#Chatsafe helpt jongeren veilig praten over zelfdoding

- Content
- 11 jun 2024 @ 07:52
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 jun 2024 @ 07:52
- Michiel van Zaane
Staatssecretaris Van Ooijen, Mind en 113 Zelfmoordpreventie lanceren #Chatsafe in Nederland. Dit van oorsprong Australische initiatief heeft als doel jongeren op social media veilig te laten communiceren over heftige onderwerpen als zelfbeschadiging en zelfdoding.
#Chatsafe leert jongeren omgaan met de risico’s van social media, en speelt tegelijkertijd in op de potentie van social media als belangrijke communicatietool. Jongeren met mentale klachten kunnen online namelijk ook erkenning, informatie en verbinding met lotgenoten vinden.
97% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 24 jaar maakt (bijna) dagelijks gebruik van social media. Mentale gezondheid is een groot onderwerp op deze platformen en ook zwaardere onderwerpen als zelfdoding en zelfbeschadiging worden besproken. Hoewel openheid over mentale klachten belangrijk is, kunnen gebruikers elkaar ook negatief beïnvloeden als zij hun gedachten en gevoelens op een ongefilterde manier delen.
Nadelige effecten
Onderzoekers van 113 Zelfmoordpreventie zagen dat nadelige effecten van social media - zoals cyberpesten, sociale vergelijking en kopieergedrag - suïcidale gedachten en gedragingen kunnen uitlokken of verergeren. #Chatsafe Nederland is ontwikkeld om deze negatieve effecten in te perken en jongeren op een veilige manier te leren omgaan met content over suïcide. De bijbehorende campagne ging van start met de druk op de knop door staatssecretaris Maarten van Ooijen, samen met jongeren die actief meewerkten aan de ontwikkeling van #Chatsafe Nederland.
Het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier voeren #Chatsafe is een set richtlijnen die jongeren helpt om het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier te voeren. De richtlijnen bestaan uit lessen, tips en adviezen over veilig communiceren op social media. Jongeren leren bijvoorbeeld hoe ze kunnen reageren op iemand die een suïcidale uiting doet, wat je vooral niet moet zeggen, en hoe zij hierin hun eigen grenzen bewaken.
De campagne bestaat grofweg uit drie delen:
1. Hoe deel ik zelf mijn ervaring met zelfdoding online?
2. Hoe reageer ik als ik op social media iets zie over zelfdoding?
3. Hoe herdenk ik iemand die overleden is aan zelfdoding op een respectvolle en veilige manier?
Daarnaast besteedt #Chatsafe aandacht aan belangrijke online vaardigheden, zoals hoe je uit een algoritme breekt en schadelijke content kunt herkennen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation