[NMD24] ‘Leef alsof elke dag je eerste is’
- Algemeen
- 13 jun 2024 @ 12:13
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - EvenementNima Marketing Day
- 13 jun 2024 @ 12:13
- Michiel van Zaane
Een dag vol slechte ideeën, Nima Marketing Day 2024. Tenminste, als het aan keynote spreker Rico Bakker ligt, want een slecht idee kan éigenlijk een heel goed idee zijn. Of in ieder geval een manier om ingesleten denkpatronen te verlaten en hopelijk creatiever te worden. De achtste editie van de Nima Marketing Day start met omgekeerde fietsen en een verrassende keynote. En een volle zaal.
Na de formele opening door dagvoorzitter Ronny Overgoor en een welkomstwoord van Rob Overduin, voorzitter/directeur van Nima en Peter van Balsfoort, directeur van BBP Media, is het podium voor Rico Bakker, auteur van het boek “De kracht van een slecht idee”.
Peter van Balsfoort (links) en Rob Overduin.
Iedereen heeft wel eens een slecht idee, maar over het algemeen zijn het vooral collega’s en partners die ze hebben, blijkt uit een korte rondvraag door de zaal.
Maar een slecht idee is niet altijd een slecht idee, volgens Bakker. Aan de hand van een fiets die omgekeerd stuurt (je draait naar links, maar de fiets gaat naar rechts) en een dappere vrijwilliger uit het publiek laat hij zien hoe moeilijk het is om ingesleten denkpatronen te veranderen (neuroplasticiteit).
Rico Bakker.
Hoewel die ingesleten patronen het doen van repeterende taken makkelijker maken, kunnen ze ook de vrije creativiteit belemmeren, volgens Bakker. Bij creativiteit denken veel mensen meteen aan “slim”. Slimmer werken bijvoorbeeld. Maar volgens Bakker is niet belangrijk hoe slim je bent, maar hóe je slim bent. Aan de hand van een aantal voorbeelden met het publiek laat hij zien hoe het menselijk brein allerlei aannames doet en dus automatisch antwoorden geeft die niet perse op de vraag slaan. Dat komt doordat het brein bij repeterende taken op de automatische piloot vliegt: hoe vaker je een bepaalde handeling verricht, hoe beter die verbinding in je brein werkt.
Maar hoe doorbreek je dat? Door slechte ideeën en door te denken in beperkingen. Wat? Ja, echt waar, volgens Bakker. ‘Vrijheid beperkt ons, beperkingen bevrijden ons. Poëtischer kan ik het niet zeggen’ volgens Bakker. Een goede manier om los te breken is door de vraag om te draaien en aan de andere kant beginnen. Ook moet je als organisatie je werknemers ruimte geven fouten te maken en met slechte ideeën te komen. Niet altijd. ‘Leef je leven niet alsof elke dag je laatste is, maar elke dag je eerste’ geeft Rico Bakker de aanwezigen als laatste mee.
Diversiteit maakt je sterker
De tweede keynote ging over diversiteit in de organisatie. Niet vanuit de slachtofferrol, maar vanuit de gedachte dat diversiteit je team sterker maakt. Nathalie Lam, Global ESG Lead bij Philips liet zien waarom diversiteit beter voor je team is, maar ook hoe je diversiteit als organisatie makkelijker kunt implementeren. En wat het oplevert, want Philips heeft natuurlijk ook een commercieel belang. Door diversiteit te ondersteunen en te implementeren kun je een andere of nieuwe doelgroep bereiken. Aan de hand van de Philips-visie Life is better when #you are you liet Lam een aantal stappen zien die je als bedrijf of organisatie kunt nemen om diversiteit te omarmen.
Nathalie Lam.
Het begint met een visie. Waar sta je als organisatie voor, wat zijn je waarden, wat kan er beter? Leg dat duidelijk vast.
Kijk naar je content, naar alles wat je produceert (marketing, reclame, alle uitingen). Hang dat fysiek op in een kamer, een war room. Wat is de toon, hoe ziet het er uit, past het bij de doelgroep? Nodig mensen buiten de doelgroep uit, eventueel vanuit een potentiële nieuwe doelgroep. Wat missen ze? Wat kan er beter en wat gaat er goed?
Kies een thema dat je als organisatie verder wil uitwerken en dat bij je past. Vanuit het verleden is Philips een mannenbolwerk, dus Lam gaf als voorbeeld Womens’ Day. Beperk dat niet tot één dag, maar zorg dat je always on bent. Wees consistent en, ook heel belangrijk: richt je niet alleen op vrouwen, maar ook (misschien wel: juist) op mannen.
Nima Marketing Company of the Year
Na de keynotes werden de Jaarprijzen voor Nima Marketing Company of the Year bekend gemaakt. De extatische winnaars waren: in de categorie Small Soof Drinks, in Medium De Koffiejongens en in Large SNS Bank.
De winnaars van Nima Company of the Year.
Lees hier ook: Verslag van het middagprogramma [NMD24]
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events