[NMD24] Anticiperen, leren en netwerken voor marketeers

[NMD24] Anticiperen, leren en netwerken voor marketeers
  • Algemeen
  • 13 jun 2024 @ 17:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingNima Marketing DayEvenement

Het middagprogramma van de Nima Marketing Day, bezocht door ruim 1500 vakgenoten en traditiegetrouw in de Fabrique Maarssen, ontrolt zich. Intussen is het borreltijd. Een impressie van opvallende talks, keynotes en foto's van het buitengebeuren, waar de zon zorgt voor een festivalgevoel.

Na de heerlijke lunch buiten of binnen vervolgen we met 'Oma's Soep', een van de negen genomineerden voor de Nima Awards.

Marketeer Martijn Canters vertelt enthousiast over zijn merk 'tegen eenzaamheid' waarbij het mes, of eigenlijk de lepel aan twee kanten snijdt. Oma's (want daar zijn er het meeste van) voorzien het foodmerk van recepten en verhalen, die worden op de markt gebracht en maar liefst 50% van de winst hiervan vloeit terug naar mooie activiteiten voor de ouwelui. Denk aan gala's, uitjes, vriendschap met jongeren en in het algemeen: meer verbinding. Opmerkelijk is dat Oma's Soep inmiddels is uitgebreid met kant en klare happen en binnenkort ook groentenspreads. Consumenten tussen 25 en 40 jaar waarderen het gemak van het food en het mooie, sociale verhaal. Oma's en ook opa's worden weer hip. Voor 40 tot 65-jarigen spreekt het alleenstaande verhaal aan en het sociale, boven de 65 is men zelf oma of opa of bijna zover. Dit alles levert opvallende content op, waar Canters voorbeelden van toont en ludieke PR acties, zoals de 'Zalige Paas' campagne die op Pasen slaat en een potje voetbal tussen een jongere en oudere. Nieuw zijn Oma's Kookboeken in samenwerking met de chique uitgeverij Becht. Het concept wordt uitermate doordacht doorgetrokken, tot geluk van vele generaties, zo leren wij.

Even een broodje

In de Perserijzaal volgen we vervolgens een interessante sessie van Danone en Ipsos, waar opvallend veel retailmarketeers lijken aangeschoven. Uiteraard, zovele insights worden je niet dagelijks toegeworpen.

Marketeer Arnoud de Vrij en onderzoeker Patricia Verhoelst geven in een interessante duo-presentatie aan hoe het Franse zuivelmerk 'future ready' wordt en blijft en waarom dit belangrijk is. Dat kan leiden, laat Ipsos zien, tot zo'n 200% betere groeiresultaten. Daarvoor moet je op zoek naar people centric -, co created - en actionable trends. Schakel daarvoor ook je global collega's in, je lokale team en ervaringsdeskundigen. De Vrij is bijvoorbeeld zelf ervaringsdeskundige op het vlak van baby's, met twee jonge dochters en hij deelt hoezeer hij info nodig heeft voor het baby foodschap. En hoe je die kan verbeteren in een phygital world. Samen met de retailer probeer je vervolgens als a-merk de category te verbeteren en profijtelijker te maken. Ook voor de consument, met een beter product.


PostNL -aanwezig met een opvallende, bijzonder originele stand waarover later meer- en XXL Nutrition verzorgen na een thee break vervolgens een boeiende talk over de bijzondere kanten van post in de marketingmix.

Marketeer Nicole de Boer van PostNL benadrukt in Loods8 hoe je juist met post klanten kunt terugwinnen, die je via e-mail niet bereikt. Met post pak je aandacht, blijkt uit cijfers van De Boer en klant Tom Meijer van sportvoedingsupplementenmerk XXL. Meijer startte er twee jaar geleden als emailmarketeer en ontdekte dat post een welkome aanvulling is op andere manieren om prospects, slapende clienten en grote klanten te bewegen tot extra of nieuwe bestellingen. De CPM van direct mailings (DM's, red.) lijken iets hoger, maar leveren bij XXL Nutrition zonder meer hun geld op, stelt Meijer. Met cijfers wordt deze uitspraak gestaafd. De Boer roept geïnteresseerde aanwezigen op een PostLab sessie (klik hier) te boeken, om de mogelijkheden verder uit te pluizen.

