Milan Raven: 'Merken moeten daadwerkelijk matchen met Mysteryland'
- Algemeen
- 31 jul 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingEvenement
- 31 jul 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Van 30 augustus t/m 1 september 2024 vindt Mysteryland plaats, onderhand een legendarisch op dance gebaseerd festival sinds 1993. Wij spreken Milan Raven, managing director Mysteryland, over de aanstaande editie, de innovaties, de meerwaarde hiervan voor merken en hoe je nu of in 2025 kan participeren.
Mysteryland is een van de langst bestaande festivals van Nederland. Kun je in vogelvlucht door de geschiedenis heengaan?
'Mysteryland bestaat sinds 1993. Van een nachtfestival en een rondreizend circus dat op vele verschillende locaties is neergestreken, is het uitgegroeid tot het grootste multi-genre elektronische festival van Nederland, dat sinds 2003 het prachtige voormalige Floriadeterrein te Haarlemmermeer als thuisbasis heeft gekregen. Naast dat het het langstlopende dance festival ter wereld is, heeft het Tomorrowland voortgebracht, zichzelf een aantal maal opnieuw uitgevonden, en is het een van de meest duurzame festivals ter wereld, dat bijna helemaal draait op groene, lokaal opgewekte stroom.
Dit jaar is de documentaire "Tomorrow is a Mystery" verschenen op Prime Video, dat het volledige Mysteryland verhaal vertelt. Hierin nemen onder andere de oprichters Sander Groet en Duncan Stutterheim, en ook DJ’s zoals Armin van Buuren en Laura van Dam, je mee door een reis in de tijd, van het verleden naar het heden.'
Hebben merken en sponsors altijd deel uitgemaakt van het festival? Graag een paar voorbeelden.
'Dit is geleidelijk gegroeid. Het is begonnen met inkoopdeals, dat geleidelijk meer toeging naar sales en sponsoring, en nu zien we dat evenementen, en Mysteryland in het bijzonder, een steeds belangrijker onderdeel van de marketingmix worden. Het festival biedt een uitstekende gelegenheid voor merken om toegang te krijgen en te verbinden met de moeilijk te bereiken doelgroepen zoals jongeren.'
Editie 2023: kun je kort wat cases behandelen van merken die waren verbonden met Mysteryland?
'We vinden het belangrijk dat merken daadwerkelijk waarde toevoegen aan de bezoekersbeleving, en een match zijn met het Mysteryland gedachtegoed. Met Holland Casino zijn er afgelopen jaar twee hele toffe activaties neergezet. De Midnight Bingo, bingospelen bij de Mainstage met 500 gelukkige campingbezoekers op vrijdagavond, compleet met licht- en pyro-show, en de Peephow Bingo. Een zintuigenprikkelende wervelwind van een show op zijn Mysterylands, waar de hele dag een rij voor de deur heeft gestaan omdat dit al snel de talk of the town werd; dat je dáár in ieder geval moest zijn geweest.'
Editie 2024: wat zijn de marketingplannen dit jaar? Hoe kunnen belangstellende merken zich nog melden?
'Inmiddels zijn de plannen voor 2024 al in een vergevorderd stadium, maar belangstellenden mogen zich altijd melden bij onze partnershipsafdeling (zie onder, red.). Als er een mogelijke match is, doen we een rondleiding op de aankomende editie, met het vizier op een eventuele leuke samenwerking voor 2025.'
Wil je verder nog wat nieuws kwijt?
'Zeker. Er komt dit jaar weer iets heel tofs aan met Holland Casino, maar ook samenwerkingen met onder andere Samsung, Stëlz, Phillips, Unilever met onder andere Lipton, Axe, Dove en McDonald's. En… we mogen de details nog niet verklappen, maar er staat de bezoekers een next-level activatie te wachten met Bud namens AB/Inbev, de nieuwe bier partner van Mysteryland...'
(PvWK)
Meer info over Mysterland en organisator ID&T voor (aspirant) sponsors en merken, klik hier.
Milan Raven, managing director Mysteryland
Impressie van eerdere editie Mysteryland (fotocredit: ID&T).
Klik hier voor de complete historische terugblik
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Milan Raven
- ID&T
- Samsung
- DJ
- AB/Inbev
- Holland Casino
- activatie
- festival
- Phillips
- sponsor
- Unilever Lipton
- Axe
- Bud
- Stëlz
- Dove
- McDonald's
- Gen Z
- dance
- Mysteryland
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events