Gen Z online vol zelfvertrouwen, offline minder
- Content
- 11 jun 2024 @ 13:28
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 11 jun 2024 @ 13:28
- Michiel van Zaane
Jongeren (Gen Z) hebben online veel meer zelfvertrouwen dan in de “echte” wereld. Ruim de helft van Gen-Z’ers (54%) vindt het spannend een ruimte met vreemden binnen te stappen, terwijl ze online geen of weinig moeite hebben materiaal te delen.
Dat blijkt uit onderzoek dat bureau DirectResearch heeft uitgevoerd in opdracht van ijsmerk Magnum naar on- en offline zelfvertrouwen bij Gen Z. 43% van de jongeren vindt het spannend om zichzelf in het echt aan anderen te presenteren. Online tonen jongeren juist meer zelfvertrouwen: ruim 64 procent vindt het fijn om online materiaal te delen met hun sociale netwerk. Een kwart geeft zelfs aan dat ze zich online beter kunnen uiten dan bij vrienden.
De uitkomsten van het onderzoek leggen de tegenstrijdige relatie bloot tussen jongeren, zelfvertrouwen en social media. Hoewel één op de drie Gen-Z’ers weleens sociale druk voelt om iets te posten, omdat ze anders te lang niets hebben gedeeld, zijn social media voor veel jongeren ook een uitlaatklep. Zo geeft één op de drie zelfs aan volledig zichzelf te kunnen zijn op social media. Toch zorgt social media ook voor sociale vergelijking, waardoor één op de drie Gen-Z’ers zich weleens zorgen maakt of hun content net zo goed is als dat van anderen.
Genieten met zelfvertrouwen
Het onderzoek geeft aan dat zelfexpressie een heikel punt is voor Gen-Z’ers, zowel on- als offline. ‘Jongeren maken bijna allemaal dagelijks gebruik van social media platforms zoals Youtube (88%), Instagram (85%), Snapchat (83%) en TikTok (79%). De invloed hiervan is zo groot geworden, dat één op de drie Gen-Z’ers zich minder zeker voelt in real life situaties’ vertelt Jasper van Meer, Marketing Lead Ice-Cream. ‘Als het aan Magnum ligt, durven alle jongeren zichzelf te uiten, in welke situatie dan ook, vol zelfvertrouwen en zonder angst voor kritiek.’
Dat dit nog lang niet het geval is blijkt maar weer uit het onderzoeksrapport, en dat is zonde volgens Jasper: ‘Magnum staat voor pleasure, voor het genieten van elke dag in het ‘echte’ leven. Wij moedigen iedereen aan om te genieten van de kleinste dingen; wie even zoekt, vindt overal pleasure! Maar dat kan natuurlijk alleen als je lekker in je vel zit en als je volledig jezelf kan zijn, juist in het ‘echte leven’. Ook als je dit nog aan het ontdekken bent.’
Je kunt pas echt genieten als je goed in je vel zit
House of Magnum
Het onderzoek komt naar buiten in aanloop naar het grote, jaarlijkse feest van Magnum op 13 juni: House of Magnum. Dit jaar staat het feest, waar een diverse groep Mbassadors en content creators voor worden uitgenodigd, volledig in het teken van confidence. Onder de paraplu: ‘Wherever Pleasure Takes You', krijgen genodigden overal met het thema te maken. Ze worden uitgedaagd om zich zo expressief mogelijk uit te dossen en om vol zelfvertrouwen het feest bij te wonen. Zowel tijdens het feest als daarbuiten wil Magnum namelijk ultieme pleasure inspireren voor iedereen. De boodschap die Magnum zowel met het feest als met het onderzoek uit wil dragen, is dat je pas echt kan genieten, wanneer je goed in je vel zit en je vol zelfvertrouwen in het leven staat.
Amber Vineyard
Om deze boodschap kracht bij te zetten, werkt Magnum dit jaar samen met Amber Vineyard. Amber is de moeder en de pionier van de Nederlandse Ballroom Scene. Ballroom is een subcultuur waar activisme, kunst en mode elkaar ontmoeten. Hier ontwikkel je voor jezelf expressie, performance en bewustwording van je positie.
Amber Vineyard maakt zich al jaren hard voor zelfvertrouwen en zelfexpressie via performance, community-work, en zichtbaarheid. Samen met Magnum zorgt Amber dit jaar als host dat alle aanwezigen deze boodschap tijdens het feest kunnen ervaren en op hun beurt uit kunnen dragen bij hun publiek.
Amber: ‘Ik geloof dat empowerment, gemeenschap en safe spaces cruciaal zijn voor queer jongeren om vol zelfvertrouwen door de wereld te bewegen. In Ballroom zetten we vraagtekens bij de norm, de bevraging is ons hulpmiddel voor zelfontdekking en transformatie. Het samen uitdagen van normen gaat niet alleen om het losbreken van de maatschappelijke verwachtingen, maar het inzien van onze uniekheid juist als kracht, zodat we ons comfortabel voelen in onze eigen huid en ons beste leven kunnen leiden.’
Magnum voert al jaren campagnes met artiesten zoals Miley Cyrus, Iris Apfel en dit jaar Troye Sivan, die allemaal staan voor jezelf kunnen zijn en ‘being true to pleasure’. Deze partners inspireren ander door hun zelfexpressie. ‘Amber past met diens missie ongetwijfeld in dit rijtje van Magnum partners. De manier waarop Amber zich inzet voor de queer community en voor onbegrensde zelfexpressie, maakt hen ook voor ons een bron van inspiratie’, volgens Van Meer. ‘Amber roept op tot zelfexpressie, tot jezelf laten zien. We gaan er alles aan doen om deze boodschap te verspreiden tijdens ons feest en tijdens volgende campagnes.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- MyHeritage animeert LiveMemory met AI27-11-2024
- Niet in mijn stad actie tegen haat... 21-11-2024
- Kidiyo lanceert Kickstarter-campagne... 20-11-2024
- Qualifio marketingkalender 2025:... 18-11-2024
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024