Lode Schaeffer van bureau Indie Amsterdam is een van de volgende negen parallelsessies op de Nima Marketing Day in ronde 5 waarvoor we kiezen. Met partner Audify.nl vertelt hij zonder schermbeelden van alles over de kracht van geluid, die zich volgens Schaeffer qua impact kan spiegelen aan geur.

Uiteraard gaat dit gepaard met veel geluidsfragmenten, zoals een hallucinerende variant van 'I feel love' (Donna Summer) voor Gucci, de bekende Unox deun die zoveel oer-Hollandse associaties oproept maar ook stemmen zoals van Renzo Rosso van Diesel en Richard Branson van Virgin, die Schaeffer listig aan de radiocampagne voor Monsterboard wist te koppelen. Schaeffer prijst weemoedige klanken, zoals een Aldi deun die hij ooit uitkoos gecomponeerd door Hennie Vrienten van Doemaar. Melancholie gekoppeld aan een uplifting boodschap is volgens hem de magische mix. Zoals een Amstel marketeer hem ooit de 'Pianoman'-melodie aanprees om bier te promoten. Waar acteurs onvervangbaar zijn door AI, als het gaat om humor, timing en levensecht cynisme, vormen met name weemoedige klanken volgens Schaeffer - en Audify- de muzieksleutel tot ieders hart.

Nestlé is de laatste serieuze keynote in de Copraloods. Anya Pieroen vertelt er over haar aversie tegen de oprukkende cancel cultuur, die ook irritant is voor grote corporates.

Wanneer het gaat om plastic gebruik, om discutabele ingredienten of om oorlog priemen de wijsvingers al gauw naar multinationals, vertelt ze in razend tempo. Hierdoor lijkt ze tot vermaak van de aanwezigen een presentatie van anderhalf uur adequaat in een half uur af te ronden. Ze deelt cases waaronder van Nescafé dat de B-corp status verkreeg, waarna veel media openlijk de strenge B-corp certificering in twijfel trokken. Blanco etiketten met daarop een qr code die verwees naar duurzame voorlichting door het oploskoffiemerk werden amper gescand of bekeken. Belijdt de consument wel werkelijk het veronderstelde deugdzame gedrag? Uit onderzoek blijken mensen toch andere prio's te hebben, volgens Pieroen, zoals:

  • smaakt iets beter
  • is dit iets nieuws
  • geeft het me vertrouwen
  • ben ik goedkoper uit
  • is dit goed voor mijn imago?

Het is wel eens lastig aan haar neefjes en nichtjes die bij XR zitten om uit te leggen dat Nestlé goede intenties heeft, hard werkt aan duurzaamheid maar dat het allemaal niet zo pijlsnel gaat. Het is immers een mammoettanker. Zie ook het nieuwe Cacao Plan dat langzaam wordt gerealiseerd, maar dat dankzij de schaal van Nestlé veel impact zal maken. Meer dan een compleet verantwoorde micro bonbonmakerij bijvoorbeeld. Pieroen noemt de parabel van de olifant en de ruiter om haar punt nog duidelijker te maken: stop met cancellen, blijf in gesprek - ook met merken. 'Laten we de cancel cultuur cancellen!'

Na nog een ludieke slotact staan sappen, bier en wijn buiten klaar en worden de bitterballen aangedragen. Een mooie bloemlezing las je hier, een deel van alle geneugten die op NMD24 voor merkenbouwers en vakidioten te vinden waren, we hebben genoten en inderdaad... je had er bij moeten zijn. Of je behoorde gewoon tot de slimme community die er gewoon wel bij was, deze goede achtste editie in soepele samenwerking tussen initiatoren en organisaties Nima en BBP Media. Dank voor uw komst. In elk geval wordt vervolgd: tot volgend jaar!
(PvWK)

Lees ook: Het ochtendverslag: LEEF

FOTO IMPRESSIE #NMD24 TUSSEN DE 'TALKS' DOOR

(foto's: PvWK)

Meer foto's kijk hier: https://nimamarketingday.nl/sfeerimpressie-nmd/

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken