn geen advertentiemogelijkheden. Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5% en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9% naar gemiddeld 5% per dag.
Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan weleens naar podcasts te luisteren en 19% doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.
Luistermotieven
Nieuw in het onderzoek is het onderdeel waarin de luistermotieven worden vastgesteld. Er zijn veel verschillende redenen om te luisteren en voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er nu speelt in de wereld om je heen. Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
- Sijthoff Media stopt met Business... 23-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management