#Chatsafe helpt jongeren veilig praten over zelfdoding

#Chatsafe helpt jongeren veilig praten over zelfdoding
  • Content
  • 11 jun 2024 @ 07:52
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Staatssecretaris Van Ooijen, Mind en 113 Zelfmoordpreventie lanceren #Chatsafe in Nederland. Dit van oorsprong Australische initiatief heeft als doel jongeren op social media veilig te laten communiceren over heftige onderwerpen als zelfbeschadiging en zelfdoding.

#Chatsafe leert jongeren omgaan met de risico’s van social media, en speelt tegelijkertijd in op de potentie van social media als belangrijke communicatietool. Jongeren met mentale klachten kunnen online namelijk ook erkenning, informatie en verbinding met lotgenoten vinden.

97% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 24 jaar maakt (bijna) dagelijks gebruik van social media. Mentale gezondheid is een groot onderwerp op deze platformen en ook zwaardere onderwerpen als zelfdoding en zelfbeschadiging worden besproken. Hoewel openheid over mentale klachten belangrijk is, kunnen gebruikers elkaar ook negatief beïnvloeden als zij hun gedachten en gevoelens op een ongefilterde manier delen.

Nadelige effecten
Onderzoekers van 113 Zelfmoordpreventie zagen dat nadelige effecten van social media - zoals cyberpesten, sociale vergelijking en kopieergedrag - suïcidale gedachten en gedragingen kunnen uitlokken of verergeren. #Chatsafe Nederland is ontwikkeld om deze negatieve effecten in te perken en jongeren op een veilige manier te leren omgaan met content over suïcide. De bijbehorende campagne ging van start met de druk op de knop door staatssecretaris Maarten van Ooijen, samen met jongeren die actief meewerkten aan de ontwikkeling van #Chatsafe Nederland.

Het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier voeren #Chatsafe is een set richtlijnen die jongeren helpt om het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier te voeren. De richtlijnen bestaan uit lessen, tips en adviezen over veilig communiceren op social media. Jongeren leren bijvoorbeeld hoe ze kunnen reageren op iemand die een suïcidale uiting doet, wat je vooral niet moet zeggen, en hoe zij hierin hun eigen grenzen bewaken.

De campagne bestaat grofweg uit drie delen:
1. Hoe deel ik zelf mijn ervaring met zelfdoding online?
2. Hoe reageer ik als ik op social media iets zie over zelfdoding?
3. Hoe herdenk ik iemand die overleden is aan zelfdoding op een respectvolle en veilige manier?

Daarnaast besteedt #Chatsafe aandacht aan belangrijke online vaardigheden, zoals hoe je uit een algoritme breekt en schadelijke content kunt herkennen.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken